Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTY209 | IMPORT AND EXPORT TRANSACTIONS | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin sonunda öğrencilerin ithalat ihracat işlemlerinin terimlerini, çeşitlerini, teslim şekillerini, ödeme şekillerini kavraması hedeflenmiştir. Bu dersle öğrencilerin ithalat ihracat işlemlerini uygulaması hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Uluslararası ticarette temel kavramlar ve taraflar, Türkçe ve İngilizce uluslararası ticaret terimleri, İhracat Çeşitleri, İhracatı Yasak Mallar, İhracat İşlemi ve Aşamaları, Uluslararası Ticaretteki Riskler, İhracatta Düzenlenen Belgeler, İthalatta Düzenlenen Belgeler, Ülke Gruplarına Göre Düzenlenen Belgeler, Teslim Şekilleri, Ödeme Şekilleri konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İthalat ihracat düzenlemelerini açıklar. |
İthalat ihracat işlemlerini yönetir. |
Uluslararası ticarette kullanılan belgeleri hazırlar. |
Teslim şekillerini uygular. |
Uluslararası ticarette kullanılan ödeme şekillerini ayırt eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Uluslararası ticarette temel kavramlar ve taraflar | Anlatım, tartışma |
2 | Literatür tarama, konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İngilizce uluslararası ticaret terimleri | Anlatım, tartışma |
3 | Literatür tarama, konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İngilizce uluslararası ticaret terimleri | Anlatım, tartışma |
4 | Literatür tarama, konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İhracat Çeşitleri | Anlatım, tartışma |
5 | Literatür tarama, konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İhracat Çeşitleri | Anlatım, tartışma |
6 | Literatür tarama, konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İhracatı Yasak Mallar | Anlatım, tartışma |
7 | Literatür tarama, konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İhracat İşlemi ve Aşamaları | Anlatım, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Uluslararası Ticaretteki Riskler | Anlatım, tartışma |
10 | Literatür tarama, konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İhracatta düzenlenen belgeler | Anlatım, tartışma |
11 | Literatür tarama, konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İthalatta düzenlenen belgeler | Anlatım, tartışma |
12 | Literatür tarama, konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Ülke Gruplarına Göre Düzenlenen Belgeler | Anlatım, tartışma |
13 | Literatür tarama, konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Teslim Şekilleri | Anlatım, tartışma |
14 | Literatür tarama, konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Ödeme Şekilleri | Anlatım, tartışma |
15 | Literatür tarama, konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Ödeme Şekilleri | Anlatım, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kaya, F. (2012), Dış Ticaret İşlemleri Yönetimi, Beta Basım Yayım, İstanbul. |
4458 Sayılı Gümrük Kanunu ve Yönetmelikleri. |
Arzova, B. (2006), İthalat Hakkında Her Şey & İthalat İşlemleri, Türkmen Kitabevi, İstanbul. |
Nelson, C. A. (2000), Import Export, Third Edition, McGraw-Hill Publication, New York. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students interpret the basic concepts, theories and approaches of international trade and logistics.
|
5 | |||||
2 |
Students explain current information about the field with economics and business theories.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students analyze economic and financial data related to their field.
|
3 | |||||
2 |
Students relate the information and facts in the field with other social sciences such as sociology, political science and philosophy.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students prepare the technical infrastructure and content of international trade transactions.
|
5 | |||||
2 |
Students use the theoretical knowledge in his/her field to determine new strategies.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students carry out the import and export transactions by applying the customs legislation and foreign exchange legislation.
|
5 | |||||
2 |
Students use the theoretical and practical knowledge in the field for academic and professional career.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students develop strategies to reach the sales and marketing targets.
|
3 | |||||
2 |
Students carry out the correspondence on orders, transportation and payment with the foreign customers.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students organize participations in national and international fairs in the field.
|
3 | |||||
2 |
Students prepare the documentation used in import and export transactions.
|
5 | |||||
3 |
Students consider life-long learning as a principle and search on developments, changes and innovations in the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students manage all phases from finding the customers until delivery of orders.
|
5 | |||||
2 |
Students cooperate with stakeholders in order to generate new ideas.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students implement knowledge and skills related to his / her field by taking into account his / her legal, social and ethical responsibilities.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 154 |
Total Workload of the Course Unit | 154 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |