TR EN

GAME MOVEMENT AND RHYTHM TRAINING FOR THE DISABLED PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EEY402 GAME MOVEMENT AND RHYTHM TRAINING FOR THE DISABLED 8 3 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. TANER ATASOY
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Farklı engel türlerine sahip bireyleri için uyarlanmış oyun faaliyetlerini uygulayacak ve bu oyunların temel motorik özellikler üzerindeki etkilerini inceleyecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Uyarlanmış oyun, hareket ve ritim kavramı, doğuşu ve gelişimi, Engellilerde Oyun pedagojisi, Uyarlanmış Eğitsel oyun, hareket ve ritim sınıflandırılması, Eğitsel oyunların planlanması, farklı engel türlerine göre belirlenmesi, Paralimpik Spor branşlarına özgü uyarlanmış oyun, hareket ve ritim, Temel motorik özelliklere göre uyarlanmış oyun, hareket ve ritim konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Uyarlanmış oyun, hareket ve ritim ile ilgili kavramları tanımlar.
Uyarlanmış oyun, hareket ve ritimleri oyun karakterlerine göre sınıflandırır.
Farklı engel türlerine sahip bireyler için uyarlanmış oyun faaliyetlerini uygular.
Engelli bireylerde uyarlanmış oyunların temel motorik özellikler üzerindeki etkilerini inceler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Engellilerde spora ilişkin temel kavramlar ve Türkiye’deki yapılan sportif aktivitelerin genel durumu Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
2 PPT Dosyası, Literatür tarama Engelli bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal özellikleri ile sporun bu özellikler üzerindeki gelişimsel etkileri Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
3 PPT Dosyası, Literatür tarama Oyunun tanımı ve oyunun özellikleri Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
4 PPT Dosyası, Literatür tarama Oyun kuramları, oyun evreleri ve oyun çeşitleri Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
5 PPT Dosyası, Literatür tarama Oyunun spor eğitimindeki yeri ve önemi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
6 PPT Dosyası, Literatür tarama Oyun planı hazırlama, oyun uygulamaları ve oyun analizi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
7 PPT Dosyası, Literatür tarama Temel hareket eğitiminin ilkeleri ve özellikleri Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 PPT Dosyası, Literatür tarama Hareket eğitimini etkileyen faktörler ve sporcu gelişim evrelerinin analizi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
10 PPT Dosyası, Literatür tarama Farklı engel grupları için fiziksel uygunluk değerlendirmeleri Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
11 PPT Dosyası, Literatür tarama Farklı engel grupları için performans analizi ve hareket eğitimi program tasarımı Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
12 PPT Dosyası, Literatür tarama Engelli bireyler için sporda koordinatif yetilerin önemi ve gelişim programları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
13 PPT Dosyası, Literatür tarama Engellilerde koordinasyon gelişimi için program tasarımı Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
14 PPT Dosyası, Literatür tarama Engelli bireylerde ritim yetisi ve sporda önemi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
15 PPT Dosyası, Literatür tarama Ritim eğitimi teknikleri ve uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Demirel, D. (2017). Eğitsel Oyunlar Kolektif. Kesit Yayınları, Ankara.
Akandere, M. (2002). Sportif Oyunlara Hazırlayıcı Toplu Eğitsel Oyunlar. Nobel Yayınevi, Ankara
Çoban, B. (2006). Top İle Oynanan Eğitsel Oyunlar. Nobel Yayınevi, Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
5
2
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
5
2
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
5
3
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
5
4
Prepares exercise plans for different disability groups
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
5
2
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
5
2
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
5
2
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0