TR EN

ALACARTE APPLICATIONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GSY427 ALACARTE APPLICATIONS 7 4 2 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. KEMAL ŞAHANLIK
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrencilerin öğrencilerin alakart ve ‘’fine dining’’ olarak adlandırılan restoran veya diğer yiyecek-içecek işletmelerindeki özgün yiyeceklerin uygulamalı öğrenilmesini sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği sunum teknikleri, çeşitli mutfak teknikleri ve ürün geliştirmedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yerli ve yabancı birçok yeni yemek öğrenir.
Yeni nesil tabaklama yöntemlerini uygular.
Yemek sıralamalarını ve düzenlerini ayır eder.
Mutfak standartları hakkında akıl yürütür ve planlamalarını gerçekleştirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Araştırma, Reçete İnceleme Derse Giriş: Yiyecek ve İçecek Kuruluşlarının Tarihçesi, F&B Yönetiminin Organizasyon Yapısı, F&B Yönetiminin Üretim Süreci' Uluslararası Hizmet Türleri Uygulama
2 Araştırma, Reçete İnceleme Menü Planlama: Menü Planlama ve Geliştirme, Menü Tasarımı ve Menü Çeşitleri, Servis Yerleşimi ve Menü/Alakart Menü Alakart Menü Örnekleri Uygulama
3 Araştırma, Reçete İnceleme Başlangıçlar, Atıştırmalıklar, Ordövrler: Kanepeler ve Küçük Paniniler, Sıcak ve Soğuk Başlangıçlar, Salatalar ve Ordövrlar Uygulama
4 Araştırma, Reçete İnceleme Çorbalar ve Eşlikçiler: Klasik Restoran Çorbaları, Minestrone Çorbası, Mercimek Çorbası, Domates Çorbası, Sebze Çorbası Uygulama
5 Araştırma, Reçete İnceleme Ana Yemekler, Soslar ve Garniler: Hollandaise soslu ve patates gratenli Chateaubriand, Ispanaklı ve mornay soslu ızgara Somon Közlenmiş parmesan peynirli Penne Arabiata Uygulama
6 Araştırma, Reçete İnceleme Menüde Vejetaryen Seçenekler: Zeytinli ve mantarlı karnabahar bifteği, Köz Pancarlı Sote, Yulaflı Risotto Uygulama
7 Araştırma, Reçete İnceleme Klasik Restoran Tatlıları: Fransız Rasperry Sufle, Çilek Pannacotta İtalyan Ricotta Pastası, Creme de Brulee Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Araştırma, Reçete İnceleme Diğer Çorbalar: Turplu közlenmiş kırmızı biber çorbası, Yeni Bahar Çorbası, Türk Kremalı Düğün Çorbası, Fransız Soğan Çorbası Uygulama
10 Araştırma, Reçete İnceleme Ana Yemekler: Kırmızı hindiba ve ıspanaklı çıtır ördek, Sogliola al cattoccio Akdeniz usulü, Fettucine Alfredo Uygulama
11 Araştırma, Reçete İnceleme Mezeler, Yan Ürünler ve Başlangıçlar: Izgara tavuklu Lübnan Usulü Tabuhle, Füme somonlu Seazar Salatası, Guacomole ve çıtır otlu cips ''Muhammara'' nane yoğurtlu Uygulama
12 Araştırma, Reçete İnceleme Diğer Tatlılar: Fransız eqlair, New york Cheesecake Centucci Lava Pastası Uygulama
13 Araştırma, Reçete İnceleme Mutfakta Menü Tasarlama ve Uygulama Faaliyetleri Uygulama
14 Araştırma, Reçete İnceleme Mutfakta Menü Tasarlama ve Uygulama Faaliyetleri Uygulama
15 Araştırma, Reçete İnceleme Genel tekrar Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

A. Sabri, (2005). Tabldot mu, Alakart mı?
The Culinary Institute of America (CIA). (2011). The professional chef. John Wiley & Sons.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can define basic concepts about gastronomy.
3
2
Can interpret basic concepts, study areas and approaches related to the field.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can relate the information and facts about the field to the social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
2
2
Can compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can analyze the eating and drinking art, the related systems and structures.
4
2
Can prepare technical infrastructure and contents of the culinary activies.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
4
2
Can collaborate with the shareholders to present new challenging ideas and products for the market.
4
3
Can integrate basic cooking techniques and product preparation principles into today's technology.
4
4
Can plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can calculate costing in the food and beverage facilities.
3
2
Can carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in the food and beverage business.
3
3
Can organize national and international competitions and fairs.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can examine developments, changes and innovations in the field by acceptng lifelong learning as a principle.
4
2
Can find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can express his/her ideas verbally and orally by using presentation and communication techniques.
2
2
Can organize all gastronomy-related activities.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can interpret ethical values and legal regulations according to the codexes.
1
2
Can design communial and social pojects using historical, cultural and geographical values.
1
3
Can perform scientific researche and study using knowledge and skills related to his field.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 5 70
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 5 70
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 4 4
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 4 4
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 204
Total Workload of the Course Unit 204
Workload (h) / 25.5 8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0