TR EN

SPORTS MANAGEMENT FOR THE DISABLED PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EEY304 SPORTS MANAGEMENT FOR THE DISABLED 6 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. TANER ATASOY
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, engelli alanında yönetim bilimlerine ilişkin temel örgütsel sorunları tartışabilme, sorunları çözümleme yöntemlerini açıklayabilme ve çağdaş yönetim anlayışına ilişkin farklı çalışma konularıyla ilgili elde ettiği verileri yorumlayabilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Yönetim bilimlerinin gelişimi, engelli alanıdna Yönetim ve örgüt kavramları, Yönetici ve liderlik tanımları ve özellikleri, Klasik, neoklasik ve modern yönetim teorileri, Çağdaş yönetimde seçme konular; Yönetimin işlevleri: Planlama, Örgütleme, Yürütme, Koordinasyon, Denetim gibi konuları kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yönetim bilimlerine ilişkin temel kavramları açıklar.
Engelli alanında Yönetim sürecinin işlevlerini inceler ve bu işlevleri birbirleri ile ilişkilendirir.
Yönetim bilimlerine ilişkin temel örgütsel sorunları tartışır ve sorunları çözümleme yöntemlerini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin amacı ve işleyişi hakkında bilgilendirme. Yönetimin tanımı, anlamı, yönetim düşüncesi ve süreci, tarihsel gelişimi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
2 Konu ile ilgili kitap bölümü okula Yöneticilik düzeyleri, yöneticilik ve liderlik temel kavramları, yetenek, rol ve özellikleri Anlatım ve soru-cevap yöntemi
3 Konu ile ilgili kitap bölümü okula Klasik Yönetim Yaklaşımı: Bilimsel Yönetim Yaklaşımı ve örnek olay analiz sonuçlarının incelenmesi Anlatım ve soru-cevap ve tartışma yöntemi
4 Konu ile ilgili kitap bölümü okula Klasik yönetim yaklaşımı: Yönetim süreçleri, bürokrasi yaklaşımları ve örnek olay analiz sonuçlarının incelenmesi Anlatım ve soru-cevap ve tartışma yöntemi
5 Konu ile ilgili makale okuma Neoklasik yönetim yaklaşımı: Temelleri ve geliştirilen modeller, örnek olay analiz sonuçlarının incelenmesi Anlatım ve soru-cevap ve tartışma yöntemi
6 Konu ile ilgili köşe yazısı okuma ve özeti Çağdaş yönetim yaklaşımı: Temelleri ve geliştirilen modeller, örnek olay analiz sonuçlarının incelenmesi Anlatım ve soru-cevap ve tartışma yöntemi
7 Konu ile ilgili kitap bölümü okula Engelliler hizmeti veren kurumlar Anlatım ve soru-cevap ve tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Dünya ve Türkiye’de Engelliler için spor örgütleri Anlatım ve soru-cevap ve tartışma yöntemi
10 Konu ile ilgili köşe yazısı okuma ve özeti Engellilere hizmet veren işletmelerde personel seçimi Anlatım ve soru-cevap ve tartışma yöntemi
11 İlgili internet sitelerini inceleme Engellilere hizmet veren işletmelerde yönetim yapısı Anlatım ve soru-cevap ve tartışma yöntemi
12 Literatür tarama Engellilere hizmet veren işletmelerde yöneticilerin dikkat etmesi gereken hususlar Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
13 Literatür tarama Engelli hizmeti veren işletme açma koşulları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
14 Literatür tarama Engelli merkezlerinde liderlik Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
15 Ppt sunum hazırlama Engelli merkezine ziyaret Uygulama: Öğrenci sunumları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Tortop, N., İsbir E.G., Aykaç, B., Yayman, H., Özer, M.A. (2017). Yönetim Bilimi. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara
Özer, D. “Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor”. Nobel Yayın Dağıtım , Ankara, Mayıs, 2001
Bateman, T.S., Snell S.A., Hill, M. (2017). Yönetim. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara
Yıldız, M.L., Saruhan, S. (2013). Çağdaş Yönetim Bilimi. Beta Basım Yayınları, İstanbul

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
3
2
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
0
2
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
0
3
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
1
4
Prepares exercise plans for different disability groups
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
5
2
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
5
2
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
3
2
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 2 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 1 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 75
Total Workload of the Course Unit 75
Workload (h) / 25.5 2,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0