Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GMY128 | HUMAN FACTORS | 2 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencinin bu dersin sonunda, havacılık da bakım alanında oluşan hatalarda insan faktörlerinin etkisini açıklayabilecek düzeyde bilgi sahibi olması hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; İnsan Faktörleri, İnsan Performansı Ve Sınırlamalar, Sosyal Psikoloji, Performansa Etki Eden Faktörler, Fiziksel Çevre, Görevler, İletişim, İş Yerindeki Tehlikeler konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İnsan performansını etkileyen faktörleri tanımlar. |
Havacılık emniyetine etkileyen faktörleri açıklar. |
İş yerindeki insan faktörlerinden kaynaklı potansiyel tehlikeleri açıklar |
Sosyal psikolojiyi etkileyen faktörleri açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konuya yönelik internet araştırması | İnsan faktörlerine giriş | Görsel destekli düz anlatım |
2 | Konuya yönelik internet araştırması | İnsan Performansı Ve Sınırlamalar | Görsel destekli düz anlatım |
3 | Konuya yönelik internet araştırması | Sosyal Psikoloji | Görsel destekli düz anlatım |
4 | Konuya yönelik internet araştırması | Sosyal Psikoloji | Görsel destekli düz anlatım |
5 | Konuya yönelik internet araştırması | Performansa Etki Eden Faktörler | Görsel destekli düz anlatım |
6 | Konuya yönelik internet araştırması | Performansa Etki Eden Faktörler | Görsel destekli düz anlatım |
7 | Konuya yönelik internet araştırması | Fiziksel Çevre | Görsel destekli düz anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya yönelik internet araştırması | Fiziksel Çevre | Görsel destekli düz anlatım |
10 | Konuya yönelik internet araştırması | Görevler | Görsel destekli düz anlatım |
11 | Konuya yönelik internet araştırması | Görevler | Görsel destekli düz anlatım |
12 | Konuya yönelik internet araştırması | İletişim | Görsel destekli düz anlatım |
13 | Konuya yönelik internet araştırması | İletişim | Görsel destekli düz anlatım |
14 | Konuya yönelik internet araştırması | İş Yerindeki Tehlikeler | Görsel destekli düz anlatım |
15 | Konuya yönelik internet araştırması | İş Yerindeki Tehlikeler | Görsel destekli düz anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Human Factors, EASA Part-66 Modül 9 |
YAMAN, M. İnsan Kaynakları, Kişi ve Kurumlara Öneriler, Papatya Yayınları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of aeronautical standards and rules. (Bloom 1)
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organize teamwork during the collection, interpretation, announcement and application of data related to the field. (Bloom 6)
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
|
0 | |||||
2 |
Choose updated documents, modern techniques and tools required for maintenance applications. (Bloom 2)
|
0 | |||||
3 |
Use maintenance manuals and other sources of information in business life to obtain information about the field
|
0 | |||||
4 |
Determine the actualities of all technical and administrative documents related with the field. (Bloom 1)
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use computer software, information and communication technologies at the level required by the field
|
0 | |||||
2 |
Interpret the sketches, scheme, graphics that describe the subject. (Bloom 2)
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develop solutions for problems faced during application. (Bloom 6)
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determine the learning requirements related with his/her field. (Bloom 3)
|
1 | |||||
2 |
Use the lifelong learning principles in occupational development. (Bloom 3)
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the technical drawing knowledge effectively in business life. (Bloom 3)
|
0 | |||||
2 |
By informing the relevant persons and institutions about the related field; state his / her thoughts and suggestions for solutions in the field.
|
1 | |||||
3 |
Debate his/her ideas and solution suggestions with experts by supporting them with quantitative and qualitative data. (Bloom 2)
|
2 | |||||
4 |
Participate in training related to the field at international level. (Bloom 3)
|
0 | |||||
5 |
Organize activities for the professional development of employees under his/her responsibility. (Bloom 6).
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the knowledge and skills obtained during undergraduate education in work life. (Bloom 3)
|
1 | |||||
2 |
Solve the problems encountered in his/her field. (Bloom 3)
|
2 | |||||
3 |
Apply the necessary culture of behavior in the areas of quality management and processes and environmental protection and occupational safety (Bloom 3)
|
5 | |||||
4 |
Locate the awareness of safety factor to himself and to the team. (Bloom 1
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 2 | 6 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 103 |
Total Workload of the Course Unit | 103 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |