TR EN

MENU PLANNING AND COST CONTROL PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GAS225 MENU PLANNING AND COST CONTROL 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi KAYODE KOLAWOLE Eluwole
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrencilerin işletme, yiyecek içecek işletmesi, maliyet, maliyet kontrolü tanımı ve depolama, teslim alma, satın alma, fiyatlandırma hakkında temel olarak fikir sahibi olmalarını sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği yiyecek içecek işletmesi tanımı, işletmenin temel kavramları ve stratejileri, satın alma, teslim alma, depolama, fiyatlandırma iş akışını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yiyecek-içecek işletme maliyeti ile ilgili terimleri tanımlar.
Menü çeşitlerine göre maliyeti hesaplar.
İşletmelerin maliyetleri hakkında rapor hazırlar.
Satın alma, teslim alma, depolama prensiplerini açıklar.
Mutfakta kayıp, kaçak, fireleri ve usulsüzlükleri, etik ihlallerini listeleyerek aktarır.
Mutfakta maliyet kontrolüne yönelik iş akışı takibi uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Derse giriş, amaçlar ve içerik, Modern Yemek Servis Endüstrisi, Maliyet Etkin Girişimler Sunum Soru cevap Sınıf İçi Tartışma
2 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Menü Geliştirme, Menü Planlama, Menü Çeşitleri, Menü ve Beslenme Sunum Soru cevap Sınıf İçi Tartışma
3 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Menü Mekaniği, Menü Sunumu, Menü Tasarımı Sunum Soru cevap Sınıf İçi Tartışma
4 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Menülerde Doğruluk, Miktar, Kalite, Fiyat, Marka İsimlerinin Temsil Edilmesi… Sunum Soru cevap Sınıf İçi Tartışma
5 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Menü Fiyatlandırması, Menü Fiyatlandırmasını Etkileyen Faktörler, Menü Fiyatlandırma Stratejileri Sunum Soru cevap Sınıf İçi Tartışma
6 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Satın Alma ve Teslim Alma, Satın Alma Özellikleri, Satın Alma Kontrollerine Giriş Sunum Soru cevap Sınıf İçi Tartışma
7 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Genel tekrar Sunum Soru cevap Sınıf İçi Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Satın Alma ve Teslim Alma, Envanter Takibi Sunum Soru cevap Sınıf İçi Tartışma
10 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Maliyet Kontrol Standartları, Yiyecek ve İçecek Ürün Maliyetlerinin İzlenmesi Sunum Soru cevap Sınıf İçi Tartışma
11 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Maliyet Kontrol Standartları, Personel Planlaması ve İşçilik Maliyeti Sunum Soru cevap Sınıf İçi Tartışma
12 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Kar Planlaması, Menü Analizi Sunum Soru cevap Sınıf İçi Tartışma
13 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Kar Planlaması, Maliyet/Hacim/Kar Analizi Sunum Soru cevap Sınıf İçi Tartışma
14 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Kâr Planlaması, Bütçenin Geliştirilmesi ve İzlenmesi Sunum Soru cevap Sınıf İçi Tartışma
15 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Genel tekrar Sunum Soru cevap Sınıf İçi Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Mehmet Sarıışık (2017). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Maliyet Kontrolü Kavramlar, Uygulamalar ve Örnekler, Detay Yayıncılık.
Food In Life, Food Time Dergi, Food and Travel (Süreli Yayın).

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define basic concepts about gastronomy.
3
2
Interpret the basic concepts, areas and approaches related to the field.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the information and facts about the field to the fields of social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
3
2
Compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Categorize food hygiene and safety into accepted standards and practices.
4
2
Prepare the technical infrastructure and contents of kitchen activities.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
2
2
Collaborate with shareholders in the field to bring new ideas, products to the market.
1
3
Integrate basic kitchen techniques and product preparation principles into today's technology.
2
4
Plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They calculate costs in the food and beverage field.
5
2
They carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in food and beverage business.
4
3
They organizes participation to national and international competitions and fairs in its field.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine developments, changes and innovations in the field by accepting the lifelong learning as a principle.
3
2
Find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They express their ideas using presentation and communication techniques in deliberate and verbal ways.
1
2
They organize activities related to the field.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They interpret ethical values and legal regulations related to their profession in the direction of the substances in the legislation.
3
2
Design social and social projects in his / her field using historical, cultural and geographical riches.
2
3
Perform scientific researches using knowledge and skills related to his field.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 6 36
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0