TR EN

SPORTS MARKETING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SYY332 SPORTS MARKETING 6 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi İRFAN KARA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, ürün çeşidi, fiyatlandırma, tutundurma kampanyası ve dağıtım hizmetlerini tüketiciyle bir araya getirme süreçlerini düzenleyebilme, spor yoluyla yapılan pazarlama faaliyetlerini planlanma ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Spor pazarlama karması, spor pazarlaması yöntemleri, modern pazarlama stratejileri, pazarlama planı hazırlama, spor organizasyonlarında pazarlama sürecini değerlendirme ve hazırlık yapma konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Spor Pazarlaması ile ilgili kavramları tanımlar.
Spor pazarlaması karması içerisinde yer alan ürün, hizmet ve sektörler arasındaki ilişkiyi açıklar
Spor pazarlama hizmetlerinde, pazar bölümlendirme, konumlandırma ve hedef müşteri oluşturabilme ile ilgili yöntemleri inceler
Ürün çeşidi, fiyatlandırma, tutundurma kampanyası ve dağıtım hizmetlerini tüketiciyle bir araya getirme süreçlerini düzenler.
Spor yoluyla yapılan pazarlama faaliyetlerini planlar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin amacı, içeriği ve işleyişi hakkında bilgilendirme, , pazarlama kavramı ve pazar türleri ve temel işlevleri tanımlar Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Konu ile ilgili kitap bölümü okula Pazarlama Anlayışındaki Değişim ve Gelişmeler Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Konu ile ilgili kitap bölümü okula Pazarlama karması, pazar bölümlendirme, pazar konumlandırma kavramları ve özellikleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Konu ile ilgili dergi okuma Spor pazarlaması kavramı ve spor pazarlaması kavramı Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Konu ile ilgili makale okuma Sporda Pazar Araştırması ve Cazip Pazar Fırsatlarının Analizi Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Köşe yazısı okuma ve özeti Spor Hizmetlerinde Pazar Bölümlendirme, Hedef Pazar Seçimi ve Konumlandırma Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Konu ile ilgili kampanya araştırmaları Spor işletmelerinde hizmet pazarlaması ve pazarlama yöntemleri uygulamaları Anlatım, soru-cevap, tartışma Uygulamalı grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili kampanya araştırmaları Spor işletmelerin de pazarlama yöntemlerinin uygulama örnekleri Anlatım, soru-cevap, tartışma Uygulamalı grup çalışması
10 literatür taraması, ppt dosyası hazırlama Teorik: sporda sponsorluk ve markalaşma yöntemleri Uygulama: Öğrenci proje sunumu Anlatım, soru-cevap, tartışma Uygulamalı grup çalışması
11 literatür taraması, ppt dosyası hazırlama Teorik: sporcu yoluyla pazarlama ve özellikleri Uygulama: Öğrenci proje sunumu Anlatım, soru-cevap, tartışma Uygulamalı grup çalışması
12 literatür taraması, ppt dosyası hazırlama Teorik: hizmet pazarlaması açısından spor pazarlaması ve özellikleri Uygulama: Öğrenci proje sunumu Anlatım, soru-cevap, tartışma Uygulamalı grup çalışması
13 literatür taraması, ppt dosyası hazırlama Teorik: Spor yoluyla pazarlama ve yöntemleri Uygulama: Öğrenci proje sunumu Anlatım, soru-cevap, tartışma Uygulamalı grup çalışması
14 literatür taraması, ppt dosyası ve video Spor pazarlamasına yönelik tasarım çalışmaları Uygulama: Öğrenci proje sunumu Anlatım, soru-cevap, tartışma örnek olay analizi, grup çalışmaları,
15 literatür taraması, ppt dosyası ve video Uygulama: Öğrenci proje sunumu Spor sektöründe Kampanya Planlama ve Yürütme Stratejisi Anlatım, soru-cevap, tartışma örnek olay analizi, grup çalışmaları,
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ekenci, G., ve İmamoğlu F. (2002). Spor İşletmeciliği, Nobel Yayınevi.
Serarslan, M. Z. (2009). Futbol pazarlaması. TFF FGM Futbol Eğitim Yayınları. İstanbul.
Argan, M., ve Katırcı H. (2008).Spor Pazarlaması. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
Bridgewater, S. .(2012). Futbol Markaları. (Çeviren: Aydeniz L.)Brandaga Yayınları. İstanbul.
Or, E. (2009). Taraftar Memnuniyeti. Türkiye Futbol Federasyonu, 1.bs.İstanbul.
Reın, I., Kotler, P., Shıelds, B. (2007). İşte Taraftar İşte Marketing, MediaCat. İstanbul.
Varinli, İ. (2008). Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar. Detay Yayıncılık. Ankara
Yükselen, C. (2008). Pazarlama İlkeler-Yönetim. Detay Yayıncılık. Ankara.
Öztürk, A. (2007). Hizmet Pazarlaması, 7.Basım, Ekin Basım Yayın Dağıtım. Eskişehir.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
3
2
Student will be able to describe the theories of sports management science.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to interpret the legislation on sport organizations.
5
2
Student will be able to discuss the functioning of sport organizations with the knowledge gained within the framework of basic components that constitute the management function and use this knowledge in application.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to examine the activities of sport organizations in public, private and civil society organizations and identify the human resources, marketing and financial needs related with these activities.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to use the education, management and information technologies related with the solution of possible problems in the financial, marketing and governance decision making processes of sport organization.
1
2
Student will be able to analyze the environmental factors affecting the management processes of sport organizations.
1
3
Student will be able to analyze the assessment results of current applications related with personnel and process management in sports organizations by using the scientific research methods and techniques.
1
4
Student will be able to analyze the dimensions of management process and structure of public organizations that organize and execute the national and international sport organizations.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be interested in developing management skills within the context of different managerial competencies.
1
2
Student will be able to examine the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
3
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in sports management practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
4
2
Student will be able to solve any possible problems that may appear in the management processes of sport organizations within ethical values.
2
3
By using personality traits with the social skills required by the sports management profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0