Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SOS118 | INTRODUCTION TO PHILOSOPHY | 2 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı öğrencilerin; batı felsefesinin din, metafizik, epistemoloji ve ahlaka dair en önemli argümanlarını tanırlar ve mantıksal akıl yürütmeyle bu argümanları analiz etmesini, değerlendirmesini ve eleştirmesini sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriğini; felsefenin temel akımlarından, felsefe tarihinin seçili isimlerinden ve bunların düşünce tarihine temel katkılarından bir seçki oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Felsefenin farklı tanımlarından haberdar olur. Felsefenin alanlarını, amacını ve işlevini kavrar. |
Aristoteles’in «Nikomahkos’a Etik» adlı eserinde yer alan etikle ilgili görüşleri kavrar. |
Aristoteles’te düşünce erdemleri ile karakter erdemleri arasındaki farkı kavrar. |
Platon’un İdealar Kuramı’nı öğrenir. |
Skolastik felsefede tümeller üzerine sürdürülmüş tartışmaları öğrenir ve bu konuda kendi görüşlerini geliştirir. |
Augustinus ile Farabi’nin felsefî görüşlerini, karşılaştırarak öğrenir. |
Descartes'ın kartezyen felsefesini öğrenir ve rasyonel düşünüş hakkında kendi görüşlerini geliştirir. |
Rasyonalizm ile empirizm akımlarını karşılaştırarak öğrenir ve eleştirel bir gözle her iki görüşü de tartışır. |
Kant'ta Aydınlanma düşüncesini tartışır ve bu konuda kendi görüşlerini geliştirir. |
Kant'ın "Pratik Aklın Eleştirisi" adındaki kitabında yer alan görüşlerini öğrenir ve Kant'ın ahlâk anlayışını tartışır. |
Nietzsche'de insanın dönüşümünü öğrenir ve insanın metamorfozu hakkında kendi görüşlerini geliştirir. |
Heidegger'in varlık üzerine görüşlerini öğrenir ve "Nedir bu felsefe?" adındaki metin üzerinden Heidegger'in metafizik anlayışını tartışır. |
'Mitos'tan 'Logos'a geçiş evresinde mitolojik bakış açısının terk edilerek yerine rasyonel ve felsefi düşünüşün geldiği dönem özelliklerini ve Presokratik düşünürlerin görüşlerini öğrenir. |
Genel tekrar ve tartışmalar ışığında 14 haftalık konularla ilgili kendi görüşlerini geliştirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Okuma | Felsefenin tanımı, kapsamı ve işlevi | Anlatma - tartışma |
2 | Okuma | Aristoteles'in Etik Görüşü - I | Anlatma - tartışma |
3 | Okuma | Aristoteles'in Etik Görüşü - II | Anlatma - tartışma |
4 | Okuma | Platon'un Mağara Alegorisi | Anlatma - tartışma |
5 | Okuma | Tümeller Tartışması | Anlatma - tartışma |
6 | Okuma | Ortaçağ Batı ve İslâm Medeniyetlerinde Felsefe: Augustinus ve Farabi | Anlatma - tartışma |
7 | - | Descartes'ın Kartezyen Felsefesi & Ara Değerlendirme | Anlatma - tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma | Rasyonalizm ve Empirizm | Anlatma - tartışma |
10 | Okuma | Kant'ta Aydınlanma Düşüncesi | Anlatma - tartışma |
11 | Okuma | Kant'ta "Pratik Aklın Eleştirisi" ve Ahlâk | Anlatma - tartışma |
12 | Okuma | Nietzsche'de İnsanın Dönüşümü | Anlatma - tartışma |
13 | Okuma | Heidegger: "Nedir Bu Felsefe?" | Anlatma - tartışma |
14 | Okuma | Mitostan Logosa Geçiş ve Presokratikler | Anlatma - tartışma |
15 | - | Genel değerlendirme | Anlatma - tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Horner, C. & Westacott, E. (2018). Felsefe Aracılığıyla Düşünme. Ankara: Phoenix. |
Warburton, N. (2019). Felsefeye Giriş. İstanbul: Alfa. |
Gökberk, M. (2019). Felsefe Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi. |
Uygur, N. (2016). Felsefenin Çağrısı. İstanbul: YKY |
Kranz, Walter. (2009). Antik Felsefe. (çev. Suad Y. Baydur). İstanbul: Sosyal Yayınları. |
Platon. (2016). Sokrates’in Savunması. (çev. Ari Çokona). İstanbul: Yapı Kredi Kazım Taşkent Yayınları. |
Platon. (2018). Devlet. (çev. M. Ali Cimcoz, Sabahattin Eyüboğlu). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. |
Aristoteles. (2007). Nikomakhos’a Etik. (çev. Saffet Babür). Ankara: Bilgesu Yayıncılık. |
Babür, Saffet ve Çotuksöken, Betül. (2007). Ortaçağda Metinlerle Felsefe. Ankara: Bilgesu Yayıncılık |
Descartes, R. (2015). Meditasyonlar. (çev. Çiğdem Dürüşken). İstanbul: Alfa Yayıncılık |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 4 | 200 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
|
0 | |||||
2 |
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
|
1 | |||||
3 |
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
|
0 | |||||
2 |
Prepare restoration and restitution projects.
|
0 | |||||
3 |
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conclude an advanced project related to the field independently.
|
0 | |||||
2 |
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
|
0 | |||||
3 |
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
|
1 | |||||
2 |
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
0 | |||||
2 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
|
2 | |||||
2 |
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
|
2 | |||||
3 |
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
|
0 | |||||
4 |
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 1 | 13 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 5 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 102 |
Total Workload of the Course Unit | 102 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |