Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SYY217 | SPORTS AND STRATEGIC MANAGEMENT | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi İRFAN KARA |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. HALİS EGEMEN MERDAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, kulüp yönetimi strateji uygulamaları ile ilgili süreçlerin işleyişini tartışabilme ve bir spor örgütünün SWOT analizini yapabilme bilgisini kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; stratejik yönetim ile ilgili terim ve kavramlar, stratejik planlama sürecinin ögeleri, spor kulübü vizyonu ve misyonu, dış ve iç çevre analizi (SWOT analizi), konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
1.Stratejik yönetim ile ilgili temel kavramları açıklar. |
2.Spor işletmelerinin yönetim modellerini anlatır. |
3.Kulüp yönetimi strateji uygulamaları ile ilgili süreçlerin işleyişini tartışır. |
4.Bir spor örgütünün SWOT analizini yapar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Yönetim Yaklaşımları | Anlatım soru cevap tartışma yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Stratejik yönetim ile ilgili terim ve kavramlar | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Spor işletmelerinin yönetim modeli | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Spor işletmelerinde stratejik planlamanın fayda ve zorlukları | Anlatım soru cevap tartışma yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Stratejik planlama sürecinin ögeleri | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
6 | Bütçe örneklerinin incelenmesi | Bütçe yapısı ve uygulamaları | Anlatım soru cevap ve tartışma yöntemi |
7 | Konuyla ilgili makale okuma | Kulüp yönetimi strateji uygulamalarında dikkate alınması gerekli konular | Anlatım soru cevap ve tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Temel stratejiler ve alt grup stratejileri | Anlatım soru cevap ve tartışma yöntemi |
10 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Üst yönetim stratejileri ve uygulamaları, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi | Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi, uygulamalı grup çalışması |
11 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | İş yönetimi stratejileri: rekabet stratejileri, görev tanımları ve prosedürler, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi | Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi, uygulamalı grup çalışması |
12 | Literatür taraması | Spor işletmelerinde vizyon, misyon, temel ilke ve değerleri belirleme ve uygulama çalışması | Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
13 | Literatür taraması | Spor kulübü vizyon, misyon, temel ilke ve değerleri belirleme, uygulama çalışması | Anlatım, Gösteri Yöntemi ve Uygulamalı Grup Çalışması |
14 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Dış ve İç Çevre Analizi ve öğrencilerin hazırladıkları SWOT analizlerinin değerlendirilmesi | Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
15 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Proje Sunumları –I (Öğrencilerin hazırladıkları SWOT Analizlerinin değerlendirilmesi ) | Anlatım Gösteri Yöntemi ve Uygulamalı Grup Çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
1.Eren, E. (2010). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. Beta Yayın. 8. Baskı, İstanbul |
2.Barutçugil, İ. (2013). Stratejik Yönetim 101. Kariyer Yayınları, İstanbul |
3.Dinçer, Ö. (2013). Stratejik Yönetim Ve İşletme Politikası. Alfa Yayıncılık, İstanbul |
4.Ülgen, H. ve Mirze, K. (2007). İşletmelerde Stratejik Yönetim. Arıkan, Istanbul |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to describe the theories of sports management science.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to interpret the legislation on sport organizations.
|
2 | |||||
2 |
Student will be able to discuss the functioning of sport organizations with the knowledge gained within the framework of basic components that constitute the management function and use this knowledge in application.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to examine the activities of sport organizations in public, private and civil society organizations and identify the human resources, marketing and financial needs related with these activities.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to use the education, management and information technologies related with the solution of possible problems in the financial, marketing and governance decision making processes of sport organization.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to analyze the environmental factors affecting the management processes of sport organizations.
|
3 | |||||
3 |
Student will be able to analyze the assessment results of current applications related with personnel and process management in sports organizations by using the scientific research methods and techniques.
|
1 | |||||
4 |
Student will be able to analyze the dimensions of management process and structure of public organizations that organize and execute the national and international sport organizations.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be interested in developing management skills within the context of different managerial competencies.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to examine the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in sports management practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
2 | |||||
2 |
Student will be able to solve any possible problems that may appear in the management processes of sport organizations within ethical values.
|
1 | |||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the sports management profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 9 | 4 | 36 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 3 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 150 |
Total Workload of the Course Unit | 150 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |