Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
RKY201 |
THERAPEUTIC RECREATION |
3 |
3 |
3 |
7 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi MAHMUT ULUKAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Beden eğitimi öğretmeni olacak öğrencilere, öğretmenliğe başlamadan engellilerde beden eğitimi ve sporun anlam ve öneminin kazandırılması, engelli bireylerle normal bireylerin bir arada yaşamasının kazandırılması ayrıca engelliliğin nedenleri ve önlenmesi hakkında bilgi vermek, engellilerin yaptığı sporların özellikleri kuralları engel guruplarına yönelik yapılan aktivite örnekleri ve spor organizasyonları hakkında bilgi vermek. |
Contents of the Course Unit: |
Öğrenciler yaşlıların organ sistemlerinde değişikliklere hakkında bilgi sahibi olur.Yaşlanma, yaşlanma nedenleri ve yaşlanma sürecinin açıklamasıİstediği bir zihinsel engelliler okuluna giderek oradaki öğrencilerle vakit geçirir. Gördüğü şeyleri arkadaşlarıyla paylaşır., |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Engelliler için beden eğitimi ve spor dersinin tanımı, tarihçesi, ilkeleri ve özel eğitim hizmetlerinin yapılanmasını açıklayabilme. |
Öğrenciler yaşlı bireylerde fiziksel aktivite konusunda temel bilgi sahibi olacak |
Öğrenciler Yaşlı bireylerde performansını ölçmek için kullanılan testlere öğreneceksiniz |
Öğrenciler, yaşlı bireylere özgü egzersiz planı yapmaları mümkün olacak |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
ppt dosyası |
Yaşlanma, yaşlanma nedenleri ve yaşlanma sürecinin açıklaması |
Klasik Yöntem |
2 |
ppt dosyası |
İstediği bir kaynaştırma okuluna giderek oradaki öğrencilerle vakit geçirir. Gördüğü şeyleri arkadaşlarıyla paylaşır. |
Klasik Yöntem |
3 |
ppt dosyası |
Araştırdığı kaynaklardan bilgileri arkadaşlarıyla paylaşır.Dünyada ve Türkiye de yapılan spor organizasyonlarıyla ilgili görsel materyaller bulur. |
Klasik Yöntem |
4 |
ppt dosyası |
İstediği bir zihinsel engelliler okuluna giderek oradaki öğrencilerle vakit geçirir. Gördüğü şeyleri arkadaşlarıyla paylaşır. |
Klasik Yöntem |
5 |
ppt dosyası |
Yaşlılarda egzersiz planlama ve uygulması |
Klasik Yöntem |
6 |
ppt dosyası |
Yaşlı bireylerde fiziksel kapasite ölçüm yöntemleri planlama ve yaşlı Bireysel planlama ve uygulama uygulamaları Alıştırma |
Klasik Yöntem |
7 |
ppt dosyası |
İstediği bir görme engelliler okuluna giderek oradaki öğrencilerle vakit geçirir. Gördüğü şeyleri arkadaşlarıyla paylaşır. |
Klasik Yöntem |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
ppt dosyası |
Yaşlı bireylerde fiziksel kapasite ölçüm yöntemleri planlama ve yaşlı Bireysel planlama ve uygulama uygulamaları Alıştırma |
Klasik Yöntem |
10 |
ppt dosyası |
İstediği bir işitme engelliler okuluna giderek oradaki öğrencilerle vakit geçirir. Gördüğü şeyleri arkadaşlarıyla paylaşır. |
Klasik Yöntem |
11 |
ppt dosyası |
İstediği bir fiziksel engelliler okuluna veya rehabilitasyon merkezine giderek oradaki öğrencilerle veya bireylerle vakit geçirir. Gördüğü şeyleri arkadaşlarıyla paylaşır. |
Klasik Yöntem |
12 |
ppt dosyası |
İstediği bir Yaygın Gelişimsel Bozukluğu olan çocuklar ve Duygusal ve Davranış Bozukluğu olan çocuklar ve bireylerin devam ettikleri özel rehabilitasyon veya okuluna giderek oradaki öğrencilerle vakit geçirir. Gördüğü şeyleri arkadaşlarıyla paylaşır. |
Klasik Yöntem |
13 |
ppt dosyası |
İstediği bir engel gurubuna yönelik beden eğitiminin hedefleri ve amaçları, fiziksel etkinliklerin gelişime katkıları, algısal-motor bozuklukları ile ilgili çalışmalar yaparak bunu sınıfta uygulatır ve engelli çocuklar için geliştirilmiş özel beden eğitimi modellerini arkadaşlarına yaptırır. |
Klasik Yöntem |
14 |
ppt dosyası |
İstediği bir engel gurubuna yönelik değerlendirme bireyler için geliştirilmiş motor yeterlilik testlerini sınıfta uygular. |
Klasik Yöntem |
15 |
ppt dosyası |
Bireyler için geliştirilmiş motor yeterlilik testlerini sınıfta uygular. |
Klasik Yöntem |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Gür H, Küçükoğlu S. Yaşlılık ve Fiziksel Aktivite: Yaşlılar için egzersiz programları. 1-92, Türk Roche Comp., İstanbul 1993. Gür H. Yaşlılar ve fiziksel aktivite. Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon (Ed.M. Beyazova, Y. Gökçe- Kutsal). Güneş Kitabevi, Ankara, 2000, syf. 2564-2581. |
Özer, D. “Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor”. Nobel Yayın Dağıtım , Ankara, Mayıs, 2001 |
Özer, D. Özer, K. “Çocuklarda Motor Gelişim” Kazancı Kitap A.Ş. İstanbul ,2000 |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Identifies the concepts of recreation area
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Regarding the recreation leadership profession; discusses the organization and functioning of leisure activities with the knowledge gained in program development, planning, execution and evaluation.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Describes the concepts of recreation and theories of physical and mental development.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Identifies free time activities for the needs of individuals and groups, taking into account socio-demographic and socio-cultural characteristics.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Analyzes the data of planning, implementation and results of current activities in the field of recreation using scientific research methods and techniques.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses the application area, equipment, technological software, written materials and human resources efficiently in free time activities implemented to increase the quality of life of individuals and groups.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Plans, conducts and evaluates every stage of the organizations for leisure activities and evaluates the results of the application.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Solves the problems related to recreation area, sports science and recreation leadership profession from a critical and questioning point of view based on the literature knowledge it has.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Chooses the appropriate free time activity for the goals to be achieved by taking into consideration the socio-demographic characteristics of the individual and/or the group also formulates the program content of the free time activity.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Administeres scientific research, project, activity, sports and social leisure activities and solves possible problems that may be encountered in the process in collaborative group Works.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Recognizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related to recreation leadership practices.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
By adopting the principle of lifelong learning; examines the current knowledge and skills from a critical perspective in the light of scientific, technological and current developments.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Expresses his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable way orally and in writing.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Use their knowledge and competencies regarding recreational leadership practices more effectively with their social life and communication skills in the sports activities, organizations and works carried out at national and international level.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describes and applies ethical values accepted in communal living with the profession of recreation leadership.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Recognizes the problems related to leisure activities and the needs of the group also, analyzes the social development of the society to produce solution theories by making use of the historical development process and theoretical knowledge of the recreation area.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Arranges original projects, organizations, and activities with sustainable social and social content specific to its field by using the personality traits with social skills required by the recreation leadership profession.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
1 |
10 |
10 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
10 |
20 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
2 |
10 |
20 |
Yerinde Uygulama |
2 |
20 |
40 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
2 |
10 |
20 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
23 |
0 |
152 |
|
Total Workload of the Course Unit |
152 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|