TR EN

ENGELLİLERDE BECERİ ÖĞRENİMİ PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EEY208 ENGELLİLERDE BECERİ ÖĞRENİMİ 4 2 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. TANER ATASOY
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, beden eğitimi ve sporun tarihsel sürecini anlatabilecek, beden eğitimi ve spor disiplini içerisinde engelli bireylerin beceri öğrenimi süreçlerini detaylı bir şekilde yorumlayabilecek bilgiyi kazandırmaktır
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Engellilik kavramları, engelliliğe yönelik spor ve egzersiz temelli kuramlar, güncel engellilik uygulamaları, engelli bireylere yönelik kuvvet ve kondisyon programlama dizaynı, engellilik türlerine göre egzersiz yöntemleri, engelliliğe özel teknolojik ekipman ve güncel bilgilerin uygulanması, beceri öğrenimi ve gelişiminin takibi.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Engellilerde egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları öğrenir. Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki engelli bireylere ilişkin mevcut bilimsel çalışmaları inceler. Farklı engel gruplarına yönelik egzersiz planı hazırlar. Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı, sözlü ve uygulamalı olarak ifade eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Engellilerde egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
2 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Engellilere yönelik egzersiz ve spor bilimleri kuramları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
3 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Engelli bireylere yönelik egzersiz program hazırlığı ve uygulaması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
4 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanılarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki engelli bireylere ilişkin mevcut bilimsel çalışmaları incelenmesi ve güncel uygulamalara yönelik veri ve sonuçların analiz edilmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
5 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Engelli bireylere yönelik sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konuların incelenmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
6 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Farklı engel türleri ve gruplarına yönelik egzersiz yöntemleri ve uygun egzersiz programının dizaynı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
7 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Farklı engel gruplarına yönelik egzersiz planı hazırlanması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
8 - ARA SINAV -
9 Ppt sunum hazırlama Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek, engelli bireylere yönelik uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütmek, ekipman teknoloji ve yazılımlarını kullanmak ve değerlendirme sonuçlarının analizi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
10 Ppt sunum hazırlama Alanı ile ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik işbirliği, bireysel karar alma ve çözüm odaklılık Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
11 Ppt sunum hazırlama Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip edilmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
12 Ppt sunum hazırlama Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranışsal uygulamalar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
13 Ppt sunum hazırlama Beceri öğrenimi uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
14 Ppt sunum hazırlama Beceri öğrenimi uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
15 Ppt sunum hazırlama Beceri öğrenimi uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Özbey Ç. (2007) Özel Eğitimde Kavram ve Beceri Öğretimi. YA-PA Yayınları, Ankara.
İnal A.N. (2006). Beden Eğitimi ve Spor Bilimi. Nobel Yayın, Ankara.
Özdağ, S. ve Kürkçü, R. (2005). Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor. Nadir Kitap, İstanbul.
Özer, S.D. (2013). Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor. Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
5
2
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
4
2
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
4
3
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
4
4
Prepares exercise plans for different disability groups
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
4
2
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
4
2
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
4
2
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 1 13
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 51
Total Workload of the Course Unit 51
Workload (h) / 25.5 2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0