Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SYY328 | SOCIOLOGY OF SPORTS | 6 | 2 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi İRFAN KARA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, sporda sosyalleşme ve toplumsallaşma ile ilgili süreçleri açıklayabilecek, spor faaliyetlerindeki sapma ve şiddet konularına yönelik örnek olay analizi yapabilecek bilgiyi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; spor sosyolojisi ile ilgili tanım ve kavramlar, spor sosyolojisinin doğuşu ve tarihsel kronolojik gelişimi, olimpiyat oyunlarının tarihi gelişimi, toplumun tanımı, toplum ve spor, sosyolojik açıdan aile ve spor, sosyolojik açıdan eğitim ve spor, sosyolojik açıdan kültür ve spor, spor ve sosyalleşme ve sportif faaliyetlerdeki sapma, şiddet konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Spor Sosyolojisi ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Sporun faydaları ve kazanımlarının her bir unsurunu açıklar. |
Sporun sosyolojik açıdan aile, kültür, eğitim ve siyaset üzerindeki etkilerini tartışır. |
Sporda sosyalleşme ve toplumsallaşma ile ilgili süreçleri açıklar. |
Sportif faaliyetlerde sapma ve şiddet konusuna yönelik örnek olayları analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Sosyolojinin tanımı, Konusu, doğuşu ve Sosyoloji Biliminin Temel Kavramları | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
2 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Sosyolojik açıdan Sporun Tanımı Modern Olimpiyat Oyunlarının Tarihi süreci | Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
3 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Sosyolojik açıdan ilk çağda Türklerde ve Osmanlı Devletinde Spor | Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
4 | Konuya ilişkin kitap bölümü özeti çıkarma | Sosyolojik açıdan Cumhuriyet Dönemi Spor, Toplumun Tanımı Toplum ve Spor | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
5 | Konuya ilişkin makale okuma | Sosyolojik açıdan Aile ve Spor | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
6 | Konuya ilişkin makale okuma | Sosyolojik açıdan Eğitim ve Spor | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
7 | Konuya ilişkin makale okuma | Sosyolojik açıdan Kültür ve Spor | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Sosyolojik açıdan Serbest Zaman ve Spor | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
10 | Konu ile ilgili makale okuma | Sosyolojik açıdan Sporun Faydaları ve Kazanımları | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
11 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Sosyolojik açıdan Spor Politika ve Siyaset ilişkisi | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
12 | Konu ile ilgili makale okuma | Sportif Faaliyetlerin Gelişmesinde Sosyal Çevre ve İrsiyet Faktörleri | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
13 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Sosyalleşme ve Spor | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
14 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Sporda Sapma. Şiddet ve Saldırganlığın Yansımaları | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
15 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Sporda Şiddet ve Saldırganlığın Yansımaları | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Yetim, A.A. (2015). Spor Sosyolojisi. Berikan Yayınevi, Ankara. |
Dever, A. (2015). Spor Sosyolojisi, Siyasal Kitabevi, Ankara. |
Doğal, B. (2007). Spor Sosyolojisi Ve Uygulamalı Spor Sosyolojisine Giriş. Nobel Yayın, İstanbul. |
Coakley, J. ve Hill, M.G. (2011). Sport in Society. Yay, USA. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
2 | |||||
2 |
Student will be able to describe the theories of sports management science.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to interpret the legislation on sport organizations.
|
2 | |||||
2 |
Student will be able to discuss the functioning of sport organizations with the knowledge gained within the framework of basic components that constitute the management function and use this knowledge in application.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to examine the activities of sport organizations in public, private and civil society organizations and identify the human resources, marketing and financial needs related with these activities.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to use the education, management and information technologies related with the solution of possible problems in the financial, marketing and governance decision making processes of sport organization.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to analyze the environmental factors affecting the management processes of sport organizations.
|
2 | |||||
3 |
Student will be able to analyze the assessment results of current applications related with personnel and process management in sports organizations by using the scientific research methods and techniques.
|
2 | |||||
4 |
Student will be able to analyze the dimensions of management process and structure of public organizations that organize and execute the national and international sport organizations.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be interested in developing management skills within the context of different managerial competencies.
|
2 | |||||
2 |
Student will be able to examine the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
2 | |||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in sports management practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to solve any possible problems that may appear in the management processes of sport organizations within ethical values.
|
2 | |||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the sports management profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |