TR EN

HISTORY OF SPORTS FOR THE DISABLED PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EEY103 HISTORY OF SPORTS FOR THE DISABLED 1 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. TANER ATASOY
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. KEREM ARDA
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, beden eğitimi ve sporun tarihsel sürecini anlatabilecek, beden eğitimi ve spor disiplini içerisinde engelli bireylerin kültürler arası farklılıklara dayanan toplumsal etkilerini yorumlayabilecek bilgiyi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; oyun, beden eğitimi ve spor kavramları, hareket kavramı ve engellilik, ilk çağlarda ve ilk çağ uygarlıklarında hareketin gelişimi, Antik Yunan ve Antik Roma dönemi, Olimpiyat oyunları ve Paralimpik Oyunlar, engellilerde spor organizasyonları, engelli spor branşları, Türkiye’de engelli spor branşları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Beden eğitimi, spor ve oyun kavramlarını açıklar, bu kavramları engelliler hareket kültürü ile bağdaştırarak tartışır.
Eski uygarlıklarda engelli bireylere yönelik hareket kültürünü anlatır, aralarındaki farkı yorumlar.
Toplumsal özelliklerin ve toplumsal farklılıkların engelli sporuna olan etkisini anlatır.
Antik Olimpiyat Oyunları, Modern Olimpiyat Oyunları ve Paralimpik Oyunların özelliklerini ve gelişim sürecini anlatır.
Engellilerde beden eğitimi ve spor disiplini ile ilgili süreçlerin toplumsal etkilerini açıklar ve yorumlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Oyun, beden eğitimi ve spor kavramları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
2 PPT Dosyası, Video Engellilerde beden eğitimi ve sporda temel kavramlar Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
3 PPT Dosyası, Video İlkçağlarda hareket kavramı ve spor Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
4 PPT Dosyası, Video Türk, İran (Pers), Çin ve Hint uygarlıklarında hareket kavramı ve engelliler Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
5 PPT Dosyası, Video Antik Yunan dönemi, Antik Olimpiyatlar ve engelliler Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
6 PPT Dosyası, Video Antik Roma dönemi ve engelliler Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
7 PPT Dosyası, Video 19. yüzyıl modern sporlar dönemi. Dünyada engellilerde beden eğitimi ve sporda yeni anlayışlar Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 PPT Dosyası, Video Modern Olimpiyatların tarihçesi ve Paralimpik Oyunların doğuşu Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
10 PPT Dosyası, Video Engellilerde uluslararası spor organizasyonları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
11 PPT Dosyası, Video Engellilerde modern sporun toplumsal boyutları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
12 PPT Dosyası, Video Türkiye’de engellilerde beden eğitimi ve sporun gelişimi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
13 PPT Dosyası, Video Engelli spor branşları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
14 PPT Dosyası, Video Türkiye’de engelli spor branşları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
15 PPT Dosyası, Video Türkiye’de engelli spor branşları ile ilgili yapılan çalışmaların örnek olay analizi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Demirhan G. (2006). Spor Eğitiminin Temelleri. Bağırgan Yayınevi, Ankara.
Çakır V.O. (2014). Sporun Sosyolojik Boyutları. Spor Yayınevi, Ankara.
İnal A.N. (2006). Beden Eğitimi ve Spor Bilimi. Nobel Yayın, Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
4
2
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
1
2
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
1
3
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
1
4
Prepares exercise plans for different disability groups
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
3
2
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
3
2
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
5
2
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 2 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 1 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 75
Total Workload of the Course Unit 75
Workload (h) / 25.5 2,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0