TR EN

HUMAN RIGHTS AND SOCIAL WORK PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SHY145 HUMAN RIGHTS AND SOCIAL WORK 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi YONCA GÜNEŞ YÜCEL ATALAY
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İnsan hakları kavramı ile modern çağın birey ve toplum odaklı meslek ve disiplini olan sosyal hizmet arasında bağlantılar kurulmasına ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: İnsan haklarına temel teşkil eden kavramlar: Onur, Hak, Özgürlük, Eşitlik, Adalet,İnsan haklarının tarihsel gelişimi, İnsan haklarının sınıflandırılması, İnsan hakları ve Sosyal Hizmet, İnsan hakları ve demokrasi /Demokrasi ve sosyal hizmet, Sosyal savunmasızlık Kadının insan hakları, çocuk hakları, engelli hakları, yaşlı hakları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İnsan haklarına ilişkin temel kavramları açıklar.
Sosyal hizmette ele alınan hak temelli yaklaşım ile insan haklarını ilişkilendirir.
Sosyal hizmet alanlarına göre hak ihlallerini açıklar.
Onurlu bir yaşam için insan haklarına ihtiyaç duyulduğu fikrini anlar.
İnsan hakları bakış açısından insan haklarının daha görünür kılınması gereken grupları kategorize eder.
Dezavantajlı grupların toplumsal yaşama katılımını açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Tanışma Ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme Haftalık ders programının açıklanması:İzlence Kaynakça Anlatım, Tartışma
2 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı Temel Kavramlar: Hak, Özgürlük, Eşitlik, Adalet Adalet Anlatım, Tartışma
3 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı İnsan haklarının tarihsel gelişimi Eski uygarlıklar Antik Yunan Roma İmparatorluğu Rönesans & Reform Aydınlanma Dönemi İnsan haklarına ilişkin ilk yazılı metinler Anlatım, Tartışma
4 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı Osmanlı ve Türkiye’de İnsan Hakları anlayışının/söyleminin doğuşu ve gelişimi 1808 Sened-i İttifak 1839 Tanzimat Fermanı (Gülhane Hattı Hümayunu) 1856 Islahat Fermanı 1876 Kanuni Esasi 1908 İkinci Meşrutiyet 1921 Teşkilatı Esasiye Kanunu 1924 Anayasası 1961 Anayasası 1982 Anayasası İnsan Haklarının Sınıflandırılması Anlatım, Tartışma
5 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı İnsan Haklarının Nitelik Açısından Sınıflandırılması / Klasik İnsan Hakları Sınıflandırması Negatif Statü Hakları Pozitif Statü Hakları Aktif Statü Hakları İnsan Haklarının; İnsan Hakları Uygulamalarının Tarihsel Gelişimine Göre Sınıflandırılması İnsan Haklarının 3 Kuşağı Anlatım, Tartışma
6 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı İnsan hakları ve sosyal hizmet Hayırserlik temelli sosyal hizmet İhtiyaç temelli sosyal hizmet Hak temelli sosyal hizmet Anlatım, Tartışma
7 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı Demokrasi ve İnsan Hakları Demokrasi ve Sosyal Hizmet Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Ara sınav sorularının yanıtlanması ve değerlendirilmesi Anlatım, Tartışma
10 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet Etiği Anlatım, Tartışma
11 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı Kadının insan hakları Anlatım, Tartışma
12 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı Çocuk hakları Anlatım, Tartışma
13 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı Engelli hakları Anlatım, Tartışma
14 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı Yaşlı hakları İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi Anlatım, Tartışma
15 - FİNAL -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Atalar, Ö. (2002). Avrupa Birliği ve İnsan Hakları. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi. T.C. Başbakanlık İnsan Hakları Başkanlığı , Ankara.
Aybay, Rona (2015) İnsan Hakları Hukuku . İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
Berktay, F. (2004). Kadınların İnsan Haklarının Gelişimi ve Türkiye. Sivil Toplum ve Demokrasi. Konferans Yazıları, No 7. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi
Cılga, İ. Erkul, E., Yıldırım, B., Adıgüzel, İ.B. (2016). Sosyal Çalışma ve Sosyal Politika Yazıları. Ankara: Bellek Yayınları
Çeçen, Anıl (2000) İnsan Hakları . İstanbul: Gündoğan Yayıncılık
Davaz, A. (2014) Eşitsiz Kızkardeşlik. Uluslararası ve Ortadoğu Kadın Hareketleri, 1935 Kongresi ve Türk Kadın Birliği. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları
Demirbilek, S. (2009). Sosyal Politika Bağlamında Sosyal Hizmet. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası
Gökpınar, M. (2015). Bir Kavram Olarak İnsan Hakları ve Çeşitli Açılardan Sınıflandırılması. TBB Dergisi, 12-39
Ife, J. (2017). İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet. Hak Temelli Bir Uygulamaya Doğru. Ankara: Nika
Karakul, S. ve Yürük, A. Çağdaş Toplumda İnsan Haklarının Doğuşu ve Gelişimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları (Sayfa 33-35)
Kuçuradi, İoanna (2018). İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları . Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları
Kuçuradi, İ ve Peker. B. (Der.) (2004). Elli Yıllık Deneyimlerin Işığında Türkiye’de ve Dünyada İnsan Hakları . Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları
Levent, E. (2012). AB Sürecinde Belgelerle İnsan Hakları. Eğitim, Demokrasi, Vatandaşlık. İstanbul: Arı Sanat
Omay, U. (2011). Sosyal Haklar. Kısa ve Eleştirel Bir Bakış. İstanbul: Beta
Paine, T. (2018). İnsan Hakları. (M. O. Dostel , Çev.) . İstanbul: İletişim (1791-1792).
Taşğın, N. Ş. (2017). Yoksulluk İnsan Hakları ve Sosyal Hizmetler. Değişen Anlayışlar, Refah Devletinden Hayırseverliğe, Yoksulluktan Sosyal Dışlanmaya. Ankara: Nika
Yılmaz, A. (Edt.) (2004). Hikayemi Dinler misin? Konferanslar. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on social work's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
4
2
He/she has the knowledge to evaluate the nature, source, accuracy, reliability and validity of the information.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about social work.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on social work, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
4
2
He/she can use the information technologies about social work and its relevant field.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on social work studies.
4
2
He/she can find solutions to its field based problems by using scientific datas/evidences.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on social work.
4
2
He/she can have responsibility as an individual and as a team worker in order to solve the encountered and unforeseen problems during the practices of social work.
5
3
He/she can arrange and manage events relevant to the improvement of employees under his/her responsibility, then he/she can evaluate them.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on social work.
5
2
He/she shows that he/she is open to progress and internalized life long learning permanently.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to social work by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
4
2
He/she can share his/her thoughts about topics relevant to social work with professionals and non-professionals whom he/she cooperates by supporting his/her suggestions about solutions with quantitative and qualitative datas.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about social work's field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
5
2
As an individual, he/she acts proper to his/her duty, rights and responsibilities relevant to laws, regulations, legislation and ethical rules.
4
3
He/she can be a role model to his/her colleagues and to the society via his/her professional identity.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 1 3 3
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 5 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 5 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 54 0 148
Total Workload of the Course Unit 148
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0