Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTY211 | BANKING TRANSACTIONS | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bankacılık sistemi, banka çeşitleri ve temel bankacılık işlemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Contents of the Course Unit: | Bankacılık sisteminin küresel ve yerel boyutları, Banka türleri ve Merkez Bankaları, Yatırım, Katılım ve Kalkınma Bankaları, Ticari Bankalar ve türleri, Mevduat, türleri, işleyiş kuralları, Mevduatla bağlantılı bankacılık işlem ve araçları, Krediler ve genel tür ve yapıları, Bankacılıkta saklama, senet, çek işlemleri, ödeme ve tahsilat hizmetleri, Bankaların finansal yatırım hizmetleri, Kredi kartları, Bankacılıkta uluslararası finansman işlemleri konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bankacılık işlemlerini değerlendirir. |
Bankacılık işlemlerini uygular. |
Finansal yenilikleri bankacılık işlemlerine uyarlar. |
Bankacılık tekniklerini çeşitlendirip organize eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitapta ilgili bölümlerin okunması, gelişmelerin, makro-iktisadi verilerin ve piyasaların takip edilmesi | Finansal sistem, Finansal Piyasalar ve Bankalar, Banka türleri ve Merkez Bankaları | Sunum, Anlatma Yöntemi, Etkileşimli web araçları |
2 | Kitapta ilgili bölümlerin okunması, gelişmelerin, makro-iktisadi verilerin ve piyasaların takip edilmesi | Dünyada Bankacılığın doğuşu ve tarihsel gelişimi, Türkiye’de Bankacılığın tarihsel gelişimi | Sunum, Anlatma Yöntemi, Etkileşimli web araçları |
3 | Kitapta ilgili bölümlerin okunması, gelişmelerin, makro-iktisadi verilerin ve piyasaların takip edilmesi | Türkiye’de Bankacılığın tarihsel gelişimi | Sunum, Anlatma Yöntemi, Etkileşimli web araçları |
4 | Kitapta ilgili bölümlerin okunması, gelişmelerin, makro-iktisadi verilerin ve piyasaların takip edilmesi | Mevduat, türleri, işleyiş kuralları | Sunum, Anlatma Yöntemi, Etkileşimli web araçları |
5 | Kitapta ilgili bölümlerin okunması, gelişmelerin, makro-iktisadi verilerin ve piyasaların takip edilmesi | Mevduatla bağlantılı bankacılık işlem ve araçları | Sunum, Anlatma Yöntemi, Etkileşimli web araçları |
6 | Kitapta ilgili bölümlerin okunması, gelişmelerin, makro-iktisadi verilerin ve piyasaların takip edilmesi | Krediler ve genel tür ve yapıları | Sunum, Anlatma Yöntemi, Etkileşimli web araçları |
7 | Kitapta ilgili bölümlerin okunması, gelişmelerin, makro-iktisadi verilerin ve piyasaların takip edilmesi | Mevduat ve Kredi Uygulamaları | Sunum, Anlatma Yöntemi, Etkileşimli web araçları |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitapta ilgili bölümlerin okunması, gelişmelerin, makro-iktisadi verilerin ve piyasaların takip edilmesi | Bankaların Finansal Yatırım Hizmetleri | Sunum, Anlatma Yöntemi, Etkileşimli web araçları |
10 | Kitapta ilgili bölümlerin okunması, gelişmelerin, makro-iktisadi verilerin ve piyasaların takip edilmesi | Bankaların Finansal Yatırım Hizmetleri | Sunum, Anlatma Yöntemi, Etkileşimli web araçları |
11 | Kitapta ilgili bölümlerin okunması, gelişmelerin, makro-iktisadi verilerin ve piyasaların takip edilmesi | Ticari Senetler ve Ticari Senetlere Dayalı Bankacılık Hizmetleri | Sunum, Anlatma Yöntemi, Etkileşimli web araçları |
12 | Kitapta ilgili bölümlerin okunması, gelişmelerin, makro-iktisadi verilerin ve piyasaların takip edilmesi | Ticari Senetler ve Ticari Senetlere Dayalı Bankacılık Hizmetleri | Sunum, Anlatma Yöntemi, Etkileşimli web araçları |
13 | Kitapta ilgili bölümlerin okunması, gelişmelerin, makro-iktisadi verilerin ve piyasaların takip edilmesi | Çekler ve Çeklerle İlgili Bankacılık Hizmetleri | Sunum, Anlatma Yöntemi, Etkileşimli web araçları |
14 | Kitapta ilgili bölümlerin okunması, gelişmelerin, makro-iktisadi verilerin ve piyasaların takip edilmesi | Para Aktarımı, Ödeme, Tahsilat ve Kambiyo İşlemleri | Sunum, Anlatma Yöntemi, Etkileşimli web araçları |
15 | Kitapta ilgili bölümlerin okunması, gelişmelerin, makro-iktisadi verilerin ve piyasaların takip edilmesi | Genel tekrar | Sunum, Anlatma Yöntemi, Etkileşimli web araçları |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Güney, A. (2017), Banka İşlemleri, BETA Yayınları, İstanbul. |
Kaya, F. (2013), Bankacılık, BETA Yayınları, İstanbul. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students interpret the basic concepts, theories and approaches of international trade and logistics.
|
0 | |||||
2 |
Students explain current information about the field with economics and business theories.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students analyze economic and financial data related to their field.
|
3 | |||||
2 |
Students relate the information and facts in the field with other social sciences such as sociology, political science and philosophy.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students prepare the technical infrastructure and content of international trade transactions.
|
0 | |||||
2 |
Students use the theoretical knowledge in his/her field to determine new strategies.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students carry out the import and export transactions by applying the customs legislation and foreign exchange legislation.
|
1 | |||||
2 |
Students use the theoretical and practical knowledge in the field for academic and professional career.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students develop strategies to reach the sales and marketing targets.
|
1 | |||||
2 |
Students carry out the correspondence on orders, transportation and payment with the foreign customers.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students organize participations in national and international fairs in the field.
|
2 | |||||
2 |
Students prepare the documentation used in import and export transactions.
|
1 | |||||
3 |
Students consider life-long learning as a principle and search on developments, changes and innovations in the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students manage all phases from finding the customers until delivery of orders.
|
1 | |||||
2 |
Students cooperate with stakeholders in order to generate new ideas.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students implement knowledge and skills related to his / her field by taking into account his / her legal, social and ethical responsibilities.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 5 | 2 | 10 |
Ödev | 10 | 2 | 20 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 5 | 2 | 10 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 5 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 58 | 0 | 152 |
Total Workload of the Course Unit | 152 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |