TR EN

SOCIAL SERVICE THEORIES II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SHT214 SOCIAL SERVICE THEORIES II 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrencilere sosyal hizmetin kuramsal çerçeveleri hakkında bilgi kazandırmak ve bu kuramları sosyal hizmet uygulamasında nasıl kullanacaklarını öğretmektir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği bir disiplin ve meslek olan sosyal hizmetin uygulama çerçeveleri: yaklaşım, teori ve kuramlarından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sistem yaklaşımı bilgisi ile aile ve gruplara sosyal hizmet mesleki müdahalesini açıklar
Krize müdahale yaklaşımının sosyal hizmet mesleği açısından önemini kavrar.
Bireylere ve ailelere bu krize müdahale yaklaşımını uygular
Sosyal hizmetin uygulama çerçeveleri hakkında sahip olduğu bilgisi aracılığıyla mesleki yaşantısında sosyal hizmet müdahale sürecini belirler
Hak temelli yaklaşımın ilkelerini doğrultusunda sosyal çalışma sürecini tasarlar.
Mesleki kimliğine uygun yaklaşım ve kuramları seçer

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Tanışma Derse giriş ve ders planının açıklanması. Sunuş.
2 Literatürün okunması Birey merkezli teori. Anlatım.
3 Literatürün okunması Krize müdahale yaklaşımı. Anlatım.
4 Literatürün okunması Hak temelli yaklaşım. Anlatım/Tartışma
5 Literatürün okunması Küçük grup teorileri. Anlatım.
6 Literatürün okunması Sistem yaklaşımı. Anlatım.
7 Literatürün okunması Etkileşimsel yaklaşım. Anlatım.
8 - ARA SINAV -
9 Literatürün okunması Genel tekrar. Anlatım.
10 Literatürün okunması Gelişimsel yaklaşım. Anlatım / Tartışma
11 Vaka tasarımı Vaka tartışması Tartışma.
12 Vaka araştırma Vaka örnekleri Sunuş, Tartışma
13 Vaka araştırma Vaka örnekleri Sunuş, Tartışma
14 Vaka tasarımı Vaka tartışması Tartışma.
15 Bireysel Tekrar Genel Tekrar Anlatım / Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri, İstanbul: Nika Yayınevi.
Thompson, N. ve Yıldırım, B., (2017). Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak. Ankara: Dipnot Yayınları.
Yıldırım, K. (2007). Sosyal Hizmet: Giriş-Kuram-Uygulama-Uygulama Yöntemleri ve Sosyal Hizmet Felsefesi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Yayınevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic concepts of Social Service, working fields and application frameworks.
4
2
Uses up-to-date information on Social Service field by associating it with the theory and application information of Social Service.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establish the link between the application frameworks of Social Service.
4
2
Evaluate the developments in the field of migration, globalization and human rights in the new world by using the theoretical knowledge in the field.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the research methods related to the field of Social Service, concludes scientific conclusions about social problems.
3
2
Examine the spatial legislation of Social Service and develop new strategies for implementation.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Solve the problems specific to the field of Social Service according to scientific data.
3
2
Conduct trainings for individual, family and society by using advanced theoretical and practical knowledge in the field of Social Service.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop his / her competence in this area by taking the leadership role in working with individuals, groups and society and taking responsibility as a team member.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describes a life worthy of dignity of the person who is the subject of social service science.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Configures the communication between institutions in order to solve the problems.
3
2
Uses the educational role in the social service area.
1
3
Produces projects that will increase the consciousness level of the society.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with other professionals in the work team through an interdisciplinary approach at the stage of Social Service intervention
2
2
Acts as a social worker in accordance with the laws, regulations and professional ethics rules.
2
3
Organize their work in accordance with their rights and responsibilities as an individual.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 3 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 154
Total Workload of the Course Unit 154
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0