Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
UTY220 |
FREE ZONE PRACTICES |
4 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersle öğrencilere uluslararası ticarette serbest bölgelerin öneminin ve serbest bölgeler mevzuatının anlatılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği; Serbest bölgelerin ülkenin gelişmesine sağladığı katkılar ve bu bölgelerin işleyiş biçimleri ve serbest bölge mevzuatı konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Serbest bölgelerdeki vergi, muhasebe ve teşvik uygulamalarını analiz eder. |
Serbest bölge çeşitlerini karşılaştırır. |
Serbest bölgelerin ülke ekonomisindeki etkilerini analiz eder. |
Serbest bölge dış ticaret işlemlerini uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür tarama |
Giriş |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Sunumları inceleme, Literatür tarama |
Serbest Bölgelerin Tanımı |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Sunumları inceleme, Literatür tarama |
Serbest Bölge Mevzuatına Giriş |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Sunumları inceleme, Literatür tarama |
Gümrük ve Gümrük İşlemleri |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Sunumları inceleme, Literatür tarama |
Gümrük Mevzuatı |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Sunumları inceleme, Literatür tarama |
Serbest Dolaşım Kavramı |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Sunumları inceleme, Literatür tarama |
Serbest Dolaşım Hakkı |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Sunumları inceleme, Literatür tarama |
Serbest Dolaşım Rejimi |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Sunumları inceleme, Literatür tarama |
Gümrük Belgeleri |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Sunumları inceleme, Literatür tarama |
Gümrük Statü Belgeleri |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Sunumları inceleme, Literatür tarama |
Dolaşım Hakkı Kazanabilmek |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Sunumları inceleme, Literatür tarama |
Serbest Dolaşım Hak Belgeleri |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Sunumları inceleme, Literatür tarama |
Serbest Bölgeler Vergi Uygulamaları |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Sunumları inceleme, Literatür tarama |
Serbest Bölgeler Sosyal Güvenlik Uygulamaları |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Canıtez, M. (2008). Uygulamalı Gümrük Mevzuatı, Gazi Kitabevi, Ankara. |
Erdoğan, E. , Ener, M. (2004). Küresel Pazarların Ekonomik Üsleri Serbest Bölgeler, Nobel yayınları, Ankara. |
Farole, T. , Akıncı, T. (2011). Special Economic Zones: Progress, Emerging Challenges, and Future Directions (Directions in Development), World Bank Publications, U.S.A. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students interpret the basic concepts, theories and approaches of international trade and logistics.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students explain current information about the field with economics and business theories.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students analyze economic and financial data related to their field.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Students relate the information and facts in the field with other social sciences such as sociology, political science and philosophy.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students prepare the technical infrastructure and content of international trade transactions.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Students use the theoretical knowledge in his/her field to determine new strategies.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students carry out the import and export transactions by applying the customs legislation and foreign exchange legislation.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students use the theoretical and practical knowledge in the field for academic and professional career.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students develop strategies to reach the sales and marketing targets.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Students carry out the correspondence on orders, transportation and payment with the foreign customers.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students organize participations in national and international fairs in the field.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Students prepare the documentation used in import and export transactions.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Students consider life-long learning as a principle and search on developments, changes and innovations in the field.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students manage all phases from finding the customers until delivery of orders.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Students cooperate with stakeholders in order to generate new ideas.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students implement knowledge and skills related to his / her field by taking into account his / her legal, social and ethical responsibilities.
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
5 |
65 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
10 |
4 |
40 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
2 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
44 |
0 |
159 |
|
Total Workload of the Course Unit |
159 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6,2 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|