TR EN

ELECTROTHERAPY I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTY243 ELECTROTHERAPY I 3 4 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. HANDE BESNA GÖÇEN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Elektroterapinin elektrofiziksel prensiplerini, fizyoterapide yaygın olarak kullanılan elektroterapi modalitelerine karşı dokuların cevaplarını incelemek, alçak ve orta frekanslı akımların etki mekanizmaları ve uygulama yöntemlerine ilişkin bilgi, tutum ve becerilerin kazandırılması amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Elektroterapiye giriş, elektrofiziksel prensipler, Hücre ve dokuların elektriksel özellikleri,sinir aktivasyonları, kasta stimülasyon etkileri,galvanik ve faradik akım uygulamaları, Ağrı mekanizmaları, akımların özellikleri ve uygulama şekilleri (TENS, diadinamik akım, enterferansiyel akım, ultra reiz akımlar, russian akımı mikroakımlar).

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Dokuların elektriksel özelliklerini açıklar.
Elektroterapi uygulamalarını ve dokularda oluşturduğu elektrofizyolojik etkilerini açıklar.
Akımları uygulama konusunda yeterlilik gösterir.
Öngörülemeyen problemlerle karşılaştığında, hastayı korumak üzere gerekli önlemleri alır.
Akımlar ile bu akımların uygulanacağı hastalıkları doğru şekilde ilişkilendirir.
Akımların uygulama yöntemini hastalığa uygun şekilde planlar.
Akımların dokular üzerindeki etkilerini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Elektroterapiye Giriş, Elektrofiziksel Prensipler Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
2 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Hücre ve Dokuların Elektriksel Özellikleri Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
3 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Kasın Kasılma Mekanizması Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
4 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Düz Akımlar ve İyontoforez Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
5 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Galvanik Akım Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
6 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Faradik Akım Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
7 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Sinüzoidal Akım Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
8 - ARA SINAV -
9 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Elektrodiagnostik Testler Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
10 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma TENS (Transkutanöz Elektrik Stimülasyonu) Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
11 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma NMES (Nöromuskuler Elektrik Stimulasyonu) Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
12 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma FES (Fonksiyonel Elektrik Stimulasyonu) Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
13 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Rus Akımı Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
14 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Enterferansiyel Akım Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
15 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Diadinamik Akım Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Wolf S.L.(1981). Clinics in Physical Therapy: Electrotherapy. New York: Churchill Livingstone.
Low, J., & Reed, A. (2000). Electrotherapy explained: Principles and practice. Oxford: Butterworth-Heinemann.
Nuray Kırdı, Nihal Şimşek, Aydın Meriç, Çiğdem Ayhan, Özlem Yürük (Ed.)Elektroterapide Temel Prensipler ve Klinik Uygulamalar? Ankara, Hipokrat,2016.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
5
2
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
5
2
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Adopts personal development and lifelong learning.
3
2
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
4
2
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
4
3
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
5
2
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
5
3
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 7 1 7
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 2 2
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 2 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 2 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 107
Total Workload of the Course Unit 107
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0