Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY115 | INTRODUCTION TO RECREATION AND SPORT SCIENCES | 1 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ |
Instructor(s) of the Course Unit | Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; Rekreasyonel sporun yönetimsel sürecine ilişkin temel sorunları tartışabilecek ve rekreasyonel spora ilişkin sürdürülebilirlik ve gönüllülük anlayışının önemini açıklayabilecek bilgi birikimini kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, Rekreasyonel sporun gelişimi, tarihsel, felsefi, sosyolojik ve psikolojik boyutları, sağlık için rekreasyonel spor, rekreasyonel sporda yönetim, organizasyon, liderlik, kişilerarası ilişkiler, sürdürülebilirlik ve gönüllülük konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Rekreasyon ve spor bilimlerinin temel kavramlarını tanımlar. |
Rekreasyonel sporun tarihsel gelişimini açıklar. |
Rekreasyonel sporun felsefi, sosyolojik ve psikolojik boyutlarını açıklar ve yorumlar. |
Rekreasyonel sporun yönetimsel, organizasyonel süreçlerini ve rekreasyonel spor liderliğine ilişkin temel sorunları tartışır. |
Rekreasyonel sporda sürdürülebilirlik ve gönüllülük çalışmalarını tartışır ve yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Rekreasyon ve Spor Bilimlerinin Temel Kavramları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Rekreasyon ve Oyun Teorileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Grup Çalışması |
3 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Rekreasyonel Sporun Tarihsel Temelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Rekreasyonel Sporun Felsefi Temelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Rekreasyonel Sporun Sosyolojik Temelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Değerlendirme |
6 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Rekreasyonel Sporun Psikolojik Temelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Uygulamalı Bireysel Çalışma |
7 | Literatür Tarama | Rekreasyonel Sporda Kişilerarası İlişkilerin Temel Dayanakları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Uygulamalı Grup Çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Rekreasyonel Sporun Eğitsel (Pedagojik) Temelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Video İzleme | Sağlık İçin Rekreasyonel Sporun Temel İçerikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, video Gösterim |
11 | Literatür Tarama | Rekreasyonel Sporun Yönetim ve Organizasyonu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Analizi |
12 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video İzleme | Rekreasyonel Spor Liderliği | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Video Gösterim |
13 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Ekorekreasyon ve Rekreasyonel Sporda Sürdürülebilirlik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Uygulamalı Grup Çalışması |
14 | Yazılı ve görsel literatür tarama | Rekreasyonel Sporda Gönüllülük ve Toplumsal Projeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Uygulamalı Bireysel ve Grup Çalışması |
15 | Yazılı ve görsel literatür tarama | Öğrenci Sunumları | Uygulamalı Bireysel ve Grup Çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Karaküçük, S. (2016). Rekreasyon Bilimi. Ankara: Gazi Kitabevi. |
Karaküçük, S., Kaya, S. ve Akgül, B. M. (2017). Rekreasyon Bilimi-2. Ankara: Gazi Kitabevi. |
Arslan, S. (2013).Serbest Zaman-Rekreasyon ve Serbest Zaman Eğitimi (Yetişkin Eğitimi Bakış Açısıyla). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Kılbaş Köktaş, Ş. (2004). Rekreasyon Boş Zamanı Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. |
Barcelona, R.J., Wells, M. & Arthur-Banning, S. (2016). Recreational Sport: Program Design, Delivery, and Management. USA: Human Kinetics. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the concepts of recreation area
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Regarding the recreation leadership profession; discusses the organization and functioning of leisure activities with the knowledge gained in program development, planning, execution and evaluation.
|
5 | |||||
2 |
Describes the concepts of recreation and theories of physical and mental development.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies free time activities for the needs of individuals and groups, taking into account socio-demographic and socio-cultural characteristics.
|
4 | |||||
2 |
Analyzes the data of planning, implementation and results of current activities in the field of recreation using scientific research methods and techniques.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the application area, equipment, technological software, written materials and human resources efficiently in free time activities implemented to increase the quality of life of individuals and groups.
|
4 | |||||
2 |
Plans, conducts and evaluates every stage of the organizations for leisure activities and evaluates the results of the application.
|
4 | |||||
3 |
Solves the problems related to recreation area, sports science and recreation leadership profession from a critical and questioning point of view based on the literature knowledge it has.
|
3 | |||||
4 |
Chooses the appropriate free time activity for the goals to be achieved by taking into consideration the socio-demographic characteristics of the individual and/or the group also formulates the program content of the free time activity.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Administeres scientific research, project, activity, sports and social leisure activities and solves possible problems that may be encountered in the process in collaborative group Works.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related to recreation leadership practices.
|
4 | |||||
2 |
By adopting the principle of lifelong learning; examines the current knowledge and skills from a critical perspective in the light of scientific, technological and current developments.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Expresses his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable way orally and in writing.
|
4 | |||||
2 |
Use their knowledge and competencies regarding recreational leadership practices more effectively with their social life and communication skills in the sports activities, organizations and works carried out at national and international level.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describes and applies ethical values accepted in communal living with the profession of recreation leadership.
|
4 | |||||
2 |
Recognizes the problems related to leisure activities and the needs of the group also, analyzes the social development of the society to produce solution theories by making use of the historical development process and theoretical knowledge of the recreation area.
|
5 | |||||
3 |
Arranges original projects, organizations, and activities with sustainable social and social content specific to its field by using the personality traits with social skills required by the recreation leadership profession.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 4 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 8 | 4 | 32 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 49 | 0 | 150 |
Total Workload of the Course Unit | 150 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |