TR EN

PSYCHOMOTOR DEVELOPMENT IN DISABLED PEOPLE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EEY301 PSYCHOMOTOR DEVELOPMENT IN DISABLED PEOPLE 5 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. TANER ATASOY
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi YUNUS ŞAHİNLER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Engellilerde psikomotor gelişim ile ilgili temel kavramlar, kurallar ve terminolojiyi anlama; büyüme ve engellilerde psikomotor gelişim evrelerini; psikomotor gelişimle ilgili teorik bilgileri uygulamaya aktarabilme anlayabilme; temel lokomotor, manipulatif ve dengeleme becerilerini doğru gözlemleyebilme.
Contents of the Course Unit: Motor becerilerin gelişimsel yapısı, yaş ve engel seviyelerine göre motor becerilerde meydana gelen yapısal değişimleri kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Engellilerde psikomotor gelişim ile ilgili temel kavramları bilir. Engellilerde psikomotor gelişim evrelerini açıklar. Engellilerde psikomotor gelişimle ilgili teorik bilgileri uygulamada kullanır. Mesleki uygulamalarında engellilerde psikomotor gelişimi desteklemek amacı ile yaptığı çalışmalarda çağın getirdiği yenilikleri takip eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin genel tanımı, önemi, yarıyıl içindeki konu dağılımı hakkında genel bilgi. Engellilerde Psikomotor Gelişim ve Gelişim ile İlgili Temel Kavramlar Anlatım ve soru cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü ve makale okuma Hareket beceri sınıflandırması Anlatım ve soru cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü ve makale okuma Gelişim Kuram ve kuramcıları Anlatım ve soru cevap yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü ve makale okuma Motor Gelişim Modelleri Anlatım ve soru cevap yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü ve makale okuma Doğum öncesinde ve doğum sonrasında büyüme ve gelişme Anlatım ve soru cevap yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü ve makale okuma Engellilerde Psikomotor Gelişimi etkileyen faktörler Anlatım ve soru cevap yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü ve makale okuma Engellilerde Psikomotor Gelişim Dönemleri (Refleksif ve ilkel hareketler dönemi) Anlatım ve soru cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Engellilerde Psikomotor Gelişim Dönemleri (Temel ve Spor ile ilişkili hareketler dönemi) Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması
10 Literatür tarama Fiziksel ve Motor Uygunluk Yetileri Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması
11 Literatür tarama Algısal Motor Gelişim Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması
12 Literatür tarama Temel Motor Becerilerin Basamakları ve Gözlemleme Planları Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması
13 Literatür tarama Engellilerde Motor Gelişim ve Benlik Karamı Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması
14 Konu ile ilgili kitap bölümü özeti çıkarma Engellilerde Psikomotor Gelişimin Değerlendirilmesi Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması
15 Literatür tarama ve sunum hazırlama Grup Projelerinin Sunulması Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Aral, N., Kandır, A. ve Yaşar, M.C. 2000c. Okul öncesi eğitim 1. Baskı. Ya-Pa Yayın ve Pazarlama San. Ve Tic. A.Ş., Kaptan Ofset, 159 s. , İstanbul.
Atay, M. (2005). Çocukluk döneminde gelişim. Kök Yayıncılık, Ankara.
Kafa, N. ve Atalay Güzel, N. (2016). Engellilerde Spor Ve Sınıflandırma. Gazi Kitapevi, Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
5
2
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
4
2
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
4
3
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
4
4
Prepares exercise plans for different disability groups
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
4
2
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
4
2
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
4
2
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 2 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 1 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 75
Total Workload of the Course Unit 75
Workload (h) / 25.5 2,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0