TR EN

COMMERCIAL RECREATION AND TOURISM PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RKY118 COMMERCIAL RECREATION AND TOURISM 2 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı öğrencilere; Boş zaman, rekreasyon ve turizm kavramları arasındaki ilişkinin, ticari rekreasyon üzerindeki etkilerini inceleyebilecek bilgi birikimini kazandırmaktır
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği ticaret ve rekreasyon ilişkisi, ticari rekreasyonda temel ilkeler, boş zaman kavramı ve rekreasyon kavramı, boş zamanın anlamı ve çeşitli yaklaşımlar, rekreasyon ve boş zaman bütünlüğü, sosyal bir kurum olarak rekreasyon, turizm kavramı özellikleri tarihsel süreç, turizm davranışı, turizm gelişimine etki eden unsurlar, turizm türlerinin sınıflandırılması, turizmin ekonomik sosyal ve fiziksel etkileri, boş zaman rekreasyon ve turizm ilişkisi konularını kapsamaktadır

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ticari rekreasyon ve turizme ilişkin genel kavramları tanımlar
Ticaret ve rekreasyon kavramları arasındaki ilişkiyi açıklar
Turizmin gelişimine etki eden unsurları açıklar
Turizmin ekonomik, sosyal ve fiziksel etkilerini inceler
Boş zaman, rekreasyon ve turizm kavramları arasındaki ilişkinin, ticari rekreasyon üzerindeki etkilerini inceler

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Tanışma, Dersin işleyişi hakkında genel açıklamalar ve dersler ile ilgili genel kavramlar Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
2 Yazılı kaynak tarama Ticaret ve rekreasyon ilişkisi Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Ticari rekreasyonda temel ilkeler Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Boş zaman kavramı ve rekreasyon kavramı Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
5 Literatür tarama ve sunum hazırlama Boş zamanın anlamı ve çeşitli yaklaşımlar, öğrenci sunumları Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
6 Literatür tarama ve sunum hazırlama Rekreasyon ve Boş zaman bütünlüğü, öğrenci sunumları Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
7 Literatür tarama ve sunum hazırlama Sosyal bir kurum olarak rekreasyon, öğrenci sunumları Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Konuya ilişkin kitap okuma Vize sınavına hazırlık, genel tekrar Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
10 Literatür tarama ve sunum hazırlama Turizm kavramı özellikleri tarihsel süreç, öğrenci sunumları Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
11 Literatür tarama ve sunum hazırlama Turizm davranışı, öğrenci sunumlarının Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
12 Literatür tarama ve sunum hazırlama Turizm gelişimine etki eden unsurlar, öğrenci sunumları Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
13 Literatür tarama ve sunum hazırlama Turizm türlerinin sınıflandırılması, öğrenci sunumları Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
14 Literatür tarama ve sunum hazırlama Turizmin ekonomik sosyal ve fiziksel etkileri, öğrenci sunumları Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
15 Literatür tarama ve sunum hazırlama Boş zaman, rekreasyon ve turizm ilişkisi, öğrenci sunumları Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Avcıkurt, C. (2015). Turizm Sosyolojisi. Detay Yayıncılık, Ankara
Karaküçük, S. (2008). Rekreasyon Boş Zamanları Değerlendirme. Gazi Kitapevi, Ankara
Kraus, R. (2008). Recretion And Leisure İn Modern Society. Jones And Bartlett Publishers, USA
Köroğlu, Ö. (2015). Turizmin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması. Grafiker, Ankara

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the concepts of recreation area
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Regarding the recreation leadership profession; discusses the organization and functioning of leisure activities with the knowledge gained in program development, planning, execution and evaluation.
4
2
Describes the concepts of recreation and theories of physical and mental development.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies free time activities for the needs of individuals and groups, taking into account socio-demographic and socio-cultural characteristics.
5
2
Analyzes the data of planning, implementation and results of current activities in the field of recreation using scientific research methods and techniques.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the application area, equipment, technological software, written materials and human resources efficiently in free time activities implemented to increase the quality of life of individuals and groups.
4
2
Plans, conducts and evaluates every stage of the organizations for leisure activities and evaluates the results of the application.
5
3
Solves the problems related to recreation area, sports science and recreation leadership profession from a critical and questioning point of view based on the literature knowledge it has.
5
4
Chooses the appropriate free time activity for the goals to be achieved by taking into consideration the socio-demographic characteristics of the individual and/or the group also formulates the program content of the free time activity.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Administeres scientific research, project, activity, sports and social leisure activities and solves possible problems that may be encountered in the process in collaborative group Works.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related to recreation leadership practices.
5
2
By adopting the principle of lifelong learning; examines the current knowledge and skills from a critical perspective in the light of scientific, technological and current developments.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable way orally and in writing.
5
2
Use their knowledge and competencies regarding recreational leadership practices more effectively with their social life and communication skills in the sports activities, organizations and works carried out at national and international level.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describes and applies ethical values accepted in communal living with the profession of recreation leadership.
5
2
Recognizes the problems related to leisure activities and the needs of the group also, analyzes the social development of the society to produce solution theories by making use of the historical development process and theoretical knowledge of the recreation area.
5
3
Arranges original projects, organizations, and activities with sustainable social and social content specific to its field by using the personality traits with social skills required by the recreation leadership profession.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 4 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 3 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0