TR EN

REKREASYON VE ÇEVRE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RKY330 REKREASYON VE ÇEVRE 6 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere spor ve rekreasyon etkinliklerinin çevresel etkilerini anlama ve bu etkileri yönetme becerilerini kazandırmaktır. Ayrıca, insan aktivitelerinin çevresel sürdürülebilirlik üzerindeki etkilerini değerlendirmek ve çevre dostu spor ve rekreasyon uygulamalarını teşvik etmek de bu dersin amaçları arasında yer alır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Rekreasyon ve Çevre Kavramları: Ders, rekreasyon ve çevre kavramlarının tanıtılmasıyla başlar. Rekreasyonun ne olduğu, çevrenin ne anlama geldiği ve bu iki kavramın sporla nasıl ilişkilendirildiği açıklanır. Çevresel Etkilerin İncelenmesi: Ders, spor ve rekreasyon etkinliklerinin çevreye olan etkilerini detaylı bir şekilde inceler. Bu etkiler arasında su kullanımı, enerji tüketimi, atık yönetimi, doğal alanların korunması gibi konular yer alır. Sürdürülebilirlik ve Yeşil Spor: Sürdürülebilirlik kavramı, dersin önemli bir parçasını oluşturur. Yeşil sporun teşvik edilmesi, sürdürülebilir malzemelerin kullanımı ve enerji verimliliği gibi konular ele alınır. Çevre Bilinci Geliştirme: Ders, öğrencilere çevre bilinci geliştirme yollarını öğretir. Bu, doğal alanların korunması, çevresel sorunlara duyarlılık ve çözüm odaklı yaklaşımları içerir. Örnekler ve İyi Uygulamalar: Ders içeriği, çeşitli spor organizasyonları, kulüpler ve etkinliklerden örnekler sunar. Bu örnekler, çevre dostu spor uygulamalarını ve başarılı projeleri tanıtmak amacıyla kullanılır. Proje ve Araştırma Çalışmaları: Öğrenciler genellikle çevre dostu spor ve rekreasyon projeleri geliştirir veya mevcut projeleri analiz eder. Bu, öğrencilerin teorik bilgilerini pratik uygulamalara dönüştürmelerine olanak tanır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Rekreasyon ve çevre kavramlarını açıklar.
Çevrenin etkilerini tanır.
Çevre dostu proje geliştirmeyi açıklar.
İletişim becerilerini geliştirir.
Takım çalışmasını ve işbirliği yeteneğini kazanır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Ders tanıtımı, amacı, literatür tanıtımı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
2 - Çevre ve ekoloji bilimi, rekreasyon, spor Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
3 Literatür tarama Spor ve çevre ilişkisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
4 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Spor tesislerinin çevre üzerindeki etkileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
5 Literatür tarama Çeşitli spor branşlarının çevresel yönleri ve çevreye etkileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
6 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Temel çevre sorunları ve rekreasyon Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
7 Literatür tarama Kentleşme, çevre ve rekreasyon Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Çevrebiliminde araştırmalar ve rekreasyon ile ilişkisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
10 Literatür tarama Yeşil spor ve sürdürülebilirlik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
11 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Çevre bilinci ve farkındalık Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
12 Literatür tarama Çevre dostu spor ve rekreasyon projeleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
13 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Doğa ve açık hava etkinliklerinde çevre sorumluluğu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
14 Literatür tarama Çevre dostu rekreatif etkinliklerin planlanması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
15 Görsel ve yazılı kaynak tarama Sınav öncesi genel tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

IOC-The Internatıonal Olympıc Commıttee. (2008). IOC Spor, Çevre ve Sürdürülebilir Gelişme Rehberi. Çeviren: TMOK
Chernushenko, D., Van Der Kamp, A. and Stubbs, D. (2001). Sustainable Sport Management: Running and Environmentally Socially and Economically Responsible Organization. Canada, Ontorio: Green & Gold Inc.
Kahraman N. ve Türkay, O. (2011), Turizm ve Çevre, Detay Yayınları. Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the concepts of recreation area
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Regarding the recreation leadership profession; discusses the organization and functioning of leisure activities with the knowledge gained in program development, planning, execution and evaluation.
4
2
Describes the concepts of recreation and theories of physical and mental development.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies free time activities for the needs of individuals and groups, taking into account socio-demographic and socio-cultural characteristics.
3
2
Analyzes the data of planning, implementation and results of current activities in the field of recreation using scientific research methods and techniques.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the application area, equipment, technological software, written materials and human resources efficiently in free time activities implemented to increase the quality of life of individuals and groups.
4
2
Plans, conducts and evaluates every stage of the organizations for leisure activities and evaluates the results of the application.
4
3
Solves the problems related to recreation area, sports science and recreation leadership profession from a critical and questioning point of view based on the literature knowledge it has.
3
4
Chooses the appropriate free time activity for the goals to be achieved by taking into consideration the socio-demographic characteristics of the individual and/or the group also formulates the program content of the free time activity.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Administeres scientific research, project, activity, sports and social leisure activities and solves possible problems that may be encountered in the process in collaborative group Works.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related to recreation leadership practices.
3
2
By adopting the principle of lifelong learning; examines the current knowledge and skills from a critical perspective in the light of scientific, technological and current developments.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable way orally and in writing.
3
2
Use their knowledge and competencies regarding recreational leadership practices more effectively with their social life and communication skills in the sports activities, organizations and works carried out at national and international level.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describes and applies ethical values accepted in communal living with the profession of recreation leadership.
3
2
Recognizes the problems related to leisure activities and the needs of the group also, analyzes the social development of the society to produce solution theories by making use of the historical development process and theoretical knowledge of the recreation area.
3
3
Arranges original projects, organizations, and activities with sustainable social and social content specific to its field by using the personality traits with social skills required by the recreation leadership profession.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0