Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTY319 | COMMERCIAL LAW | 5 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilerin 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu Hükümlerinin incelenmesi ile öğrenilen bilgileri yorumlama yetisi kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Ders kapsamında eski TTK ve Yargı kararları ile gerektiğinde karşılaştırılarak, Ticari İşletme hukuku, şirketler hukuku ve kıymetli evrak hukukunun temel kavramları konuları işlenecektir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ticari işletmenin unsurlarını tanımlar. |
Şirketler hukukunun temel prensipleri doğrultusunda ticaret şirketlerini karşılaştırır. |
Çek, Bono, Poliçe gibi kıymetli evrakları ayırt eder. |
Öğrendiklerini somut olaylar ile ilişkilendirir. |
Ticaret Hukukunun alt dallarını sınıflandırır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kanun, Yargıtay Kararı, Kitap okuma | Ticari İşletme | Anlatım- Sunum |
2 | Kanun, Yargıtay Kararı, Kitap okuma | Ticari İş Ticari Hüküm ve Ticari Yargı | Anlatım- Sunum |
3 | Kanun, Yargıtay Kararı, Kitap okuma | Tacir | Anlatım- Sunum |
4 | Kanun, Yargıtay Kararı, Kitap okuma | Tacir yardımcıları | Anlatım- Sunum |
5 | Kanun, Yargıtay Kararı, Kitap okuma | Ticaret Sicili, Ticaret Ünvanı | Anlatım- Sunum |
6 | Kanun, Yargıtay Kararı, Kitap okuma | Ticari Defterler | Anlatım- Sunum |
7 | Kanun, Yargıtay Kararı, Kitap okuma | Haksız Rekabet | Anlatım- Sunum |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kanun, Yargıtay Kararı, Kitap okuma | Cari Hesap | Anlatım- Sunum |
10 | Kanun, Yargıtay Kararı, Kitap okuma | Adi, kollektif ve komandit şirket | Anlatım- Sunum |
11 | Kanun, Yargıtay Kararı, Kitap okuma | Anonim ve Limited Şirket | Anlatım- Sunum |
12 | Kanun, Yargıtay Kararı, Kitap okuma | Kıymetli Evrak hukukunun genel esasları ve özellikleri | Anlatım- Sunum |
13 | Kanun, Yargıtay Kararı, Kitap okuma | Çek | Anlatım- Sunum |
14 | Kanun, Yargıtay Kararı, Kitap okuma | Bono ve Poliçe | Anlatım- Sunum |
15 | Kanun, Yargıtay Kararı, Kitap okuma | Pratik Çalışma | Anlatım- Sunum |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Demirkapı, E. , Bilgili, F. (2018), Ticaret Hukuku Bilgisi, Dora Basım Yayın, Bursa. |
Poyraz, E. (2016), Ticaret Hukuku, SEÇKİN YAYINCILIK, İstanbul. |
Hun, M. Ö. (2014), Trade, Finance And Law Dictionary, Kurgu Kültür, Ankara. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students interpret the basic concepts, theories and approaches of international trade and logistics.
|
1 | |||||
2 |
Students explain current information about the field with economics and business theories.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students analyze economic and financial data related to their field.
|
1 | |||||
2 |
Students relate the information and facts in the field with other social sciences such as sociology, political science and philosophy.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students prepare the technical infrastructure and content of international trade transactions.
|
2 | |||||
2 |
Students use the theoretical knowledge in his/her field to determine new strategies.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students carry out the import and export transactions by applying the customs legislation and foreign exchange legislation.
|
5 | |||||
2 |
Students use the theoretical and practical knowledge in the field for academic and professional career.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students develop strategies to reach the sales and marketing targets.
|
1 | |||||
2 |
Students carry out the correspondence on orders, transportation and payment with the foreign customers.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students organize participations in national and international fairs in the field.
|
0 | |||||
2 |
Students prepare the documentation used in import and export transactions.
|
1 | |||||
3 |
Students consider life-long learning as a principle and search on developments, changes and innovations in the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students manage all phases from finding the customers until delivery of orders.
|
1 | |||||
2 |
Students cooperate with stakeholders in order to generate new ideas.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students implement knowledge and skills related to his / her field by taking into account his / her legal, social and ethical responsibilities.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 5 | 50 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 5 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 184 |
Total Workload of the Course Unit | 184 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |