Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTY316 | ELECTRONIC COMMERCE | 6 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin sonunda öğrencilerin internetin doğuşu gelişimi web sitesinin kurulması ve internette pazarlama sürecine ilişkin bilgileri edinerek giderek küreselleşen dünyamızda yaygınlığı ve etkinliği sürekli artan E-Ticaret\İnternette Pazarlama'ya ilişkin gerekli bilgileri kuramsal ve uygulama örnekleri ile öğrenmesi hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; İnternetin doğuşu gelişimi günümüzde ulaştığı boyutlar, E-Ticaretin türleri, amaç strateji ve politikaları, web sitesinin kurulması, yayınlanması ve tanıtımı, sanal mağazanın kurulması, E-Ticarette ödeme- güvenlik, fiyat ve tanıtım konuları ile tüketici ilişkileri ele alınacaktır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
E-ticaretin temel işlevlerini değerlendirir. |
İşletme yönetimi çözümlerini kullanır. |
Yazılım ve donanım desteği ile E-Ticaret yeteneklerini sergiler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnternetin Doğuşu, Gelişimi, İşlevleri - Günümüzde Ulaştığı Boyutlar - İnternette Kullanılan Diller | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnternette Pazarlama'da Amaçların Tanımlanması ve Amaç Türleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnternette Pazarlama Türleri; B2C-B2C-C2B-C2C | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnternette İşletmeden Tüketiciye Pazarlama: B2C, Tanımı, İçeriği, Faaliyet Süreci | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnternette İşletmeden Tüketiciye Pazarlama da Pazarlama Karması Politikaları: Ürün-Fiyat Dağıtım -Tanıtım Politikaları (I) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnternette İşletmeden Tüketiciye Pazarlama da Pazarlama Karması Politikaları: Ürün - Fiyat Dağıtım -Tanıtım Politikaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Web Sitesinin Kurulması, Yayınlanması, Tanıtımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Web Sitesinin Kullanıcı Dostu (User Friendly) Olmasını Sağlayan İletişim Teknikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Sunumları inceleme, Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnternette Pazarlamada Sanal Mağazanın (Virtual Store) Kurulması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Sunumları inceleme, Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnternette Pazarlamada Ödeme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Sunumları inceleme, Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnternette Pazarlamada Güvenlik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Sunumları inceleme, Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnternette Pazarlamada Dağıtım | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Sunumları inceleme, Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnternette Pazarlamada Fiyatlama | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Sunumları inceleme, Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnternette Pazarlamada Tüketici İlişkileri ve Tüketicinin Korunması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
ÖZMEN, Ş. (2012), E- Ticaret Ağ Ekonomisinde Yeni Ticaret Yolu, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. |
DENİZ, R. B. (2001) İşletmeden Tüketiciye İnternette Pazarlama ve Türkiye'deki Boyutları, Beta Yay. İstanbul. |
Norman, D. J. (2002) Professional Electronic Trading, Wiley. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students interpret the basic concepts, theories and approaches of international trade and logistics.
|
4 | |||||
2 |
Students explain current information about the field with economics and business theories.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students analyze economic and financial data related to their field.
|
3 | |||||
2 |
Students relate the information and facts in the field with other social sciences such as sociology, political science and philosophy.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students prepare the technical infrastructure and content of international trade transactions.
|
4 | |||||
2 |
Students use the theoretical knowledge in his/her field to determine new strategies.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students carry out the import and export transactions by applying the customs legislation and foreign exchange legislation.
|
3 | |||||
2 |
Students use the theoretical and practical knowledge in the field for academic and professional career.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students develop strategies to reach the sales and marketing targets.
|
3 | |||||
2 |
Students carry out the correspondence on orders, transportation and payment with the foreign customers.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students organize participations in national and international fairs in the field.
|
3 | |||||
2 |
Students prepare the documentation used in import and export transactions.
|
1 | |||||
3 |
Students consider life-long learning as a principle and search on developments, changes and innovations in the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students manage all phases from finding the customers until delivery of orders.
|
4 | |||||
2 |
Students cooperate with stakeholders in order to generate new ideas.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students implement knowledge and skills related to his / her field by taking into account his / her legal, social and ethical responsibilities.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 5 | 50 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |