Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DKT305 | EVALUATION AND THERAPY IN CHILDHOOD LANGUAGE DISORDERS | 5 | 4 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. HAVA ÇETİN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile; öğrencilerin erken dil edinim döneminde görülen dil bozuklukları hakkında bilgi sahibi olması, erken dil edinim döneminde görülen bozuklukları değerlendirebilmesi ve terapi hedeflerini belirleyip uygulamaları konularında bilgi, tutum ve beceri kazanmalarını amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği, öğrencilerin dil bozukluklarını kapsamlı bir şekilde tanıyıp, terapi uygulamalarını etkili bir şekilde gerçekleştirebilmeleri için gerekli tüm teorik ve pratik bilgiye sahip olmalarını sağlamayı amaçlar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
•Normal dil ve konuşma gelişim evrelerini bilir ve bu evrelerle dil bozukluklarını ayırt edebilir. |
•Çocuklarda görülen artikülasyon, fonolojik, semantik, pragmatik ve dil gecikmesi gibi dil bozukluklarını sınıflandırabilir ve tanımlayabilir. |
•Çocukluk çağı dil bozukluklarını değerlendirmek için uygun yöntem ve testleri seçebilir. |
•Standart testler ve değerlendirme araçlarıyla dil bozukluğu olan çocukları değerlendirme becerisi kazanır. |
•Dil bozukluklarına yönelik bireyselleştirilmiş değerlendirme raporları hazırlayabilir. |
•Dil bozukluğu olan çocuklar için bireysel terapi planları oluşturabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozukluklarına Genel Bakış | Anlatım, tartışma |
2 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozukluklarına Genel Bakış | Anlatım, tartışma |
3 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Dil Bozukluklarının Değerlendirilmesi: Temel Prensipler | Anlatım, tartışma |
4 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Gelişimsel Dil Bozukluğu (GDB) | Anlatım, tartışma |
5 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Gelişimsel Dil Bozukluğu (GDB) | Anlatım, tartışma |
6 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Gelişimsel Dil Bozukluğu (GDB) | Anlatım, tartışma |
7 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Zihinsel Yetersizlik | Anlatım, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Değerlendirme | Anlatım, tartışma |
10 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Değerlendirme | Anlatım, tartışma |
11 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Değerlendirme | Anlatım, tartışma |
12 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Terapi | Anlatım, tartışma |
13 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Terapi | Anlatım, tartışma |
14 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Otizm Spektrum Bozukluğunda Dilin Değerlendirilmesi | Anlatım, tartışma, örnek olay |
15 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Otizm Spektrum Bozukluğunda Dile İlişkin Müdahale Yaklaşımları | Anlatım, tartışma, örnek olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Wang, H. and Doering, L. (Ed). (2015). Neural and Synaptic Defects in Autism Spectrum Disorders: Frontiers Media SA |
Berthier, M., Ralph, M. (Ed). (2014). Dissecting the Function of Networks Underpinning Language Repetition: Frontiers Media SA |
Spinelli, D., Zoccolotti, P. and Jong, P. (2016). Understanding Developmental Dyslexia: Linking Perceptual and Cognitive Deficits to Reading Processes: Frontiers Media SA |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
3 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 12 | 4 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 4 | 24 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 130 |
Total Workload of the Course Unit | 130 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |