Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
EEY104 | MEDICAL TERMINOLOGY AND DISABLED INDIVIDUALS | 2 | 2 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. TANER ATASOY |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, öğrencilere tıp terimlerini doğru yazma, telaffuz etme ve engellilere yönelik fiziksel aktivite ve rehabilitasyon uygulamalarına ilişkin terminolojiyi etkin bir şekilde kullanma bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; tıp terimlerini oluşturan kökler, birleştirme formları, önekler ve sonekler, temel elementlerin nasıl bir araya gelerek tıbbi terimler oluşturduğu, çeşitli dallara ait tıbbi terimlerin tanımlaması, yaygın olarak tıp alanında kullanılan tıbbi kısaltmalar, Engelli bakımı ve rehabilitasyon uygulamaları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Engellilere yönelik tıbbi teminolojiyi yazar ve açıklar. |
Yön Belirten Tıp Terimlerini ve Vücut boşluklarını açıklar. |
İnsan anatomisine ait sistemleri açıklar. |
Tıp Terimlerini uygulama alanlarına göre sınıflandırır. |
Engellilere yönelik fiziksel aktivite ve rehabilitasyon uygulamalarına ilişkin terminolojiyi etkin bir şekilde kullanır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Giriş ve Telaffuzlar | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
2 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Tıp terminolojisinde dört element; Tıp Terimleri sınıflandırılması | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
3 | Video izleme | Engelli bakımı ve rehabilitasyon uygulamaları | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
4 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Kökler ve Birleştirme formları | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
5 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Örnekler | Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli Çalışmalar |
6 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Sonekler | Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli Çalışmalar |
7 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Yön Belirten Tıp Terimleri ve Vücut boşlukları | Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli Çalışmalar |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Kardiyovasküler Sistem Terminolojisi | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
10 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Üriner Sistem Terminolojisi | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
11 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Sindirim Sistemi Terminolojisi | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
12 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Solunum Sistemi Terminolojisi | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
13 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Üreme Sistemi Terminolojisi | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
14 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Sinir Sistemi Terminolojisi | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
15 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Kas İskelet Sistemi Terminolojisi | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Özer,D.S.; Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor , Nobel Yayınevi, Ank.2001. |
Atalay, N.G. , Kafa, N.; Engellilerde Spor Ve Sınıflandırma , Gazi Kitapevi, Ank. 2016 |
Kaya, E.Ö., Kaya M. ; Görme Engellilerde Eğitim Ve Spor, Gazi Kitapevi, Ank. 2016 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
|
5 | |||||
2 |
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
|
0 | |||||
2 |
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
|
0 | |||||
3 |
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
|
1 | |||||
4 |
Prepares exercise plans for different disability groups
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
|
5 | |||||
2 |
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
|
5 | |||||
2 |
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
|
2 | |||||
2 |
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 1 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 75 |
Total Workload of the Course Unit | 75 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |