TR EN

INTRODUCTION TO RECREATION AND SPORT SCIENCES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RKY115 INTRODUCTION TO RECREATION AND SPORT SCIENCES 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; Rekreasyonel sporun yönetimsel sürecine ilişkin temel sorunları tartışabilecek ve rekreasyonel spora ilişkin sürdürülebilirlik ve gönüllülük anlayışının önemini açıklayabilecek bilgi birikimini kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, Rekreasyonel sporun gelişimi, tarihsel, felsefi, sosyolojik ve psikolojik boyutları, sağlık için rekreasyonel spor, rekreasyonel sporda yönetim, organizasyon, liderlik, kişilerarası ilişkiler, sürdürülebilirlik ve gönüllülük konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Rekreasyon ve spor bilimlerinin temel kavramlarını tanımlar.
Rekreasyonel sporun tarihsel gelişimini açıklar.
Rekreasyonel sporun felsefi, sosyolojik ve psikolojik boyutlarını açıklar ve yorumlar.
Rekreasyonel sporun yönetimsel, organizasyonel süreçlerini ve rekreasyonel spor liderliğine ilişkin temel sorunları tartışır.
Rekreasyonel sporda sürdürülebilirlik ve gönüllülük çalışmalarını tartışır ve yorumlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Rekreasyon ve Spor Bilimlerinin Temel Kavramları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Rekreasyon ve Oyun Teorileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Grup Çalışması
3 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Rekreasyonel Sporun Tarihsel Temelleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Rekreasyonel Sporun Felsefi Temelleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Rekreasyonel Sporun Sosyolojik Temelleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Değerlendirme
6 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Rekreasyonel Sporun Psikolojik Temelleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Uygulamalı Bireysel Çalışma
7 Literatür Tarama Rekreasyonel Sporda Kişilerarası İlişkilerin Temel Dayanakları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Uygulamalı Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Rekreasyonel Sporun Eğitsel (Pedagojik) Temelleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Video İzleme Sağlık İçin Rekreasyonel Sporun Temel İçerikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, video Gösterim
11 Literatür Tarama Rekreasyonel Sporun Yönetim ve Organizasyonu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Analizi
12 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video İzleme Rekreasyonel Spor Liderliği Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Video Gösterim
13 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Ekorekreasyon ve Rekreasyonel Sporda Sürdürülebilirlik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Uygulamalı Grup Çalışması
14 Yazılı ve görsel literatür tarama Rekreasyonel Sporda Gönüllülük ve Toplumsal Projeler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Uygulamalı Bireysel ve Grup Çalışması
15 Yazılı ve görsel literatür tarama Öğrenci Sunumları Uygulamalı Bireysel ve Grup Çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Karaküçük, S. (2016). Rekreasyon Bilimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
Karaküçük, S., Kaya, S. ve Akgül, B. M. (2017). Rekreasyon Bilimi-2. Ankara: Gazi Kitabevi.
Arslan, S. (2013).Serbest Zaman-Rekreasyon ve Serbest Zaman Eğitimi (Yetişkin Eğitimi Bakış Açısıyla). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Kılbaş Köktaş, Ş. (2004). Rekreasyon Boş Zamanı Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Barcelona, R.J., Wells, M. & Arthur-Banning, S. (2016). Recreational Sport: Program Design, Delivery, and Management. USA: Human Kinetics.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the concepts of recreation area
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Regarding the recreation leadership profession; discusses the organization and functioning of leisure activities with the knowledge gained in program development, planning, execution and evaluation.
5
2
Describes the concepts of recreation and theories of physical and mental development.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies free time activities for the needs of individuals and groups, taking into account socio-demographic and socio-cultural characteristics.
4
2
Analyzes the data of planning, implementation and results of current activities in the field of recreation using scientific research methods and techniques.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the application area, equipment, technological software, written materials and human resources efficiently in free time activities implemented to increase the quality of life of individuals and groups.
4
2
Plans, conducts and evaluates every stage of the organizations for leisure activities and evaluates the results of the application.
4
3
Solves the problems related to recreation area, sports science and recreation leadership profession from a critical and questioning point of view based on the literature knowledge it has.
3
4
Chooses the appropriate free time activity for the goals to be achieved by taking into consideration the socio-demographic characteristics of the individual and/or the group also formulates the program content of the free time activity.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Administeres scientific research, project, activity, sports and social leisure activities and solves possible problems that may be encountered in the process in collaborative group Works.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related to recreation leadership practices.
4
2
By adopting the principle of lifelong learning; examines the current knowledge and skills from a critical perspective in the light of scientific, technological and current developments.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable way orally and in writing.
4
2
Use their knowledge and competencies regarding recreational leadership practices more effectively with their social life and communication skills in the sports activities, organizations and works carried out at national and international level.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describes and applies ethical values accepted in communal living with the profession of recreation leadership.
4
2
Recognizes the problems related to leisure activities and the needs of the group also, analyzes the social development of the society to produce solution theories by making use of the historical development process and theoretical knowledge of the recreation area.
5
3
Arranges original projects, organizations, and activities with sustainable social and social content specific to its field by using the personality traits with social skills required by the recreation leadership profession.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 2 4 8
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 4 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 8 4 32
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 49 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0