TR EN

GENERAL TRAINING KNOWLEDGE I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BSY205 GENERAL TRAINING KNOWLEDGE I 3 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. TANER ATASOY
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. MEHMET SOYAL-Öğr.Gör. ONUR ŞENGÖL-Dr.Öğr.Üyesi ÖMER AKSOY-Öğr.Gör. SERDAR GÜR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, öğrencilere; Antrenman ilke ve yöntemlerine ilişkin edindiği bilgiyi kullanarak genel bir antrenman programını uygulayabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Antrenmanda temel kavramlar, antrenman ile geliştirilmesi hedeflenen özellikler, antrenmanın organizmaya etkisi, antrenman planlama ilkeleri, yüklenme dinlenme ilişkisi ve genel yüklenme ilkeleri, kondisyonel özellikler ve antrenman metotları konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Antrenman bilimine ilişkin temel kavramları tanımlar.
Antrenman ilke ve yöntemlerini açıklar.
Antrenmanın motorik özelliklere etkisini tartışır.
Yüklenme ve dinlenme ilişkisinin performans üzerine etkilerini açıklar.
Antrenman ilke ve yöntemlerine ilişkin edindiği bilgiyi kullanarak antrenman programını uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Derse giriş, antrenman, antrenman bilimi ve temel kavramları Anlatım, soru, cevap yöntemi
2 Literatür tarama Antrenmanın ilkeleri Anlatım, soru, cevap yöntemi
3 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Yüklenme Öğeleri (yoğunluk, kapsam, süre, sıklık) Anlatım, soru, cevap yöntemi
4 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Antrenmanın Organizma Üzerindeki Etkisi Anlatım, soru, cevap yöntemi
5 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Kondisyonel (motorik) özellikler Anlatım, soru, cevap yöntemi
6 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Kuvvetin tanımı ve sınıflandırılması, kuvveti etkileyen faktörler Anlatım, soru, cevap yöntemi
7 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Kuvvet antrenmanı geliştirme metotları ve örnek antrenman programlarının incelenmesi Anlatım, soru, cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Dayanıklılığın tanımı, sınıflandırılması ve dayanıklılığı etkileyen faktörler Anlatım, soru, cevap yöntemi
10 Görsel ve yazılı kaynak tarama Dayanıklılık antrenmanı geliştirme metotları ve örnek antrenman programlarının incelenmesi Anlatım, soru, cevap yöntemi, tartışma yönemi
11 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Sürat tanımı ve sınıflandırılması, süratı etkileyen faktörler Anlatım, soru, cevap yöntemi, tartışma yönemi
12 Görsel ve yazılı kaynak tarama Sürat antrenmanı geliştirme metotları ve uygulamalı örnek çalışmalar Anlatım, soru, cevap yöntemi, tartışma yönemi
13 Konuya ilişkin makale araştırması Performansta Yüklenme dinlenme ilişkisi Anlatım, soru, cevap yöntemi, tartışma yönemi
14 Literatür taraması Sportif verim, sportif verim bileşenleri Anlatım, soru, cevap yöntemi, grup çalışması
15 Görsel ve yazılı kaynak tarama Genel Tekrar ve örnek antrenman programlarının incelenmesi Anlatım, soru, cevap yöntemi, grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kale, R. (2017). Antrenman Bilgisi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
Lyle, J. Cushion C. (2010). Sports Coaching, 1st Edition, Loughborough, UK.
Dündar, U. (2015). Antrenman Teorisi, Nobel Yayın Evi, İstanbul.
Bompa, T. O. (2013). Antrenman Kuramı ve Yöntemi, Spor Yayın Evi, Ankara.
Açıkada, C. (2018) Antrenman Bilimi, Kuzey Kitapevi, İstanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
3
2
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
4
2
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
3
3
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
4
4
Prepares exercise plans for different disability groups
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
4
2
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
4
2
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
3
2
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 6 78
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 8 48
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 6 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 200
Total Workload of the Course Unit 200
Workload (h) / 25.5 7,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0