Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ODY144 | NEUROANATOMY | 2 | 4 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Merkezi, periferik ve otonom sinir sisteminin özelliklerini ve fonksiyonlarını kavramaya ve bu nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozukluklarını ayırt edebilme yeterliliğine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Periferik sinir sisteminin temel özellikleri, innerve ettikleri kaslar ve patolojilerinin klinik özellikleri, medulla spinalis, beyin sapı, diensefalon ve telensefalonun makro anatomisi, fonksiyonları ve anatomisindeki klinik özellikler, otonom sinir sistemi anatomisinin klinik özellikleri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sinir sisteminin genel yapısını açıklar. |
Sinir sistemi terminolojisini açıklar. |
Merkezi, periferik ve otonom sinir sisteminin anatomik özelliklerini açıklar. |
Merkezi, periferik ve otonom sinir sistemine ait yapıların fonksiyonlarını gözden geçirir. |
Duyu-algı-motor bütünleşme sürecini oluşturan yapıların etkileşimlerini açıklar. |
Nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucu gelişebilecek bulgu ve belirtileri gözden geçirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Bireysel Araştırma Literatür Tarama | MSS giriş, sinir sisteminin temel yapıları, beyin zarları, beyin omurilik sıvısı | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
2 | Bireysel Araştırma Literatür Tarama | Medulla spinalis | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
3 | Bireysel Araştırma Literatür Tarama | Medulla spinaliste inen-çıkan yollar | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
4 | Bireysel Araştırma Literatür Tarama | Mesencephalon, Medulla oblongata (Bulbus) | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
5 | Bireysel Araştırma Literatür Tarama | Pons ve Cerebellum | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
6 | Bireysel Araştırma Literatür Tarama | Bazal ganglionlar | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
7 | Bireysel Araştırma Literatür Tarama | Diensefalon | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Bireysel Araştırma Literatür Tarama | Görme, İşitme yolları ve Vestibuler Sistem | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
10 | Bireysel Araştırma Literatür Tarama | Otonom sinir sistemi | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
11 | Bireysel Araştırma Literatür Tarama | Limbik sistem | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
12 | Bireysel Araştırma Literatür Tarama | Telensefalon | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
13 | Bireysel Araştırma Literatür Tarama | Kraniyal sinirler | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
14 | Bireysel Araştırma Literatür Tarama | Spinal sinirler | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
15 | Bireysel Araştırma Literatür Tarama | Merkezi sinir sisteminin damarları | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Fonksiyonel Nöroanatomi. Ed. Prof. Dr. Doğan Taner, ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A.Ş. Yayınları (2015). |
Neurology and Neurosurgery İllustrated. Kenneth W. Lindsay, ian Bone, Robin Callander. Longman Group UK Limited (1986) |
Temel Nöroanatomi. Prof. Dr. Mehmet Yıldırım, Nobel Tıp Kitabevi (2018). |
Nöroanatomi. Douglas J. Gould, Çeviri Ed. Prof. Dr. Yasin Arifoğlu (2018). |
Netter, F. İnsan Anatomisi Atlası. Cumhur, M. (Çeviri Ed.), İstanbul: Palme Yayıncılık (2021). |
Nöroanatomi. Ed. Prof. Dr. Doğan Taner, ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A.Ş. Yayınları (2015). |
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins (2009) |
Her Yönüyle Nöroanatomi Prof. Dr. Yasin Arifoğlu, İstanbul Tıp Kitabevleri (2022) |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
5 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 107 |
Total Workload of the Course Unit | 107 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |