Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BSY115 | GENERAL GYMNASTIC | 2 | 3 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi İRFAN KARA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | 1.Dersin amacı; öğrencilere, cimnastik branşına ait temel teknikleri uygulayabilme becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; cimnastik branşına özgü terimlerin tanımı, tarihsel gelişim süreci, Cimnastik aletlerinin tanıtımı, temel duruş, yürüyüş ve esneklik egzersizleri konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Cimnastik branşı ile ilgili kavramları tanımlar. |
Cimnastik branşının tarihi gelişimini özetler. |
Cimnastik branşına özgü aletlerin özelliklerini açıklar. |
Temel cimnastik duruşları hareketlerini uygular. |
Düzen alıştırmaları hareketlerini komutlar eşliğinde uygular. |
Genel cimnastik branşına özgü ritmik adımları uygular. |
Cimnastik branşına ait temel teknik ve becerileri uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Tanışma, ders içeriği hakkında bilgi verme, jimnastik branşına özgü temel kavramlar | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
2 | Literatür taraması | Cimnastik tarihçesi ve branşları (herkes için cimnastik, trampoline, aktobatik) | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması, eşli çalışmalar |
3 | Video izleme | Cimnastik branşları (devam...) (aerobik, artistik cimnastik) | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
4 | Video izleme | Cimnastiğin Vücuda etkileri, genel ısınma egzersizleri ve genel motor beceriler | Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma |
5 | Video izleme | Cimnastik ısınma prensipleri ve hazırlık elementlerinin uygulamaları; (hayvan yürüyüşleri) | Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma |
6 | Video izleme | Öne takla, geriye takla hareketlerinin basamaklı uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma |
7 | Müsabaka izleme ve yorumlama | Açık gergin öne ve geriye takla, kapalı gergin öne ve geriye takla hareketi teknikleri ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Müsabaka izleme ve yorumlama | Amut hareketi ve basamaklama teknikleri ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma |
10 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Çember hareketi ve basamaklı uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma |
11 | Görsel literatür tarama ve video izleme | Kartvil hareketi ve basamaklı uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma |
12 | Video izleme | Yunus takla hareketi ve basamaklı uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma |
13 | Konu ile ilgili mevcut antrenman programları inceleme | Jimnastik branşına özgü antrenman programı hazırlama yöntemleri | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
14 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Dizilişlerde kalıp hareketleri ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışmalar |
15 | Video izleme | Final sınavına hazırlık çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Mitchell, D., Davis, B. ve Lopez, R. (2002). Teaching Fundamental Gymnastics Skills. Human Kinetics, US. |
Suveren, S. ve Suveren, S. (2010). Artistik Cimnastik Öğretim Metotları (Bayanlar- Erkekler). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. |
Demir, M. (2005). Atletizm Koşular, Atmalar, Atlamalar. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. |
Mengütay, S. (1998). Artistik Cimnastik Temel Teknik Hareketlerin Öğretim Yöntemleri ve Yardım şekilleri. Tutibay, Ankara. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to describe the theories of sports management science.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to interpret the legislation on sport organizations.
|
1 | |||||
2 |
Student will be able to discuss the functioning of sport organizations with the knowledge gained within the framework of basic components that constitute the management function and use this knowledge in application.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to examine the activities of sport organizations in public, private and civil society organizations and identify the human resources, marketing and financial needs related with these activities.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to use the education, management and information technologies related with the solution of possible problems in the financial, marketing and governance decision making processes of sport organization.
|
2 | |||||
2 |
Student will be able to analyze the environmental factors affecting the management processes of sport organizations.
|
2 | |||||
3 |
Student will be able to analyze the assessment results of current applications related with personnel and process management in sports organizations by using the scientific research methods and techniques.
|
0 | |||||
4 |
Student will be able to analyze the dimensions of management process and structure of public organizations that organize and execute the national and international sport organizations.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be interested in developing management skills within the context of different managerial competencies.
|
2 | |||||
2 |
Student will be able to examine the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in sports management practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to solve any possible problems that may appear in the management processes of sport organizations within ethical values.
|
1 | |||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the sports management profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 4 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 37 | 0 | 102 |
Total Workload of the Course Unit | 102 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |