TR EN

AVIATION RULES I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GMY325 AVIATION RULES I 5 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilerin gerekli ortam sağlandığında, PART 66, PART 145 ve PART 147 kurallarını öğrenmeleridir. Bu dersin sonunda öğrencilerin havacılıkta SHY66, PART21, PARTM ve PART145 VE PART 147 kurallarını doğru olarak tanımlayabilmeleri hedeflenmiştir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; uçak bakımında çalışma yetkisi olan (bakımdan sonra uçağın servise verilmesini onaylayan) onaylayıcı personelin yetkilendirilme şartlarını belirleyen SHY–66 Kuralları ile JAA üyesi ülkelerde uçaklara, uçak motorlarına, komponentlerine ve parçalarına yapılan bakım işlemlerinde geçerli olan standartları belirleyen SHY–145 kuralları konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Uluslararası Sivil Havacılık Örgütünün Rolünü tanımlar
EASA'nın ve Avrupa Komisyonlarının Rolünü tanımlar
AB Üye Ülkelerinin ve Ulusal Havacılık Otoritelerinin Rolünü açıklar
216/2008 sayılı Regülasyon (EC) ve uygulama kuralları 1702/2003 (EC) ve 2042/2003 (EC) sayılı Regülasyonlarını
Part-21, Part-M, Part-145, Part-66, Part-147 gibi çeşitli Ekler (Part'lar) ve EU-OPS arasındaki ilişkiyi açıklar
Part-66'nın detaylı bir şekilde açıklar
Part-145'in ve Part-M Alt Bölüm F'in detaylı bir şekilde açıklar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Düzenleyici Çerçeve Uluslararası Sivil Havacılık Örgütünün Rolü; Avrupa Komisyonlarının Rolü Anlatım Soru-Cevap
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma EASA'nın Rolü; AB Üye Ülkelerinin ve Ulusal Havacılık Otoritelerinin Rolü Anlatım Soru-Cevap
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma 216/2008 sayılı Regülasyon (EC) ve uygulamala kuralları 1702/2003 (EC) ve 2042/2003 (EC) sayılı Regülasyonlar Anlatım Soru-Cevap
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Part-21, Part-M, Part-145, Part-66, Part-147 gibi çeşitli Ekler (Part'lar) ve EU-OPS arasındaki ilişki. Anlatım Soru-Cevap
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Part-21, Part-M, Part-145, Part-66, Part-147 gibi çeşitli Ekler (Part'lar) ve EU-OPS arasındaki ilişki. Anlatım Soru-Cevap
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Part-21, Part-M, Part-145, Part-66, Part-147 gibi çeşitli Ekler (Part'lar) ve EU-OPS arasındaki ilişki. Anlatım Soru-Cevap
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Part-21, Part-M, Part-145, Part-66, Part-147 gibi çeşitli Ekler (Part'lar) ve EU-OPS arasındaki ilişki. Anlatım Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 - Genel Tekrar Anlatım Soru-Cevap
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Onaylayıcı Personel - Bakım Part-66'nın detaylı bir şekilde idrak edilmesi. Anlatım Soru-Cevap
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Onaylayıcı Personel - Bakım Part-66'nın detaylı bir şekilde idrak edilmesi. Anlatım Soru-Cevap
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Onaylanmış Bakım Kuruluşları Anlatım Soru-Cevap
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Part-145'in ve Part-M Alt Bölüm F'in detaylı bir şekilde idrak edilmesi. Anlatım Soru-Cevap
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Örnek soruları inceleme Part-145'in ve Part-M Alt Bölüm F'in detaylı bir şekilde idrak edilmesi. Anlatım Soru-Cevap
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Örnek soruları inceleme Part-145'in ve Part-M Alt Bölüm F'in detaylı bir şekilde idrak edilmesi. Anlatım Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

EASA Part 66 – Modul 10 – Havacılık kuralları
Goldair Modül 10 Havacılık kuralları
Megep Modülleri
EASA Resmi İnternet Sitesi, https://www.easa.europa.eu/ FAA Resmi İnternet Sitesi, https://www.faa.gov/ IATA Resmi İnternet Sitesi http://www.iata.org/Pages/default.aspx ICAO Resmi İnternet Sitesi, https://www.icao.int/Pages/default.aspx SHGM Resmi İnternet Sitesi, http://web.shgm.gov.tr/ T.C. Dış İşleri Bakanlığı Resmi İnternet Sitesi, http://www.mfa.gov.tr/uluslararasi-sivil-havacilik-orgutu-_icao_.tr.mfa

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of aeronautical standards and rules. (Bloom 1)
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organize teamwork during the collection, interpretation, announcement and application of data related to the field. (Bloom 6)
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
4
2
Choose updated documents, modern techniques and tools required for maintenance applications. (Bloom 2)
4
3
Use maintenance manuals and other sources of information in business life to obtain information about the field
5
4
Determine the actualities of all technical and administrative documents related with the field. (Bloom 1)
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use computer software, information and communication technologies at the level required by the field
3
2
Interpret the sketches, scheme, graphics that describe the subject. (Bloom 2)
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop solutions for problems faced during application. (Bloom 6)
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determine the learning requirements related with his/her field. (Bloom 3)
4
2
Use the lifelong learning principles in occupational development. (Bloom 3)
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the technical drawing knowledge effectively in business life. (Bloom 3)
5
2
By informing the relevant persons and institutions about the related field; state his / her thoughts and suggestions for solutions in the field.
3
3
Debate his/her ideas and solution suggestions with experts by supporting them with quantitative and qualitative data. (Bloom 2)
3
4
Participate in training related to the field at international level. (Bloom 3)
2
5
Organize activities for the professional development of employees under his/her responsibility. (Bloom 6).
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the knowledge and skills obtained during undergraduate education in work life. (Bloom 3)
4
2
Solve the problems encountered in his/her field. (Bloom 3)
5
3
Apply the necessary culture of behavior in the areas of quality management and processes and environmental protection and occupational safety (Bloom 3)
4
4
Locate the awareness of safety factor to himself and to the team. (Bloom 1
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 8 1 8
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 26 0 57
Total Workload of the Course Unit 57
Workload (h) / 25.5 2,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0