Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SHT214 |
SOCIAL SERVICE THEORIES II |
4 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı öğrencilere sosyal hizmetin kuramsal çerçeveleri hakkında bilgi kazandırmak ve bu kuramları sosyal hizmet uygulamasında nasıl kullanacaklarını öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriği bir disiplin ve meslek olan sosyal hizmetin uygulama çerçeveleri: yaklaşım, teori ve kuramlarından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Sistem yaklaşımı bilgisi ile aile ve gruplara sosyal hizmet mesleki müdahalesini açıklar |
Krize müdahale yaklaşımının sosyal hizmet mesleği açısından önemini kavrar. |
Bireylere ve ailelere bu krize müdahale yaklaşımını uygular |
Sosyal hizmetin uygulama çerçeveleri hakkında sahip olduğu bilgisi aracılığıyla mesleki yaşantısında sosyal hizmet müdahale sürecini belirler |
Hak temelli yaklaşımın ilkelerini doğrultusunda sosyal çalışma sürecini tasarlar. |
Mesleki kimliğine uygun yaklaşım ve kuramları seçer |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Tanışma |
Derse giriş ve ders planının açıklanması. |
Sunuş. |
2 |
Literatürün okunması |
Birey merkezli teori. |
Anlatım. |
3 |
Literatürün okunması |
Krize müdahale yaklaşımı. |
Anlatım. |
4 |
Literatürün okunması |
Hak temelli yaklaşım. |
Anlatım/Tartışma |
5 |
Literatürün okunması |
Küçük grup teorileri. |
Anlatım. |
6 |
Literatürün okunması |
Sistem yaklaşımı. |
Anlatım. |
7 |
Literatürün okunması |
Etkileşimsel yaklaşım. |
Anlatım. |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatürün okunması |
Genel tekrar. |
Anlatım. |
10 |
Literatürün okunması |
Gelişimsel yaklaşım. |
Anlatım / Tartışma |
11 |
Vaka tasarımı |
Vaka tartışması |
Tartışma. |
12 |
Vaka araştırma |
Vaka örnekleri |
Sunuş, Tartışma |
13 |
Vaka araştırma |
Vaka örnekleri |
Sunuş, Tartışma |
14 |
Vaka tasarımı |
Vaka tartışması |
Tartışma. |
15 |
Bireysel Tekrar |
Genel Tekrar |
Anlatım / Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri, İstanbul: Nika Yayınevi. |
Thompson, N. ve Yıldırım, B., (2017). Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak. Ankara: Dipnot Yayınları. |
Yıldırım, K. (2007). Sosyal Hizmet: Giriş-Kuram-Uygulama-Uygulama Yöntemleri ve Sosyal Hizmet Felsefesi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Yayınevi. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the basic concepts of Social Service, working fields and application frameworks.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Uses up-to-date information on Social Service field by associating it with the theory and application information of Social Service.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Establish the link between the application frameworks of Social Service.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Evaluate the developments in the field of migration, globalization and human rights in the new world by using the theoretical knowledge in the field.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Using the research methods related to the field of Social Service, concludes scientific conclusions about social problems.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Examine the spatial legislation of Social Service and develop new strategies for implementation.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Solve the problems specific to the field of Social Service according to scientific data.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Conduct trainings for individual, family and society by using advanced theoretical and practical knowledge in the field of Social Service.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Develop his / her competence in this area by taking the leadership role in working with individuals, groups and society and taking responsibility as a team member.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describes a life worthy of dignity of the person who is the subject of social service science.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Configures the communication between institutions in order to solve the problems.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Uses the educational role in the social service area.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Produces projects that will increase the consciousness level of the society.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Collaborate with other professionals in the work team through an interdisciplinary approach at the stage of Social Service intervention
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Acts as a social worker in accordance with the laws, regulations and professional ethics rules.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Organize their work in accordance with their rights and responsibilities as an individual.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
5 |
65 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
10 |
3 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
44 |
0 |
154 |
|
Total Workload of the Course Unit |
154 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|