TR EN

MEDICAL TERMINOLOGY AND DISABLED INDIVIDUALS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EEY104 MEDICAL TERMINOLOGY AND DISABLED INDIVIDUALS 2 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. TANER ATASOY
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, öğrencilere tıp terimlerini doğru yazma, telaffuz etme ve engellilere yönelik fiziksel aktivite ve rehabilitasyon uygulamalarına ilişkin terminolojiyi etkin bir şekilde kullanma bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; tıp terimlerini oluşturan kökler, birleştirme formları, önekler ve sonekler, temel elementlerin nasıl bir araya gelerek tıbbi terimler oluşturduğu, çeşitli dallara ait tıbbi terimlerin tanımlaması, yaygın olarak tıp alanında kullanılan tıbbi kısaltmalar, Engelli bakımı ve rehabilitasyon uygulamaları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Engellilere yönelik tıbbi teminolojiyi yazar ve açıklar.
Yön Belirten Tıp Terimlerini ve Vücut boşluklarını açıklar.
İnsan anatomisine ait sistemleri açıklar.
Tıp Terimlerini uygulama alanlarına göre sınıflandırır.
Engellilere yönelik fiziksel aktivite ve rehabilitasyon uygulamalarına ilişkin terminolojiyi etkin bir şekilde kullanır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Giriş ve Telaffuzlar Anlatım ve soru-cevap yöntemi
2 Görsel ve yazılı literatür tarama Tıp terminolojisinde dört element; Tıp Terimleri sınıflandırılması Anlatım ve soru-cevap yöntemi
3 Video izleme Engelli bakımı ve rehabilitasyon uygulamaları Anlatım ve soru-cevap yöntemi
4 Görsel ve yazılı literatür tarama Kökler ve Birleştirme formları Anlatım ve soru-cevap yöntemi
5 Görsel ve yazılı literatür tarama Örnekler Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli Çalışmalar
6 Görsel ve yazılı literatür tarama Sonekler Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli Çalışmalar
7 Görsel ve yazılı literatür tarama Yön Belirten Tıp Terimleri ve Vücut boşlukları Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli Çalışmalar
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür tarama Kardiyovasküler Sistem Terminolojisi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
10 Görsel ve yazılı literatür tarama Üriner Sistem Terminolojisi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
11 Görsel ve yazılı literatür tarama Sindirim Sistemi Terminolojisi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
12 Görsel ve yazılı literatür tarama Solunum Sistemi Terminolojisi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
13 Görsel ve yazılı literatür tarama Üreme Sistemi Terminolojisi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
14 Görsel ve yazılı literatür tarama Sinir Sistemi Terminolojisi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
15 Görsel ve yazılı literatür tarama Kas İskelet Sistemi Terminolojisi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Özer,D.S.; Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor , Nobel Yayınevi, Ank.2001.
Atalay, N.G. , Kafa, N.; Engellilerde Spor Ve Sınıflandırma , Gazi Kitapevi, Ank. 2016
Kaya, E.Ö., Kaya M. ; Görme Engellilerde Eğitim Ve Spor, Gazi Kitapevi, Ank. 2016

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
5
2
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
0
2
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
0
3
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
1
4
Prepares exercise plans for different disability groups
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
5
2
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
5
2
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
2
2
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 2 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 1 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 75
Total Workload of the Course Unit 75
Workload (h) / 25.5 2,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0