TR EN

GENERAL GYMNASTIC PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BSY115 GENERAL GYMNASTIC 1 3 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. TANER ATASOY
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. HARUN TAŞER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: 1.Dersin amacı; öğrencilere, cimnastik branşına ait temel teknikleri uygulayabilme becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; cimnastik branşına özgü terimlerin tanımı, tarihsel gelişim süreci, Cimnastik aletlerinin tanıtımı, temel duruş, yürüyüş ve esneklik egzersizleri konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Cimnastik branşı ile ilgili kavramları tanımlar.
Cimnastik branşının tarihi gelişimini özetler.
Cimnastik branşına özgü aletlerin özelliklerini açıklar.
Temel cimnastik duruşları hareketlerini uygular.
Düzen alıştırmaları hareketlerini komutlar eşliğinde uygular.
Genel cimnastik branşına özgü ritmik adımları uygular.
Cimnastik branşına ait temel teknik ve becerileri uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Tanışma, ders içeriği hakkında bilgi verme, jimnastik branşına özgü temel kavramlar Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
2 Literatür taraması Cimnastik tarihçesi ve branşları (herkes için cimnastik, trampoline, aktobatik) Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması, eşli çalışmalar
3 Video izleme Cimnastik branşları (devam...) (aerobik, artistik cimnastik) Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
4 Video izleme Cimnastiğin Vücuda etkileri, genel ısınma egzersizleri ve genel motor beceriler Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma
5 Video izleme Cimnastik ısınma prensipleri ve hazırlık elementlerinin uygulamaları; (hayvan yürüyüşleri) Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma
6 Video izleme Öne takla, geriye takla hareketlerinin basamaklı uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma
7 Müsabaka izleme ve yorumlama Açık gergin öne ve geriye takla, kapalı gergin öne ve geriye takla hareketi teknikleri ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Müsabaka izleme ve yorumlama Amut hareketi ve basamaklama teknikleri ve uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma
10 Görsel ve yazılı literatür tarama Çember hareketi ve basamaklı uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma
11 Görsel literatür tarama ve video izleme Kartvil hareketi ve basamaklı uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma
12 Video izleme Yunus takla hareketi ve basamaklı uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma
13 Konu ile ilgili mevcut antrenman programları inceleme Jimnastik branşına özgü antrenman programı hazırlama yöntemleri Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
14 Görsel ve yazılı literatür tarama Dizilişlerde kalıp hareketleri ve uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışmalar
15 Video izleme Final sınavına hazırlık çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Mitchell, D., Davis, B. ve Lopez, R. (2002). Teaching Fundamental Gymnastics Skills. Human Kinetics, US.
Suveren, S. ve Suveren, S. (2010). Artistik Cimnastik Öğretim Metotları (Bayanlar- Erkekler). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Demir, M. (2005). Atletizm Koşular, Atmalar, Atlamalar. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Mengütay, S. (1998). Artistik Cimnastik Temel Teknik Hareketlerin Öğretim Yöntemleri ve Yardım şekilleri. Tutibay, Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
2
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
2
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
3
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
4
Prepares exercise plans for different disability groups

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
2
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
2
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
2
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 4 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 4 16
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 37 0 102
Total Workload of the Course Unit 102
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0