TR EN

ASSESSMENT AND EVALUATION IN DISABLED PEOPLE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EEY302 ASSESSMENT AND EVALUATION IN DISABLED PEOPLE 6 2 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. TANER ATASOY
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; Ölçme-Değerlendirmenin tanımı ve doğası, ölçme analizi ve organizasyonu, insan performansının ölçüm alanları (Bilişsel, Duyusal ve Devinişsel). Alanlara özgü ölçme araçları, ölçme araçlarının geçerliliği-güvenirliği ve standardizasyonu. Engelli ve engelli spor dallarına ilişkin ölçme araçları ele alınmaktadır.
Contents of the Course Unit: Engelli bireylerde ölçmenin tanımı ve önemi, ölçmenin temelleri, ölçekler, ölçme hatası (ölçeklerin yapısı ve seçiciliği), bilişsel ve duyuşsal davranışın ölçülmesi, psiko motor davranışın ölçülmesi, değerlendirme, motor performans testlerinin yapısı ve seçiciliği, engellilerde spor beceri testlerinin değerlendirilmesi, özel alanlarda ölçme konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bu dersin sonunda öğrenci, Testler, ölçme ve değerlendirme arasındaki ilişkilere ilişkin bilgiye sahiptir
Ölçme hatalarını tanımlar.
Ölçme ve değerlendirme arasındaki farklılıkları ortaya koyar ve farklı ölçek türlerini tanımlar.
Engelli Branşlarında spor becerilerini (psikomotor davranışları), Bilişsel ve duyuşsal davranışları ölçmede kullanılan testleri tanımlar.
Engellilerde Ölçme ve Değerlendirme ile ilgili tüm bilgilere sahip olur.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Tanımlar,Engel Nedenleri,Engellilerin Sınıflandırılması, Dünyada ve Türkiyede Engelli durumu Anlatım,soru- cevap,tartışma
2 Konu ile ilgili kitap bölümü okula Ölçmeye İlişkin Temel Kavramlar ve Ölçmenin Önemi Anlatım,soru- cevap,tartışma
3 Konu ile ilgili kitap bölümü okula Engellilerde Ölçmeye İlişkin Temel Kavramlar ve Ölçmenin Önemi Anlatım,soru- cevap,tartışma
4 Literatür tarama Ölçmenin Anlamı Anlatım,soru- cevap,tartışma
5 Literatür tarama Ölçme ve Ölçekler Anlatım,soru- cevap,tartışma
6 Literatür tarama Ölçme Hatası Anlatım,soru- cevap,tartışma
7 Literatür tarama Ölçme Aracındaki Hatayı Giderecek Özellikler Anlatım,soru- cevap,tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili kitap bölümü okula Ölçme Aracının Güvenirliği Anlatım,soru- cevap,tartışma
10 Konu ile ilgili kitap bölümü okula Ölçme Aracının Geçerliği Anlatım,soru- cevap,tartışma
11 Konu ile ilgili kitap bölümü okula Engelli Bireylerin Bilişsel Özelliklerin Ölçülmesi Anlatım,soru- cevap,tartışma
12 Ppt sunum hazırlama Engelli Bireylerin Duyuşsal Özelliklerin Ölçülmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
13 Ppt sunum hazırlama Engelli Bireylerin Psikomotor Özelliklerin Ölçülmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
14 Ppt sunum hazırlama Engellilerde Bireysel Spor Branşlarında Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Araçları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
15 Ppt sunum hazırlama Engellilerde Takım Sporları Branşlarında Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Araçları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Özer,D.S. (2001). Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor, Nobel yayınları, Ankara.
Özçelik, D. A. (2010). Ölçme ve Değerlendirme, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
5
2
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
1
2
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
1
3
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
2
4
Prepares exercise plans for different disability groups
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
4
2
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
3
2
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
3
2
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 3 2 6
Ödev 3 3 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 2 18
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 101
Total Workload of the Course Unit 101
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0