Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
EEY102 | PRINCIPLES AND METHODS OF TEACHING THE DISABLED | 2 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. TANER ATASOY |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrencilere; Özel eğitimde uygulanan ilkeleri açıklayacak ve engelli çocuklara yönelik beden eğitimi uygulamalarında kullanılan öğretim yöntemlerini tartışacak bilgiyi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Dersin işleyişi hakkında genel bilgiler ve Özel eğitimde kavramlar, Türkiye'de özel eğitim hizmetlerinin yapılanması, Engellilerde öğretim ilke ve yöntemleri, Engelliliğin nedenleri, Zihinsel engelli çocuklar ve eğitimleri, Görme engelli çocuklar ve eğitimleri, İşitme engelli çocuklar ve eğitimleri, Fiziksel engelli çocuklar ve eğitimleri, Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri, Kaynaştırma uygulamaları, Bireysel beden eğitimi programı ve Engelli çocuklar için beden eğitiminin hedefleri konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Özel eğitimde kullanılan temel kavramları tanımlar. |
Engelli çocuklar için beden eğitiminin hedeflerini ve önemini açıklar. |
Engelliliğin nedenlerini ve çeşitlerini açıklar. |
Özel eğitimde uygulanan ilkeleri açıklar. |
Engelli çocuklara yönelik beden eğitimi uygulamalarında kullanılan öğretim yöntemlerini tartışır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin işleyişi hakkında genel bilgiler ve Özel eğitimde kavramlar | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma | Türkiye'de özel eğitim hizmetlerinin yapılanması | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma | Engellilerde öğretim ilke ve yöntemleri | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma | Engelliliğin nedenleri (Doğum öncesi, doğum sırası ve doğum sonrası) | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma | Kromozom ve gene bağlı özürler | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma | Zihinsel engelli çocuklar ve eğitimleri | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma | Genel konu tekrarı | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma | Görme engelli çocuklar ve eğitimleri | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma | İşitme engelli çocuklar ve eğitimleri | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma | Fiziksel engelli çocuklar ve eğitimleri | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma | Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma | Kaynaştırma uygulamaları | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma | Bireysel beden eğitimi programı | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma | Engelli çocuklar için beden eğitiminin hedefleri | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ataman, A. (2003). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Ümit Ofset Matbaacılık, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. |
Özer, D. (2018). Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor. Nobel yayıncılık,Ankara. |
Hack, S., Block, M. (2020). Inclusive Physical Education Around The World. by Routledge. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
|
2 | |||||
2 |
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
|
1 | |||||
2 |
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
|
2 | |||||
3 |
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
|
1 | |||||
4 |
Prepares exercise plans for different disability groups
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
|
5 | |||||
2 |
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
|
5 | |||||
2 |
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
|
4 | |||||
2 |
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 101 |
Total Workload of the Course Unit | 101 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |