TR EN

NEUROLOGICAL REHABILITATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTY304 NEUROLOGICAL REHABILITATION 6 4 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Nörolojik hastalıklarla ilgili klinik özelliklerin, ölçme-değerlendirme ve fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemlerinin öğrenilmesi, bu yöntemleri uygulamaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Üst ve alt motor nöron tipi rahatsızlıklar, hareket bozuklukları, demiyelinizan hastalıklar, nöromuskuler hastalıklar, bu hastalıklarda fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Nörolojik hastalıkların klinik özelliklerini açıklar.
Alt ve üst motor nöron etkilenimlerinin klinik özelliklerini açıklar.
Alt ve üst motor nöron etkilenimlerinin değerlendirilmesine ait temel ölçme ve değerlendirme yöntemlerini açıklar.
Nörolojik hastalıklar için uygun rehabilitasyon programını mükemmelleştirir.
Hastalığa uygun tedavi programını seçer ve temel düzeyde uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme Nörolojik Rehabilitasyonla İlgili Temel Kavramlar Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
2 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme Normal Hareketi Oluşturan Yapılar, Ataksi ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
3 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme Normal Hareketi Oluşturan Yapılar, Ataksi ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
4 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme Medulla Spinalis Yaralanmaları Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
5 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme Medulla Spinalis Yaralanmalarında Seviyelere Göre Tedavi Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
6 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme Medulla Spinalis Yaralanmalarında Rehabilitasyon Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
7 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme Spastisitenin Patofizyolojisi, Değerlendirme ve İnhibisyon Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme Multiple Skleroz, Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri, Rehabilitasyonu Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
10 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme Serebrovasküler Olay (SVO) ve Klinik Bulguları Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
11 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme İnme Rehabilitasyonu Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
12 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme Parkinson Hastalığı, Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri,Rehabilitasyonu Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
13 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme Gullian Barre Sendromu Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
14 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme Amyotrofik Lateral Skleroz Nöromusküler Hastalıklar ve Rehabilitasyonu Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
15 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme SAK, Kafa Travmaları, Spinal ve İntrakraniyal Tümörler ve Rehabilitasyonu Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Algun C. (1991). Uygulamalı Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları.
EEdwards, S. (2002). Neurological physiotherapy: A problem-solving approach. Edinburgh: Churchill Livingstone.
Armutlu K. (2010). Spasticity and Its Management With Physical Therapy Applications with Multiple Sclerosis Patients (Neurodegenerative Diseases - Laboratory and Clinical Research). UK: Nova Science Publishers.
Cohen, H. (1999). Neuroscience for Rehabilitation. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
Karaduman.A. ,Yılmaz Ö. (2016). Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Ankara: Pelikan Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
5
2
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
5
2
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Adopts personal development and lifelong learning.
4
2
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
3
2
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
5
3
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
5
2
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
3
3
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 104
Total Workload of the Course Unit 104
Workload (h) / 25.5 4,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0