Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTY216 | FOREIGN TRADE FINANCING | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin sonunda öğrenciler dış ticaretin başlıca konuları hakkında bilgi sahibi olup, ithalat ve ihracat finansman yöntemlerini öğrenmesi hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Dış ticaret finansmanının özellikleri, dış ticaret finansmanında riski artıran etmenler; vesikalı krediler, akreditif, kabul-aval kredileri, prefinansman, vesaik ya da mal karşılığı avansın finansman yönleri, alternatif finansman teknikleri; factoring, forfaiting, finansal kiralama, ihracatın finansmanı; sevk öncesi finansman, sevk sonrası finansman, ihracat garantili yatırım, kur riskini azaltıcı yöntemler; vadeli (forward) işlemler, mali gelecek (future) sözleşmeleri, opsiyon sözleşmeleri, tavan-üst sınır, alt sınır, taban (floor) anlaşmaları, para swapları konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ödemeler bilançosunu analiz eder. |
Türkiye’de ihracatta devlet yardımları uygulamalarını analiz eder. |
Dış ticaret işlemlerinde bazı uluslararası kuruluşların uygulamalarını karşılaştırır. |
Temel finansman terimlerini tanımlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Sunumları inceleme, Literatür tarama | Dış ticarete giriş ve kavramlar | Anlatım, Tartışma |
2 | Sunumları inceleme, Literatür tarama | Ödemeler bilançosu | Anlatım, Tartışma |
3 | Sunumları inceleme, Literatür tarama | İhracat, ithalat, cari açık, dış ticaret açığı | Anlatım, Tartışma |
4 | Sunumları inceleme, Literatür tarama | Ödemeler bilançosunun denkleşmesi | Anlatım, Tartışma |
5 | Sunumları inceleme, Literatür tarama | İhracatın finansmanında merkez bankası ve ticari banka kredileri | Anlatım, Tartışma |
6 | Sunumları inceleme, Literatür tarama | İhracatın finansmanında merkez bankası ve ticari banka kredileri | Anlatım, Tartışma |
7 | Sunumları inceleme, Literatür tarama | Eximbank kredileri | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Sunumları inceleme, Literatür tarama | İthalatın finansmanı | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür tarama,Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Dış ticaretin finansmanında bazı uluslararası kuruluşlar | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Dış ticarette finansal kiralama, faktöring, forfaiting ve riskten korunma | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Dış ticaretin teşvikinde mali araçlar | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Türkiye’de ihracatta devlet yardımları | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Türkiye’de ihracatta devlet yardımları | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Genel Değerlendirme | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Akgüç, Ö. (2013). Dış Ticaret Finansmanı, Avcıol Basım Yayın. İstanbul. |
Baker, J.C. , (2003). Financing International Trade, Greenwood Publishing Group. ABD |
Dış Ticaretin Finansmanı Ve Teşviki: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2514, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1485. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students interpret the basic concepts, theories and approaches of international trade and logistics.
|
5 | |||||
2 |
Students explain current information about the field with economics and business theories.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students analyze economic and financial data related to their field.
|
5 | |||||
2 |
Students relate the information and facts in the field with other social sciences such as sociology, political science and philosophy.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students prepare the technical infrastructure and content of international trade transactions.
|
4 | |||||
2 |
Students use the theoretical knowledge in his/her field to determine new strategies.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students carry out the import and export transactions by applying the customs legislation and foreign exchange legislation.
|
5 | |||||
2 |
Students use the theoretical and practical knowledge in the field for academic and professional career.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students develop strategies to reach the sales and marketing targets.
|
4 | |||||
2 |
Students carry out the correspondence on orders, transportation and payment with the foreign customers.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students organize participations in national and international fairs in the field.
|
1 | |||||
2 |
Students prepare the documentation used in import and export transactions.
|
4 | |||||
3 |
Students consider life-long learning as a principle and search on developments, changes and innovations in the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students manage all phases from finding the customers until delivery of orders.
|
3 | |||||
2 |
Students cooperate with stakeholders in order to generate new ideas.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students implement knowledge and skills related to his / her field by taking into account his / her legal, social and ethical responsibilities.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 3 | 36 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 7 | 2 | 14 |
Ödev | 5 | 3 | 15 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 5 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 159 |
Total Workload of the Course Unit | 159 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |