Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DKT305 | EVALUATION AND THERAPY IN CHILDHOOD LANGUAGE DISORDERS | 5 | 4 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. HAVA ÇETİN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile; öğrencilerin erken dil edinim döneminde görülen dil bozuklukları hakkında bilgi sahibi olması, erken dil edinim döneminde görülen bozuklukları değerlendirebilmesi ve terapi hedeflerini belirleyip uygulamaları konularında bilgi ve beceri kazanmalarını amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği, öğrencilerin dil bozukluklarını kapsamlı bir şekilde tanıyıp, terapi uygulamalarını etkili bir şekilde gerçekleştirebilmeleri için gerekli tüm teorik ve pratik bilgiye sahip olmalarını sağlamayı amaçlar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
•Normal dil ve konuşma gelişim evrelerini bilir ve bu evrelerle dil bozukluklarını ayırt edebilir. |
•Çocuklarda görülen artikülasyon, fonolojik, semantik, pragmatik ve dil gecikmesi gibi dil bozukluklarını sınıflandırabilir ve tanımlayabilir. |
•Çocukluk çağı dil bozukluklarını değerlendirmek için uygun yöntem ve testleri seçebilir. |
•Standart testler ve değerlendirme araçlarıyla dil bozukluğu olan çocukları değerlendirme becerisi kazanır. |
•Dil bozukluklarına yönelik bireyselleştirilmiş değerlendirme raporları hazırlayabilir. |
•Dil bozukluğu olan çocuklar için bireysel terapi planları oluşturabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozukluklarına Genel Bakış | Anlatım, tartışma |
2 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozukluklarına Genel Bakış | Anlatım, tartışma |
3 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Dil Bozukluklarının Değerlendirilmesi: Temel Prensipler | Anlatım, tartışma |
4 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Gelişimsel Dil Bozukluğu (GDB) | Anlatım, tartışma |
5 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Gelişimsel Dil Bozukluğu (GDB) | Anlatım, tartışma |
6 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Gelişimsel Dil Bozukluğu (GDB) | Anlatım, tartışma |
7 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Zihinsel Yetersizlik | Anlatım, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Değerlendirme | Anlatım, tartışma |
10 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Değerlendirme | Anlatım, tartışma |
11 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Değerlendirme | Anlatım, tartışma |
12 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Terapi | Anlatım, tartışma |
13 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Terapi | Anlatım, tartışma |
14 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Otizm Spektrum Bozukluğunda Dilin Değerlendirilmesi | Anlatım, tartışma, örnek olay |
15 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Otizm Spektrum Bozukluğunda Dile İlişkin Müdahale Yaklaşımları | Anlatım, tartışma, örnek olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Wang, H. and Doering, L. (Ed). (2015). Neural and Synaptic Defects in Autism Spectrum Disorders: Frontiers Media SA |
Berthier, M., Ralph, M. (Ed). (2014). Dissecting the Function of Networks Underpinning Language Repetition: Frontiers Media SA |
Spinelli, D., Zoccolotti, P. and Jong, P. (2016). Understanding Developmental Dyslexia: Linking Perceptual and Cognitive Deficits to Reading Processes: Frontiers Media SA |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
3 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 12 | 4 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 4 | 24 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 130 |
Total Workload of the Course Unit | 130 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |