Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DKT401T | ALAN ÇALIŞMASI I-T | 7 | 2 | 2 | 2 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SEDA KETEN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukları olan vakaların yönetiminde, değerlendirilmesinde ve bireye özgü terapi planlarının oluşturulmasında öğrencilere bilgi ve beceri kazandırmaktır. Ders, klinikte etik sınırları belirleyerek, kanıt temelli terapi uygulamaları ve vakaların yönlendirilmesi için uygun rapor yazma tekniklerini öğretmeyi amaçlar. |
Contents of the Course Unit: | Ders, klinik içi kurallar, uygulamalar ve etik sınırlar hakkında bilgilendirme, dil , konuşma, ses ve yutma bozukluklarına sahip vakaların yönetimi, değerlendirilmesi ve bireye özgü terapi planlarının hazırlanması konularına odaklanır. vakalara uygun kanıt temelli terapi uygulamaları vakaların yönlendirilmesi için gerekli rapor yazma tekniklerinin öğretimi hedeflenir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Klinikte etik sınırları açıklar. |
Klinik içi düzeni ve uygulamaları açıklar. |
Vaka yönetim sürecini aşamalarıyla açıklar. |
Değerlendirme sırasında aile bilgilendirmesi yapar. |
Terapi sırası ve sonunda aile bilgilendirmesi yapar. |
Vaka ile ilgili değerlendirme, sonuç veya yönlendirme raporlarını yazar. |
Tüm dil ve konuşma terapi bozukluğuna sahip bireylerin terapi planını hazırlar. |
Yönetilen vakanın başka uzmanlarla ile iletişimde olur ve multidisipliner çalışır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma | Klinik içi kurallar ve uygulamalar hakkında bilgilendirme | Anlatım, tartışma, Örnek olay |
2 | Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma | Klinikte etik sınırlar | Anlatım, tartışma, Örnek olay |
3 | Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma | Dil, konuşma, ses ve yutma bozukluklarına sahip vakaların yönetimi | Anlatım, tartışma, Örnek olay |
4 | Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma | Dil, konuşma, ses ve yutma bozukluklarına sahip vakaların yönetimi | Anlatım, tartışma, Örnek olay |
5 | Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma | Dil, konuşma, ses ve yutma bozukluklarına sahip vakalarda değerlendirme ve bireye özgü terapi planı hazırlanması | Anlatım, tartışma, Örnek olay |
6 | Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma | Dil, konuşma, ses ve yutma bozukluklarına sahip vakalarda değerlendirme ve bireye özgü terapi planı hazırlanması | Anlatım, tartışma, Örnek olay |
7 | Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma | Dil, konuşma, ses ve yutma bozukluklarına sahip vakalarda değerlendirme ve bireye özgü terapi planı hazırlanması | Anlatım, tartışma, Örnek olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma | Dil, konuşma, ses ve yutma bozukluklarına sahip vakalarda vakaya uygun kanıt temelli terapi uygulamaları | Anlatım, tartışma, Örnek olay |
10 | Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma | Dil, konuşma, ses ve yutma bozukluklarına sahip vakalarda vakaya uygun kanıt temelli terapi uygulamaları | Anlatım, tartışma, Örnek olay |
11 | Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma | Dil, konuşma, ses ve yutma bozukluklarına sahip vakalarda vakaya uygun kanıt temelli terapi uygulamaları | Anlatım, tartışma, Örnek olay |
12 | Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma | Dil, konuşma, ses ve yutma bozukluklarına sahip vakalarda vakaya uygun kanıt temelli terapi uygulamaları | Anlatım, tartışma, Örnek olay |
13 | Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma | Dil, konuşma, ses ve yutma bozukluklarına sahip vakaların yönlendirme raporlarının yazılması | Anlatım, tartışma, Örnek olay |
14 | Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma | Dil, konuşma, ses ve yutma bozukluklarına sahip vakaların yönlendirme raporlarının yazılması | Anlatım, tartışma, Örnek olay |
15 | Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma | Genel tekrar | Anlatım, tartışma, Örnek olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Hüseyin, D. U. R. U., AKGÜN, E. G., & MAVİŞ, İ. (2018). Dil ve konuşma terapisi mesleğine yönelik farkındalığın belirlenmesi. Dil Konuşma ve Yutma Araştırmaları Dergisi, 1(3), 257-280. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
2 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 1 | 13 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 1 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 37 | 0 | 55 |
Total Workload of the Course Unit | 55 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 2,0 |