TR EN

LEGISLATION OF SOCIAL WORK PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SHY247 LEGISLATION OF SOCIAL WORK 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. KEREM AYDEMİR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sosyal hizmet müdahale sürecinin dayandığı yasal düzenlemelere ait mevzuat bilgisi ile sosyal hizmet alanlarıyla ilişkili yasal düzenlemelerin nitelikleri, işleyişleri, yapılarına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Hukukun temel kavramları, sosyal hizmet alanlarıyla ilişkili temel hukuk bilgisi ve kavramları, sosyal hizmet alanlarına ilişkin ulusal mevzuat ele alınır ve mevzuata dayalı uygulama bilgileri, sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının çalışma şartlarını belirleyen yasa ve yönetmelikler.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Temel hukuk kavramlarını açıklar.
Sosyal hizmet müdahale sürecinde sorun alanına ait yasal düzenlemeyle ilgili kaynakları kullanır.
Ulusal mevzuat ile sosyal hizmet müdahale sürecini ilişkilendirir.
Ulusal mevzuat ile sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının işleyişini ilişkilendirir.
Sosyal hizmet alanlarına göre mevzuatla belirlenen sosyal çalışmacı görev ve sorumluluklarını açıklar.
Sosyal hizmet alanlarında kullanılan yasal düzenlemeleri açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Öğrencilerle tanışma, ders bilgilendirmesi ve genel kurallar Anlatım, Tartışma
2 Literatür Tarama Hukukun temel kavramları Anlatım, Tartışma
3 Literatür Tarama Türkiye merkezi yapısı Anlatım, Tartışma
4 Literatür Tarama Mahalli idareler Anlatım, Tartışma
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Dernekler ve vakıflar Anlatım, Tartışma
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma İnsan Hakları Anlatım, Tartışma
7 Literatür Tarama Anayasa ve sosyal hizmetler kanunu Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Kadın ve aile Anlatım, Tartışma
10 Literatür Tarama Çocuk ve gençlik Anlatım, Tartışma
11 Literatür Tarama,Bireysel Araştırma Yaşlılar ve engelliler Anlatım, Tartışma
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Ceza adalet mevzuatı Anlatım, Tartışma
13 Literatür Tarama Sosyal güvenlik mevzuatı Anlatım, Tartışma
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Sosyal hizmetlere ilişkin diğer mevzuatlar -
15 - FİNAL -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Akıntürk, T. (2002). Yeni Medeni Kanuna Uyarlanmış Aile Hukuku, İstanbul: Beta Kitap
Rousseau J., J. (2019). Toplum Sözleşmesi. Çev.Vedat Günyol, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Kesgin, B. (2013). Kamu sosyal politikalarında sosyal yardım. İstanbul: Açılım Kitap
Tomanbay,İ. (1999). Sosyal Çalışma Sözlüğü, Ankara: Selvi Yayınları
Gözler K. (2019). Hukukun Temel Kavramları, (17. baskı), Bursa: Ekin Yayın
Başcıllar, M. (2022). Sosyal Hizmet Mevzuatı, (2. baskı), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on social work's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
4
2
He/she has the knowledge to evaluate the nature, source, accuracy, reliability and validity of the information.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about social work.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on social work, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
4
2
He/she can use the information technologies about social work and its relevant field.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on social work studies.
4
2
He/she can find solutions to its field based problems by using scientific datas/evidences.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on social work.
4
2
He/she can have responsibility as an individual and as a team worker in order to solve the encountered and unforeseen problems during the practices of social work.
4
3
He/she can arrange and manage events relevant to the improvement of employees under his/her responsibility, then he/she can evaluate them.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on social work.
4
2
He/she shows that he/she is open to progress and internalized life long learning permanently.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to social work by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
4
2
He/she can share his/her thoughts about topics relevant to social work with professionals and non-professionals whom he/she cooperates by supporting his/her suggestions about solutions with quantitative and qualitative datas.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about social work's field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
5
2
As an individual, he/she acts proper to his/her duty, rights and responsibilities relevant to laws, regulations, legislation and ethical rules.
5
3
He/she can be a role model to his/her colleagues and to the society via his/her professional identity.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 3 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 3 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 52 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0