Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
EEY402 | GAME MOVEMENT AND RHYTHM TRAINING FOR THE DISABLED | 8 | 3 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. TANER ATASOY |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Farklı engel türlerine sahip bireyleri için uyarlanmış oyun faaliyetlerini uygulayacak ve bu oyunların temel motorik özellikler üzerindeki etkilerini inceleyecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Uyarlanmış oyun, hareket ve ritim kavramı, doğuşu ve gelişimi, Engellilerde Oyun pedagojisi, Uyarlanmış Eğitsel oyun, hareket ve ritim sınıflandırılması, Eğitsel oyunların planlanması, farklı engel türlerine göre belirlenmesi, Paralimpik Spor branşlarına özgü uyarlanmış oyun, hareket ve ritim, Temel motorik özelliklere göre uyarlanmış oyun, hareket ve ritim konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Uyarlanmış oyun, hareket ve ritim ile ilgili kavramları tanımlar. |
Uyarlanmış oyun, hareket ve ritimleri oyun karakterlerine göre sınıflandırır. |
Farklı engel türlerine sahip bireyler için uyarlanmış oyun faaliyetlerini uygular. |
Engelli bireylerde uyarlanmış oyunların temel motorik özellikler üzerindeki etkilerini inceler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Engellilerde spora ilişkin temel kavramlar ve Türkiye’deki yapılan sportif aktivitelerin genel durumu | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
2 | PPT Dosyası, Literatür tarama | Engelli bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal özellikleri ile sporun bu özellikler üzerindeki gelişimsel etkileri | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
3 | PPT Dosyası, Literatür tarama | Oyunun tanımı ve oyunun özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
4 | PPT Dosyası, Literatür tarama | Oyun kuramları, oyun evreleri ve oyun çeşitleri | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
5 | PPT Dosyası, Literatür tarama | Oyunun spor eğitimindeki yeri ve önemi | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
6 | PPT Dosyası, Literatür tarama | Oyun planı hazırlama, oyun uygulamaları ve oyun analizi | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
7 | PPT Dosyası, Literatür tarama | Temel hareket eğitiminin ilkeleri ve özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | PPT Dosyası, Literatür tarama | Hareket eğitimini etkileyen faktörler ve sporcu gelişim evrelerinin analizi | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
10 | PPT Dosyası, Literatür tarama | Farklı engel grupları için fiziksel uygunluk değerlendirmeleri | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
11 | PPT Dosyası, Literatür tarama | Farklı engel grupları için performans analizi ve hareket eğitimi program tasarımı | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
12 | PPT Dosyası, Literatür tarama | Engelli bireyler için sporda koordinatif yetilerin önemi ve gelişim programları | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
13 | PPT Dosyası, Literatür tarama | Engellilerde koordinasyon gelişimi için program tasarımı | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
14 | PPT Dosyası, Literatür tarama | Engelli bireylerde ritim yetisi ve sporda önemi | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
15 | PPT Dosyası, Literatür tarama | Ritim eğitimi teknikleri ve uygulamaları | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Demirel, D. (2017). Eğitsel Oyunlar Kolektif. Kesit Yayınları, Ankara. |
Akandere, M. (2002). Sportif Oyunlara Hazırlayıcı Toplu Eğitsel Oyunlar. Nobel Yayınevi, Ankara |
Çoban, B. (2006). Top İle Oynanan Eğitsel Oyunlar. Nobel Yayınevi, Ankara. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
|
5 | |||||
2 |
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
|
5 | |||||
2 |
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
|
5 | |||||
3 |
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
|
5 | |||||
4 |
Prepares exercise plans for different disability groups
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
|
5 | |||||
2 |
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
|
5 | |||||
2 |
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
|
5 | |||||
2 |
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 2 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |