Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MIY324 |
RADIO, TV BROADCASTING AND PROGRAMMAKING |
6 |
4 |
2 |
8 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı, radyo ve televizyon yayıncılığının ve programcılığının terminolojisini irdelemek, radyo televizyon yayıncılığının özelliklerini ve program formatlarını açıklamaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği Dünyada ve Türkiye’de radyo ve televizyon yayıncılığının ortaya çıkışı ve gelişimi, yayıncılığın yapısı ve işleyişi, radyo – televizyon programcılığının tanımı, özellikleri, program türleri, yapım süreçleri ve yayıncılık türleridir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Okuma |
Dünyada ve Türkiye’de Radyo ve Televizyon Yayıncılığının Tarihi |
Sunum ve anlatım
Tartışma |
2 |
Okuma |
Radyo TV Programcılığının Temel Kavramları
Kamera önü sunuş uygulaması |
SSunum ve anlatım
Tartışma |
3 |
Okuma |
Örnek haber bülteni çekimi |
SSunum ve anlatım
Tartışma |
4 |
Okuma |
örnek program çekimi |
SSunum ve anlatım
Tartışma |
5 |
Okuma |
örnek program çekimi |
SSunum ve anlatım
Tartışma |
6 |
Okuma |
örnek program çekimi |
Sunum ve anlatım
Tartışma |
7 |
Okuma |
Televizyonun Anlatı Yapısı ve Yapım Unsurları |
Sunum ve anlatım
Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma |
örnek program çekimi |
Sunum ve anlatım
Tartışma |
10 |
Okuma |
örnek program çekimi |
SSunum ve anlatım
Tartışma |
11 |
Okuma |
örnek program çekimi |
SSunum ve anlatım
Tartışma |
12 |
Okuma |
örnek program çekimi |
SSunum ve anlatım
Tartışma |
13 |
Okuma |
Radyo yayıncılığı ve radyo programı yapım süreci |
SSunum ve anlatım
Tartışma |
14 |
Okuma |
Radyo yayıncılığı birim ve temel ekipmanları
Radyo programcılığında mesleki kişilikler |
SSunum ve anlatım
Tartışma |
15 |
Okuma |
Genel değerlendirme ve final sınavı hakkında açıklama |
Sunum ve anlatım
Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Aziz, Aysel (2013). Televizyon Radyo Yayıncılığı (Giriş) Ankara: Hiperlink |
Demir Yalçın, Aydın Ziya Özgür (2013). Radyo ve Televizyonda Program Yapımı (2. Baskı), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
Uğurlu Elif Gizem (2012). Radyo ve Televizyon Programcılığının Temel Kavramları (3. Baskı), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
Ulutak Nazmi (2013). Radyo ve Televizyon Yayıncılığı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
Cereci Sedat (2012). Medya Yapımları ve Yapım Teknikleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Gökçe Gürol (1997). Televizyon Program Yapımcılığı ve Yönetmenliği, İstanbul: Der Yayınları. |
Kasım Metin (2014). Radyo Programcılığı, Konya: Literatürk Academia. |
Aziz Aysel (2002). Radyo Yayıncılığı, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
100 |
|
|
TOPLAM |
1 |
100 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By graduating from this department student relates between concepts, topics and techniques in the field of media and communication.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Discusses the solutions of problems related to the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Applies the techniques and solutions in the field of New Media and Communication to the problems encountered in the media sector.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Changes the existing solutions for academic and sectoral problems in the field of New Media and Communication in accordance with current needs.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Applies independent working methods related with New Media and Communication field.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Manages teamworks related with his / her field.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Relates between different interdisciplinary methods and the ones in his/her field.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Compares whether the concepts and techniques in the field of New Media and Communication are up-to-date and analyze whether these concepts and techniques are applicable.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Summarizes the literature in his/her field.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Produces methods and solutions for other representatives of New Media and Communication field.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Organizes group studies in his/her field.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Explains thoughts in interpersonal discussions about the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Produces new information and techniques about his/her field.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Predicts the future developments and problems in his/her field.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Examines the results of studies related with New Media and Communication field.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
4 |
52 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
2 |
2 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
16 |
4 |
64 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
48 |
0 |
206 |
|
Total Workload of the Course Unit |
206 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
8,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
8,0 |
|