Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BSY121 | FITNESS | 2 | 3 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. TANER ATASOY |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, fitness egzersiz hareketlerini gerekli ekipmanları kullanarak, tekniğe uygun bir şekilde uygulayabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, fitness’e özgü kavram ve tanımlar, Fitness egzersiz yöntemleri ve ilgili hareketler, Fitness ekipmanları, Fitness ve ergonomi, Biomekanik ve uygulamalı hareket analizi, Bar tutuş şekilleri ve spot teknikleri, Postür analizi, Olimpik kaldırış teknikleri, Kardiovasküler egzersizlerde vücudun konumlandırılması, Fitness egzersizlerinde nefes teknikleri ve uygulama konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Fitness ile ilgili kavramları tanımlar. |
Egzersiz çeşitlerine göre uygun malzeme seçimini açıklar . |
3.Fitness’e ait malzeme ve ekipmanları kullanır . |
Temel fitness hareketlerini doğru teknikle uygular . |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı literatür tarama | Dersin amacı-içeriği-işleyişi hakkında bilgilendirme. Fitness ve fitness ile ilişkili temel kavramların incelenmesi | Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi |
2 | Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme | Hareket sisteminin aktif ve pasif elemanları ile fitness hareket analizi ve uygulaması | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
3 | Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme | Vücut bölgelerinin ayrı ayrı incelenmesi ile fitness hareket analizi ve uygulaması | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
4 | Konu ile ilgili makale, kitap okuma | Temel anatomik terimler ile fitness hareket analizi ve uygulaması | Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi |
5 | Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme | Anatomik düzlemler ve eksenler ile fitness hareket analizi ve uygulaması | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
6 | Yazılı literatür tarama ve video izleme, yorumlama | İskelet kasının yapısı ile çeşitli fitness egzersizlerini incelemesi ve uygulaması | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
7 | Yazılı literatür tarama ve video izleme, yorumlama | Vize sınavına yönelik teorik ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı literatür tarama ve Video izleme, yorumlama | İskelet kasının kasılabilir bileşenlerinin (sarkomer) incelenmesi ile çeşitli fitness egzersizlerinin analizi ve uygulaması | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
10 | Konu ile ilgili video izleme, yorumlama | İskelet kasının kas adaptasyonları ve kasılma türleri ile fitness hareket analizi ve uygulaması | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
11 | Yazılı literatür tarama ve Video izleme, yorumlama | Enerji sistemleri; Aerobik ve anaerobik enerji sistemleri ile fitness egzersizlerini inceleme ve uygulama | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
12 | Konu ile ilgili video izleme, yorumlama | Fitness ekipmanlarını tanıma ve ilgili fitness hareketlerinin uygulaması | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
13 | Yazılı literatür tarama ve Video izleme, yorumlama | Bar kavrama ve tutuş şekilleri ile fitness kuvvet çalışmalarında vücut konumu analizi ve uygulaması | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
14 | Konu ile ilgili video izleme, yorumlama | Spot (destek) tekniği ile fitness hareket uygulamaları | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
15 | Yazılı literatür tarama | Final sınavına yönelik teorik ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Alvar, B., Sell, K. ve Deuster, P. (2017). Essentials of Tactical Strength and Conditioning. Human Kinetics e-book, US. |
Powers, S.K. ve Dodd, S.L. (2018). Her Yönüyle Fitness Ve Sağlıklı Yaşam - Total Fitness and Wellness. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
Kluver, W.(2018). Related Physical Fitness Assessment. ACSM Publishing, U.S. |
Gregory, H.G. ve Travis, T.N. (2016). Essentials of Strength Training and Conditioning. Human Kinetics e-book, US. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
|
||||||
2 |
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
|
||||||
2 |
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
|
||||||
3 |
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
|
||||||
4 |
Prepares exercise plans for different disability groups
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
|
||||||
2 |
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
|
||||||
2 |
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
|
||||||
2 |
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 1 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 100 |
Total Workload of the Course Unit | 100 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |