Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ODY104 |
NEUROPHYSIOLOGY |
2 |
4 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Sinir sisteminin yapısını, nöral işlevin elektriksel ve kimyasal mekanizmalarını, sinir sisteminin temel organizasyonunu, bölümlerini açıklamak, nörofizyolojik tanı yöntemlerinin temel mekanizmalarını tanımlamaya ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Nörofizyolojinin temel mekanizmaları, merkezi ve periferik sinir sisteminin temel çalışma prensipleri, işitme fizyolojisi ile ilgili olan duyu fizyolojisi, işitmenin reseptör ve sinirsel mekanizmaları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Nöronun temel yapısını açıklar. |
Sinapsın işleyiş mekanizmasını açıklar. |
Merkezi Sinir Sisteminin özgün bölümlerinin işleyişini açıklar. |
İşitme sisteminin temel bileşenlerini birbirleriyle ilişkilendirir. |
Anatomik ve fizyolojik prensipleriyle işitme mekanizmasını açıklar. |
Farklı sistemler arasındaki ilişkileri konuşma algısı ve konuşma üretimi açısından gözden geçirir. |
Konuşma süreçlerindeki bozuklukların temel fizyolojik mekanizmalarını tahmin eder. |
İşitme ve denge ile ilgili sorunları fizyolojik mekanizmalarla ilişkilendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Tarama |
Nöron Yapısı, Sınıflandırılması ve İşlevleri |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür Tarama |
Sinapsların Temel işlevleri ve Nörotransmiterler |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür Tarama, Grup Araştırması |
Sinir Sisteminin Organizasyonu |
Sunum |
4 |
Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma |
Merkezi Sinir Sistemi |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Grup Araştırması |
Medulla Spinalis |
Sunum |
6 |
Web Tabanlı Araştırma |
Medulla Spinalis |
Sunum |
7 |
Literatür Tarama |
Otonom Sinir Sistemi |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Bireysel Araştırma |
Uyku Fizyolojisi |
Tartışma, Sunum |
10 |
Web Tabanlı Araştırma |
Duyu Fizyolojisi- Somatik duyular |
Anlatım |
11 |
Literatür Tarama |
Duyu Fizyolojisi- Özel duyular (görme, kimyasal duyular) |
Tartışma, Sunum |
12 |
Literatür Tarama, Grup Araştırması |
İşitme duyusu- Kulağın fonksiyonel anatomisi |
Anlatım |
13 |
Literatür Tarama, Grup Araştırması |
İşitme duyusu- Merkezi işitme yolları |
Tartışma, Sunum |
14 |
Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma |
Denge Fizyolojisi |
Anlatım |
15 |
Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma |
Nörofizyolojide Tanı Yöntemleri |
Tartışma, Sunum |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Barret, K.E.,Barmen, S.M., Boitano, S.,Brooks, H.L. (2011). Ganong Tıbbi Fizyoloji, Ankara: Nobel Tıp Kitabevi. |
Widmaier, E.P., Raff, H., Strang, K.T. (2010). Vander İnsan Fizyolojisi, İzmir: Güven Kitabevi. |
Hall, J.E., Guyton A. C. (2017). Guyton and Hall Tıbbi Fizyoloji, İstanbul: Güneş Tıp Kitabevleri. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
6 |
4 |
24 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
41 |
0 |
125 |
|
Total Workload of the Course Unit |
125 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|