Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GAS115 | INTRODUCTION TO GASTRONOMY | 1 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı öğrencilerin gastronomi tanımı ve gastronomi dalının diğer alanlarla etkileşimi hakkında temel fikir sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği gastronominin tanımı, temel kavramları, tarihçesi, mutfak ekipman ve aletleri, mutfak akımları, mutfakta hijyen ve iş akışıdır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gastronomi ve gastronomi ile ilgili terimleri tanımlar. |
Tarihsel açıdan gastronomiyi ve gastronomik kültürleri yorumlar. |
Temel mutfak ekipman ve aletlerini sınıflandırır. |
Mutfaktaki temel hijyen prensiplerini açıklar. |
Mutfak akımlarını listeler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma | Gastronominin Temel Kuramları Kültürel Ve Tarihsel Perspektifte Değerlendirme | Ders anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kitap okuma | Lezzet Fizyolojisine Bilimsel Yaklaşımlar | Ders anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kitap okuma | Kültürel Lezzet Algılarını Etkileyen Faktörler | Ders anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Öğrenci ödev hazırlama | Çağdaş Mutfak Akımları Ve Yapılanmaları | Ders anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kitap okuma | Yiyecek İçecek İşletmelerine Genel Bakış /Organizasyon Yapıları Ve İşleyişleri | Ders anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Literatür taraması | Mutfak Planlamaları Ve Bölümleri - Çeşitleri | Ders anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür taraması | Mutfak Planlamaları Ve İş Organizasyonları | Ders anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Mutfak Planlamaları Ve İş Güvenliği | Ders anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kitap okuma | Mutfak Ekipmanları Ve Aletleri | Ders anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kitap okuma | Gıda Satın Alma Ve Depolama | Ders anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Öğrenci ödev hazırlama | Teknik Şartname Ve Tarif Okuma/ Yazma | Ders anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Öğrenci ödev hazırlama | Mutfak İçi Gıda Hijyeni Ve Yönetimi | Ders anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Öğrenci ödev hazırlama | Mutfak Hesaplamaları - Mutfak içi Ölçü Cihazları | Ders anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kitap okuma | Mutfak Hesaplamaları - Mutfak içi Ölçü Kullanımı Ve Çeşitleri | Ders anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
This, H., DeBevoise, M. (2008). Molecular Gastronomy. Exploring the Science of Flavor. ABD: Columbia University Press. |
Adria, F. (2009). Modern Gastronomy: A to Z. New York: Taylor & Francis Group. |
Ivanović, S., Galičić, V. (2008). Gastronomy as a science in the tourism and hospitality industry. 19th Biennial International Congress Tourism and Hospitality Industry. |
Pollan, M. (2007). Carnivore’s Dilemma, Bloomsbury. |
Brillat-Savarin, J.A. (2009). The Physiology of Taste. Merchant Books. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define basic concepts about gastronomy.
|
2 | |||||
2 |
Interpret the basic concepts, areas and approaches related to the field.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the information and facts about the field to the fields of social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
|
2 | |||||
2 |
Compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Categorize food hygiene and safety into accepted standards and practices.
|
4 | |||||
2 |
Prepare the technical infrastructure and contents of kitchen activities.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
|
4 | |||||
2 |
Collaborate with shareholders in the field to bring new ideas, products to the market.
|
4 | |||||
3 |
Integrate basic kitchen techniques and product preparation principles into today's technology.
|
1 | |||||
4 |
Plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They calculate costs in the food and beverage field.
|
1 | |||||
2 |
They carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in food and beverage business.
|
3 | |||||
3 |
They organizes participation to national and international competitions and fairs in its field.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine developments, changes and innovations in the field by accepting the lifelong learning as a principle.
|
4 | |||||
2 |
Find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They express their ideas using presentation and communication techniques in deliberate and verbal ways.
|
4 | |||||
2 |
They organize activities related to the field.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They interpret ethical values and legal regulations related to their profession in the direction of the substances in the legislation.
|
3 | |||||
2 |
Design social and social projects in his / her field using historical, cultural and geographical riches.
|
2 | |||||
3 |
Perform scientific researches using knowledge and skills related to his field.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 6 | 36 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 5 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 152 |
Total Workload of the Course Unit | 152 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |