TR EN

FLUENCY DISORDERS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DKT302 FLUENCY DISORDERS 6 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile; Konuşmada akıcılık ya da akıcısızlık tanımlaması; Konuşmada akıcılık sorunlarının nedenleri; Konuşmada akıcılık sorunlarının türleri; Konuşmada akıcılık sorunlarının erken dönem çocukluk, çocukluk ve yetişkinlik dönemlerinde değerlendirilmesi; biyolojik ve fizyolojik temeller ile kekemelik kuramlarını öğrenmek; Kekemelik, hızlı bozuk konuşma, gelişimsel kekemelik, edinilmiş kekemelik, erken kekemelik gibi sınıflandırmaları yapabilmek amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu ders; Tanım- kekemelik, akıcı konuşma bozukluğu,Kekemelik teorileri,Kekemelik; yaş, cinsiyet, konuşma, kültürel faktörler, sosyoekonomik faktörler,Değerlendirme- Okul Öncesi Dönem,Değerlendirme- Okul Çağı,Raporlama- Değerlendirme,Örnek vaka çalışmaları,Terapi- Okul Öncesi,Terapi- Okul Çağı,Terapi-Adölesan/ Yetişkin,Hızlı Bozuk Konuşma ve Kekemelikte Ayırıcı Tanı,Raporlama- Terapi,Öğrenci sunumları,Öğrenci Sunumları ; konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Konuşmadaki akıcısızlıkları tanımlar.
Kekemelik ile ilişkili kuram ve etiyolojileri açıklar.
Kekemeliğin klinik ölçümü ve değerlendirme sürecini ana hatlarıyla belirtir.
Kekemelikte yaşa ve bozukluğa uygun terapi yaklaşımlarını planlar.
Hızlı bozuk konuşmada değerlendirme ve müdahale sürecini planlar.
Kekemeliği olan çocuk, ergen ve yetişkinlerde temel bilgi yöntem ve süreçleri açıklar.
Akıcılık bozukluklarında olası özellikleri ayırt eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür okuma, bireysel araştırma Akıcılık bozuklukları: Temel kavramlar, tanımlamalar Anlatım tartışma
2 Literatür okuma, bireysel araştırma Akıcılık Bozukluklarının Sınıflandırılması ve Ayırıcı Tanısı Anlatım tartışma
3 Literatür okuma, bireysel araştırma Kekemeliğin Nedenlerine Kuramsal Bakış Anlatım tartışma
4 Literatür okuma, bireysel araştırma Kekemelikte nörolojik, genetik, fizyolojik ve psikolojik faktörler Anlatım tartışma
5 Literatür okuma, bireysel araştırma Kekemeliğin Klinik Ölçümü ve Değerlendirilmesi Anlatım tartışma
6 Literatür okuma, bireysel araştırma Kekemeliğin Klinik Ölçümü ve Değerlendirilmesi Anlatım tartışma
7 Literatür okuma, bireysel araştırma Değerlendirme Bulgularının Kaydı ve Raporlaştırılması Anlatım tartışma, örnek olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma, bireysel araştırma Okul Öncesi Dönemde Kekemelik Terapi Yaklaşımları Anlatım tartışma, örnek olay
10 Literatür okuma, bireysel araştırma Okul Çağında Kekemelik Terapi Yaklaşımları Anlatım tartışma, örnek olay
11 Literatür okuma, bireysel araştırma Yetişkinlik Döneminde Kekemelik Terapi Yaklaşımları Anlatım tartışma, örnek olay
12 Literatür okuma, bireysel araştırma Hızlı Bozuk Konuşma ve Klinik Özellikleri Anlatım tartışma
13 Literatür okuma, bireysel araştırma Hızlı bozuk konuşmanın değerlendirilmesi Anlatım tartışma
14 Literatür okuma, bireysel araştırma Hızlı Bozuk konuşmada Terapi Yaklaşımları Anlatım tartışma, örnek olay
15 Literatür okuma, bireysel araştırma Öğrenci sunuları Rapor Hazırlama/Sunma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Yairi, E. Seery, C. Stuttering: Foundations and Clinical Applications, Pearson, (2014).

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
3
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 2 2 4
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 4 16
Laboratuvar 2 2 4
Okuma 3 3 9
Ödev 4 4 16
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 4 4 16
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 4 2 8
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 103
Total Workload of the Course Unit 103
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0