Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SOC116 | SCIENTIFIC RESEARCH METHODS | 2 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AHMET ESAD YURTSEVER |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin sonunda öğrencilerin sosyal bilimler alanında akademik araştırmaları uluslararası bilimsel standartlarda yürütebilmelerini sağlayacak temel ilkeleri uygulayabilmesi ve araştırmanın konusuna uygun olarak doğru veri toplama ve analiz yöntemlerini seçebilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; özellikle sosyal bilimler açısından bilim felsefesi ve metodolojisinin temel kavramlarının araştırılması, veri türlerinin çeşitli açılardan karşılaştırılması, sosyal bilimlerde veri toplama ve çözümleme yöntemlerinin örneklendirilmesinin yanı sıra akademik kaynakları etkili kullanma ve araştırma sonuçlarını doğru aktarma becerilerinin edinilmesini kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Araştırma yöntemlerini ve bilimsel araştırmanın temel ilkelerini bilir. |
Bilimsel yöntem ve araştırma sürecinin temel kavram ve sorunlarını tartışır. |
Hangi konuyu hangi araştırma yöntemi ile ele alması gerektiğine karar verir. |
Akademik bağlamda bilimsel araştırma önerisi sunmak ve elde edilen sonuçları yayınlamak için gerekli yazım formatını uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Okuma: Walliman, bölüm 3 ve 5 | Araştırma projesinin yapılandırılması; kaynakların belirlenmesi ve kullanımı | Anlatım ve tartışma |
2 | Okuma: Walliman, bölüm 2 | Bilimsel yöntem | Anlatım ve tartışma |
3 | Okuma: Corbetta, bölüm 1 | Sosyal araştırmanın paradigmaları | Anlatım ve tartışma |
4 | Okuma: Walliman, bölüm 6 | Veri türleri: birincil-ikincil | Anlatım ve tartışma |
5 | Okuma: Walliman, bölüm 6 | Veri türleri: nitel-nicel | Anlatım ve tartışma |
6 | Okuma: Walliman, bölüm 7 | İkincil verilerin toplanması | Anlatım ve tartışma |
7 | Okuma: Walliman, bölüm 7 | İkincil verilerin çözümlenmesi | Anlatım ve tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma: Corbetta, bölüm 8 | Birincil verilerin toplanması: Örnekleme | Anlatım ve tartışma |
10 | Okuma: Corbetta, bölüm 5 | Birincil verilerin toplanması: Anket | Anlatım ve tartışma |
11 | Okuma: Corbetta, bölüm 9 | Birincil verilerin toplanması: Katılımcı gözlem | Anlatım ve tartışma |
12 | Okuma: Corbetta, bölüm 10 | Birincil verilerin toplanması: Röportaj | Anlatım ve tartışma |
13 | Okuma: Walliman, bölüm 9 ve 10 | Birincil verilerin çözümlenmesi | Anlatım ve tartışma |
14 | Okuma: Walliman, bölüm 11 | Araştırma önerisi ve makale yazma teknikleri | Anlatım ve tartışma |
15 | Okuma: Walliman, bölüm 4 | Araştırma etiği | Anlatım ve tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Corbetta, P., (2003), Social research: theory, methods and techniques, Sage: London |
Walliman, N., (2011), Research methods: the basics. Routledge: London & New York |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 4 | 200 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define basic concepts about gastronomy.
|
0 | |||||
2 |
Interpret the basic concepts, areas and approaches related to the field.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the information and facts about the field to the fields of social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
|
1 | |||||
2 |
Compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Categorize food hygiene and safety into accepted standards and practices.
|
0 | |||||
2 |
Prepare the technical infrastructure and contents of kitchen activities.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
|
0 | |||||
2 |
Collaborate with shareholders in the field to bring new ideas, products to the market.
|
0 | |||||
3 |
Integrate basic kitchen techniques and product preparation principles into today's technology.
|
0 | |||||
4 |
Plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They calculate costs in the food and beverage field.
|
0 | |||||
2 |
They carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in food and beverage business.
|
0 | |||||
3 |
They organizes participation to national and international competitions and fairs in its field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine developments, changes and innovations in the field by accepting the lifelong learning as a principle.
|
5 | |||||
2 |
Find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They express their ideas using presentation and communication techniques in deliberate and verbal ways.
|
2 | |||||
2 |
They organize activities related to the field.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They interpret ethical values and legal regulations related to their profession in the direction of the substances in the legislation.
|
0 | |||||
2 |
Design social and social projects in his / her field using historical, cultural and geographical riches.
|
3 | |||||
3 |
Perform scientific researches using knowledge and skills related to his field.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 1 | 13 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 100 |
Total Workload of the Course Unit | 100 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |