TR EN

FITNESS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BSY121 FITNESS 1 3 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. İSMAİL BELLİ-Öğr.Gör. MUHAMMED MÜCAHİT ÖZGÜÇ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, fitness egzersiz hareketlerini gerekli ekipmanları kullanarak, tekniğe uygun bir şekilde uygulayabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, fitness’e özgü kavram ve tanımlar, Fitness egzersiz yöntemleri ve ilgili hareketler, Fitness ekipmanları, Fitness ve ergonomi, Biomekanik ve uygulamalı hareket analizi, Bar tutuş şekilleri ve spot teknikleri, Postür analizi, Olimpik kaldırış teknikleri, Kardiovasküler egzersizlerde vücudun konumlandırılması, Fitness egzersizlerinde nefes teknikleri ve uygulama konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Fitness ile ilgili kavramları tanımlar.
Egzersiz çeşitlerine göre uygun malzeme seçimini açıklar .
3.Fitness’e ait malzeme ve ekipmanları kullanır .
Temel fitness hareketlerini doğru teknikle uygular .

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı literatür tarama Dersin amacı-içeriği-işleyişi hakkında bilgilendirme. Fitness ve fitness ile ilişkili temel kavramların incelenmesi Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi
2 Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme Hareket sisteminin aktif ve pasif elemanları ile fitness hareket analizi ve uygulaması Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
3 Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme Vücut bölgelerinin ayrı ayrı incelenmesi ile fitness hareket analizi ve uygulaması Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
4 Konu ile ilgili makale, kitap okuma Temel anatomik terimler ile fitness hareket analizi ve uygulaması Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi
5 Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme Anatomik düzlemler ve eksenler ile fitness hareket analizi ve uygulaması Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
6 Yazılı literatür tarama ve video izleme, yorumlama İskelet kasının yapısı ile çeşitli fitness egzersizlerini incelemesi ve uygulaması Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar
7 Yazılı literatür tarama ve video izleme, yorumlama Vize sınavına yönelik teorik ve uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı literatür tarama ve Video izleme, yorumlama İskelet kasının kasılabilir bileşenlerinin (sarkomer) incelenmesi ile çeşitli fitness egzersizlerinin analizi ve uygulaması Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar
10 Konu ile ilgili video izleme, yorumlama İskelet kasının kas adaptasyonları ve kasılma türleri ile fitness hareket analizi ve uygulaması Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar
11 Yazılı literatür tarama ve Video izleme, yorumlama Enerji sistemleri; Aerobik ve anaerobik enerji sistemleri ile fitness egzersizlerini inceleme ve uygulama Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar
12 Konu ile ilgili video izleme, yorumlama Fitness ekipmanlarını tanıma ve ilgili fitness hareketlerinin uygulaması Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
13 Yazılı literatür tarama ve Video izleme, yorumlama Bar kavrama ve tutuş şekilleri ile fitness kuvvet çalışmalarında vücut konumu analizi ve uygulaması Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
14 Konu ile ilgili video izleme, yorumlama Spot (destek) tekniği ile fitness hareket uygulamaları Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar
15 Yazılı literatür tarama Final sınavına yönelik teorik ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Alvar, B., Sell, K. ve Deuster, P. (2017). Essentials of Tactical Strength and Conditioning. Human Kinetics e-book, US.
Powers, S.K. ve Dodd, S.L. (2018). Her Yönüyle Fitness Ve Sağlıklı Yaşam - Total Fitness and Wellness. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Kluver, W.(2018). Related Physical Fitness Assessment. ACSM Publishing, U.S.
Gregory, H.G. ve Travis, T.N. (2016). Essentials of Strength Training and Conditioning. Human Kinetics e-book, US.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the concepts of recreation area
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Regarding the recreation leadership profession; discusses the organization and functioning of leisure activities with the knowledge gained in program development, planning, execution and evaluation.
1
2
Describes the concepts of recreation and theories of physical and mental development.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies free time activities for the needs of individuals and groups, taking into account socio-demographic and socio-cultural characteristics.
1
2
Analyzes the data of planning, implementation and results of current activities in the field of recreation using scientific research methods and techniques.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the application area, equipment, technological software, written materials and human resources efficiently in free time activities implemented to increase the quality of life of individuals and groups.
3
2
Plans, conducts and evaluates every stage of the organizations for leisure activities and evaluates the results of the application.
2
3
Solves the problems related to recreation area, sports science and recreation leadership profession from a critical and questioning point of view based on the literature knowledge it has.
1
4
Chooses the appropriate free time activity for the goals to be achieved by taking into consideration the socio-demographic characteristics of the individual and/or the group also formulates the program content of the free time activity.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Administeres scientific research, project, activity, sports and social leisure activities and solves possible problems that may be encountered in the process in collaborative group Works.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related to recreation leadership practices.
2
2
By adopting the principle of lifelong learning; examines the current knowledge and skills from a critical perspective in the light of scientific, technological and current developments.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable way orally and in writing.
1
2
Use their knowledge and competencies regarding recreational leadership practices more effectively with their social life and communication skills in the sports activities, organizations and works carried out at national and international level.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describes and applies ethical values accepted in communal living with the profession of recreation leadership.
1
2
Recognizes the problems related to leisure activities and the needs of the group also, analyzes the social development of the society to produce solution theories by making use of the historical development process and theoretical knowledge of the recreation area.
1
3
Arranges original projects, organizations, and activities with sustainable social and social content specific to its field by using the personality traits with social skills required by the recreation leadership profession.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 1 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 2 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 100
Total Workload of the Course Unit 100
Workload (h) / 25.5 3,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0