Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
EEY306 | EXERCISE AND SPORTS FOR MENTALLY DISABLED PEOPLE | 6 | 3 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. TANER ATASOY |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrencilere; Zihinsel engelli bireylerin motor gelişimine yönelik fiziksel uygunluk programları hazırlayacak bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Engellilerde spora ilişkin temel kavramlar, Zihinsel engelli bireylerin özellikleri, Zihinsel engelin başlıca nedenleri, dünyada ve Türkiye’de sayısal durumları, Zihinsel engelli bireylerin eğitiminde sporun yeri ve önemi, Zihinsel engelli bireylere yönelik öğretim yöntemleri , Zihinsel engelli bireylerin katılabildikleri yarışmalar, yarışma organizasyonları, Zihinsel engelli bireylerin tanısı, yoğun ve sürekli eğitim, Zihinsel engelli çocuklarda sporla kazandırılması istenen davranışlar, Zihinsel engelli bireylerin motor gelişimleri , Zihinsel engelli çocuklarda duyusal bütünleme faaliyetleri , Zihinsel engelli bireylerin spor seçiminde dikkat edilecek konular, Zihinsel engelli bireylere yönelik egzersiz uygulamalarının uyarlanması, Zihinsel engelli bireyler için fiziksel uygunluk programları konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Zihinsel engelli bireylerde egzersiz ve spora ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Zihinsel engelli bireylerin eğitiminde egzersiz sporun önemini açıklar. |
Dünyada ve Türkiye’de Zihinsel engelli bireyler için düzenlenen spor organizasyonlarını açıklar. |
Zihinsel engelli çocuklarının gelişiminde kullanılan duyusal bütünleme tekniklerini uygular. |
Zihinsel engelli bireylerim motor gelişimine yönelik fiziksel uygunluk programları hazırlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Engellilik ve zihinsel engellilik ile ilgili genel kavramlar | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
2 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Zihinsel engelli bireylerin fiziksel ve psikososyal özellikleri | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
3 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Dünyada ve Türkiye’de zihinsel engelliliğe sebep olan başlıca nedenler | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
4 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Zihinsel engelliğin tanı yöntemleri, zihinsel engelliliğin sınıflandırılması ve zihinsel engelli bireylerin hakları | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
5 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Zihinsel engelli bireylerin eğitiminde sporun yeri ve önemi | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
6 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Zihinsel engelli bireylerin eğitimine yönelik öğretim programları | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
7 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Zihinsel engelli bireylerin yapabildikleri sporlar ve katılabildikleri yarışma organizasyonları | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Zihinsel engelli bireylerde sportif sınıflandırma ve branş seçiminde dikkat edilecek hususlar | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
10 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Zihinsel engelli bireylerde psikomotor gelişim | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
11 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Çoklu yetersizliği olan engelli bireylerin özellikleri, gelişimi ve sportif aktivite seçimi | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
12 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Zihinsel engelli bireylerde spor yaptırırken dikkat edilmesi gereken hususlar,uyarlama ve antrenman planlaması | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
13 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Zihinsel engelli bireylerde duyusal bütünleme faaliyetleri | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
14 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Zihinsel engelli bireyler için fiziksel uygunluk programları ve performans değerlendirmesi | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
15 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Zihinsel engelli bireyler için egzersiz programları analizi ve çok yönlü gelişim için program tasarımı | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ataman, A. (2003). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Ümit Ofset Matbaacılık, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. |
Özer, D. (2018). Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor. Nobel yayıncılık,Ankara. |
Kafa, N. ve Atalay Güzel, N. (2016). Engellilerde Spor Ve Sınıflandırma. Gazi Kitapevi, Ankara |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
|
5 | |||||
2 |
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
|
5 | |||||
2 |
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
|
5 | |||||
3 |
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
|
5 | |||||
4 |
Prepares exercise plans for different disability groups
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
|
5 | |||||
2 |
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
|
5 | |||||
2 |
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
|
5 | |||||
2 |
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 3 | 2 | 6 |
Ödev | 3 | 3 | 9 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 9 | 2 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 2 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 50 | 0 | 101 |
Total Workload of the Course Unit | 101 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |