TR EN

ELECTRONIC COMMERCE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UTY316 ELECTRONIC COMMERCE 6 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin sonunda öğrencilerin internetin doğuşu gelişimi web sitesinin kurulması ve internette pazarlama sürecine ilişkin bilgileri edinerek giderek küreselleşen dünyamızda yaygınlığı ve etkinliği sürekli artan E-Ticaret\İnternette Pazarlama'ya ilişkin gerekli bilgileri kuramsal ve uygulama örnekleri ile öğrenmesi hedeflenmiştir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; İnternetin doğuşu gelişimi günümüzde ulaştığı boyutlar, E-Ticaretin türleri, amaç strateji ve politikaları, web sitesinin kurulması, yayınlanması ve tanıtımı, sanal mağazanın kurulması, E-Ticarette ödeme- güvenlik, fiyat ve tanıtım konuları ile tüketici ilişkileri ele alınacaktır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

E-ticaretin temel işlevlerini değerlendirir.
İşletme yönetimi çözümlerini kullanır.
Yazılım ve donanım desteği ile E-Ticaret yeteneklerini sergiler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnternetin Doğuşu, Gelişimi, İşlevleri - Günümüzde Ulaştığı Boyutlar - İnternette Kullanılan Diller Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnternette Pazarlama'da Amaçların Tanımlanması ve Amaç Türleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnternette Pazarlama Türleri; B2C-B2C-C2B-C2C Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnternette İşletmeden Tüketiciye Pazarlama: B2C, Tanımı, İçeriği, Faaliyet Süreci Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnternette İşletmeden Tüketiciye Pazarlama da Pazarlama Karması Politikaları: Ürün-Fiyat Dağıtım -Tanıtım Politikaları (I) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnternette İşletmeden Tüketiciye Pazarlama da Pazarlama Karması Politikaları: Ürün - Fiyat Dağıtım -Tanıtım Politikaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Web Sitesinin Kurulması, Yayınlanması, Tanıtımı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Web Sitesinin Kullanıcı Dostu (User Friendly) Olmasını Sağlayan İletişim Teknikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Sunumları inceleme, Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnternette Pazarlamada Sanal Mağazanın (Virtual Store) Kurulması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Sunumları inceleme, Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnternette Pazarlamada Ödeme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Sunumları inceleme, Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnternette Pazarlamada Güvenlik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Sunumları inceleme, Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnternette Pazarlamada Dağıtım Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Sunumları inceleme, Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnternette Pazarlamada Fiyatlama Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Sunumları inceleme, Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnternette Pazarlamada Tüketici İlişkileri ve Tüketicinin Korunması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

ÖZMEN, Ş. (2012), E- Ticaret Ağ Ekonomisinde Yeni Ticaret Yolu, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
DENİZ, R. B. (2001) İşletmeden Tüketiciye İnternette Pazarlama ve Türkiye'deki Boyutları, Beta Yay. İstanbul.
Norman, D. J. (2002) Professional Electronic Trading, Wiley.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students interpret the basic concepts, theories and approaches of international trade and logistics.
4
2
Students explain current information about the field with economics and business theories.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students analyze economic and financial data related to their field.
3
2
Students relate the information and facts in the field with other social sciences such as sociology, political science and philosophy.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students prepare the technical infrastructure and content of international trade transactions.
4
2
Students use the theoretical knowledge in his/her field to determine new strategies.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students carry out the import and export transactions by applying the customs legislation and foreign exchange legislation.
3
2
Students use the theoretical and practical knowledge in the field for academic and professional career.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students develop strategies to reach the sales and marketing targets.
3
2
Students carry out the correspondence on orders, transportation and payment with the foreign customers.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students organize participations in national and international fairs in the field.
3
2
Students prepare the documentation used in import and export transactions.
1
3
Students consider life-long learning as a principle and search on developments, changes and innovations in the field.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students manage all phases from finding the customers until delivery of orders.
4
2
Students cooperate with stakeholders in order to generate new ideas.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students implement knowledge and skills related to his / her field by taking into account his / her legal, social and ethical responsibilities.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 5 50
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 179
Total Workload of the Course Unit 179
Workload (h) / 25.5 7
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0