TR EN

INTRODUCTION TO INTERNATIONAL TRADE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UTY114 INTRODUCTION TO INTERNATIONAL TRADE 2 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilerin uluslararası ticaret kavramlarına, İngilizce uluslararası ticaret terimlerine hakim olmasını sağlamak, uluslararası ekonomik kuruluşlardan Avrupa Birliği’ni, IMF’i, Dünya Ticaret Örgütü’nü, IMF’i, G7, G8, G20, G24 ülkelerini tanımasını amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Uluslararası ticarette genel kavramlar, İngilizce uluslararası ticaret terimleri, uluslararası pazarlama, Avrupa Birliği, Avrupa Birliği- Türkiye ilişkileri, Dünya Ticaret Örgütü, NAFTA, ASEAN, EFTA, IMF, G7, G8, G20, G24 Ülkeleri konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Uluslararası ticarette temel kavramları kullanır.
Uluslararası ticareti yerel ticaretten ayıran unsurları ifade eder.
Uluslararası ticaret yazışmalarında ve uluslararası ticaret belgelerinde İngilizce terimleri kullanır.
Avrupa Birliği’nin kurumsal yapısını, Avrupa Birliği-Türkiye ilişkilerini değerlendirir.
Uluslararası ekonomik kuruluşların kuruluş nedenlerini ve işleyişlerini analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Uluslararası ticarette temel kavramlar, taraflar, uluslararası ticaretin kapsamı Anlatım Tartışma
2 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Uluslararası ticareti yerel ticaretten ayıran unsurlar Anlatım Tartışma
3 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme İngilizce Uluslararası Ticaret Terimleri Anlatım Tartışma
4 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme İngilizce Uluslararası Ticaret Terimleri Anlatım Tartışma
5 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Firmaların uluslararası pazarlara yönelme nedenleri Anlatım Tartışma
6 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Firmaların uluslararası pazarlara giriş şekilleri Anlatım Tartışma
7 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Avrupa Birliği’nin Kuruluşu ve Genel Yapısı Anlatım Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Avrupa Birliği’nin Kurumları Anlatım Tartışma
10 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Avrupa Birliği- Türkiye İlişkileri Anlatım Tartışma
11 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Dünya Ticaret Örgütü Anlatım Tartışma
12 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Uluslararası Ekonomik Kuruluşlar: NAFTA,ASEAN,EFTA Anlatım Tartışma
13 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Uluslararası Para Fonu (IMF) Anlatım Tartışma
14 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme G7 Ülkeleri, G8 Ülkeleri Anlatım Tartışma
15 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme G20 Ülkeleri, G24 Ülkeleri Anlatım Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Oktay, N. (2009). Dış Ticarete Giriş, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
Kaya, F. (2013). Dış Ticaret ve Finansmanı, Beta Yayınları, İstanbul.
Akçay, B. , Göçmen, İ. (2012), Avrupa Birliği Tarihçe, Teoriler, Kurumlar ve Politikalar, Seçkin Yayıncılık, İstanbul.
Neipert, D.M. (1999), A Tour of International Trade, Prentice Hall, New Jersey.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students interpret the basic concepts, theories and approaches of international trade and logistics.
5
2
Students explain current information about the field with economics and business theories.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students analyze economic and financial data related to their field.
3
2
Students relate the information and facts in the field with other social sciences such as sociology, political science and philosophy.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students prepare the technical infrastructure and content of international trade transactions.
5
2
Students use the theoretical knowledge in his/her field to determine new strategies.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students carry out the import and export transactions by applying the customs legislation and foreign exchange legislation.
5
2
Students use the theoretical and practical knowledge in the field for academic and professional career.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students develop strategies to reach the sales and marketing targets.
4
2
Students carry out the correspondence on orders, transportation and payment with the foreign customers.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students organize participations in national and international fairs in the field.
4
2
Students prepare the documentation used in import and export transactions.
5
3
Students consider life-long learning as a principle and search on developments, changes and innovations in the field.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students manage all phases from finding the customers until delivery of orders.
5
2
Students cooperate with stakeholders in order to generate new ideas.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students implement knowledge and skills related to his / her field by taking into account his / her legal, social and ethical responsibilities.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 5 50
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 179
Total Workload of the Course Unit 179
Workload (h) / 25.5 7
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0