TR EN

ECONOMY OF TURKEY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UTY205 ECONOMY OF TURKEY 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilerin Türkiye ekonomisinin temel özelliklerini ve güncel sorunlarını analiz etmesi, bunun için gerekli tarihsel, kurumsal ve yapısal bir bilgiye sahip olması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Milli iktisat, devletçilik, liberal uyum, ithal ikameci dönem, dışa açık sermaye egemenliği dönemi, finansallaşma ve sıcak para egemenliği gibi konuları kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Türkiye Ekonomisi'ndeki gelişmeleri Osmanlı Devleti'nin son dönemlerinden günümüze kadar açıklar.
Liberal politikalar ve ekonomik gelişmeler konusunda detaylı analiz yapar.
Genel ekonomik sorunlar ve Türkiye Ekonomisi'nin spesifik konularını değerlendirir.
Türkiye’de ekonomik ve siyasi gelişimin karşılaştırmalı olarak inceler ve analizini yapar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Devrim ve Savaş Yılları: Cumhuriyet Öncesi Dönem Türkiye Ekonomisi (1908-1922) Anlatım Tartışma
2 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Açık Ekonomi Koşullarında Yeniden Yapılanma (1923-1929) Anlatım Tartışma
3 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Korumacı ve Devletçi Sanayileşme (1930-1939) Anlatım Tartışma
4 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme İkinci Dünya Savaşı Dönemi Türk İktisat Politikaları (1940-1945) Anlatım Tartışma
5 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Dünya Ekonomisi İle Eklemlenme Denemesi (1946-1953) Anlatım Tartışma
6 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Tıkanma ve Yeniden Uyum Dönemi (1954-1961) Anlatım Tartışma
7 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme İçe Dönük, Dışa Bağımlı Genişleme Dönemi (1962-1976) Anlatım Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Bunalım Dönemi (1977-1979) Anlatım Tartışma
10 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme 1980 Sonrası Dışa Açılma Süreci (1980-1988) Anlatım Tartışma
11 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme 1980 Sonrası Dışa Açılma Süreci (1980-1988) Anlatım Tartışma
12 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Uluslararası Finans Kapitali ve Türkiye Ekonomisi (1989-2007) Anlatım Tartışma
13 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Uluslararası Finans Kapitali ve Türkiye Ekonomisi (1989-2007) Anlatım Tartışma
14 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Uluslararası Kriz ve Türkiye Ekonomisi (2008-2012) Anlatım Tartışma
15 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Sunumları inceleme Genel tekrar Anlatım Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Boratav, K. (2018), Türkiye İktisadi Tarihi 1908-2009, İmge Yayınevi, Ankara.
KEPENEK, Y. (2016), Türkiye Ekonomisi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
KAZGAN, G. (2013), Tanzimattan 21. Yüzyıla Türkiye Ekonomisi, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students interpret the basic concepts, theories and approaches of international trade and logistics.
2
2
Students explain current information about the field with economics and business theories.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students analyze economic and financial data related to their field.
5
2
Students relate the information and facts in the field with other social sciences such as sociology, political science and philosophy.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students prepare the technical infrastructure and content of international trade transactions.
0
2
Students use the theoretical knowledge in his/her field to determine new strategies.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students carry out the import and export transactions by applying the customs legislation and foreign exchange legislation.
0
2
Students use the theoretical and practical knowledge in the field for academic and professional career.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students develop strategies to reach the sales and marketing targets.
3
2
Students carry out the correspondence on orders, transportation and payment with the foreign customers.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students organize participations in national and international fairs in the field.
1
2
Students prepare the documentation used in import and export transactions.
0
3
Students consider life-long learning as a principle and search on developments, changes and innovations in the field.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students manage all phases from finding the customers until delivery of orders.
1
2
Students cooperate with stakeholders in order to generate new ideas.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students implement knowledge and skills related to his / her field by taking into account his / her legal, social and ethical responsibilities.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 20 60
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 12 24
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 156
Total Workload of the Course Unit 156
Workload (h) / 25.5 6,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0