TR EN

PLANNING AND MANAGEMENT OF SPORTS FACILITIES FOR THE DISABLED PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EEY310 PLANNING AND MANAGEMENT OF SPORTS FACILITIES FOR THE DISABLED 6 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. TANER ATASOY
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; engelli bireylerin sportif faaliyetlerini sürdürebilmeleri adına faaliyet gösterecekleri tesislerin ve alanların kullanılabilir bir düzeyde planlanmasını ve işletmeciliğinin yapılmasını hedeflemektedir.
Contents of the Course Unit: Ders İçeriği; engellilerde spor tesisi kullanıma ilişkin kavramlar, tesis özellikleri, sınıflandırılması, tesis yönetimi ve yöneticiliği, spor tesislerinin tarihsel süreçleri, tesis pazarlaması, tesis kullanımına ve özel durumlara göre planlamaların yapılması, uygulanması gereken standartlar, tesis organizasyonlarının programlanması ve engelli bireylerin kullanımına özel örnekler.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Engellilerde tesis kullanımına ait kavramları öğrenir.
Spor tesislerinin kullanımı, özelliklerini, sınıflandırılmasını, standartları bilir.
Spor tesislerinin yönetim ve işletmeciliğini kavrar.
Spor tesislerinin planlanma, programlama ve organizasyon faaliyetlerinin öğrenir
Engelli bireylere özel tesislerin kurulumu, yönetilmesi ve işletmeciliğini örneklerle öğrenir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Engellilerde spor tesisi kullanımına ilişkin genel kavramlar Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
2 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Spor tesisleri ve özellikleri Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
3 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Spor tesislerinin sınıflandırılması Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
4 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Spor tesisi işletmesi ve spor tesisleri yöneticiliği Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
5 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Spor tesislerinin tarihsel süreçte gelişimi Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
6 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Spor tesis işletmelerinin amaçları, kuruluş nedenleri ve kuruluş aşamaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
7 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Spor tesislerinin yönetimsel süreçleri Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Spor tesisi ve işletmelerinde pazarlama Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
10 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Spor tesisi ve işletmelerinde planlama Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
11 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Spor tesisi ve işletmelerinde planlama uygulamaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
12 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Spor tesisi ve işletmelerinde organizasyon Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
13 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Yapılarda engelliler için uyulması gereken standartlar Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
14 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Engelli bireyler İçin spor tesislerinde yapılması gerekenler Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
15 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Spor tesislerinin engellilerin kullanımı için örnek tasarımlar Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Katırcı, H. (2012). Spor Tesis İşletmesi ve Saha Malzeme Bilgisi. Anadolu Üniversitesi Yayını, Eskişehir.
Aksoy, Y. (2020). Spor Tesislerinde Çağdaş İşletmecilik Anlayışı ve Uygulamaları. Akademisyen Kitabevi, Ankara
Kafa, N. ve Atalay Güzel, N. (2016). Engellilerde Spor Ve Sınıflandırma. Gazi Kitapevi, Ankara.
Thomas, N. ve Smith, A. (2008). Disability, Sport and Society. Routledge, England.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
5
2
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
5
2
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
5
3
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
5
4
Prepares exercise plans for different disability groups
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
5
2
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
5
2
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
5
2
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0