TR EN

EUROPEAN UNION-TURKEY RELATIONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UTY318 EUROPEAN UNION-TURKEY RELATIONS 6 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilere 2. Dünya Savaşı’ndan bugüne kadarki Avrupa bütünleşme sürecini analiz edip, öğrencilere Türkiye AB ilişkilerinin tarihi ve güncel gelişmelerini aktarmak amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu derste temel bütünleşme teorileri, AB genişlemelerinin ve derinleşen bütünleşme aşamaları üzerinde duracak ve Türkiye-AB ilişkileri tarihsel bir perspektifle ve geniş çaplı olarak ele alınacaktır. Bu çerçevede ders Türkiye-AB ilişkilerinin temel konuları olan koşulluk politikası, demokratik konsolidasyon, adalet ve içişleri, gümrük birliği, göç meseleleri, Türkiye’deki AB şüpheciliği gibi konular tartışılacaktır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

AB-Türkiye ilişkilerinin tarihsel arka planını inceler.
İki taraf arasındaki ilişkileri şekillendiren temel konuları açıklar.
Siyaset bilimi, ekonomi, sosyoloji ve antropolojiyi kapsayan disiplinlerarası bir perspektiften hareketle AB-Türkiye ilişkilerini analiz eder.
Bütünleşme sürecinin değişik aşamaları ve genişleme sürecini değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma AB-Türkiye İlişkilerine Giriş ve Dersin Tanıtımı Anlatım, Tartışma
2 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Neden Genişleme? AB Genişleme Teorileri ve Türkiye'nin Üyeliği Anlatım, Tartışma
3 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma AB-Türkiye İlişkilerinin Tarihi Anlatım, Tartışma
4 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Koşulluluk Politikası Demokratik Konsolidasyon Anlatım, Tartışma
5 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Üyelik Sürecinde Asker-Sivil İlişkileri Anlatım, Tartışma
6 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Üyelik Sürecinde Dış Politika Anlatım, Tartışma
7 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Üyelik Sürecinde Dış Politika Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma AB-Türkiye İlişkilerinde Adalet ve İçişleri Anlatım, Tartışma
10 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Türkiye'nin AB Üyeliğinin Siyasal Ekonomisi Anlatım, Tartışma
11 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Gümrük Birliği ve Ticaret Anlatım, Tartışma
12 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Ortak Tarım Politikası Anlatım, Tartışma
13 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Avrupa'da Türk Göçü ve Türkiye'nin Üyelik Süreci Anlatım, Tartışma
14 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma AB Kamuoyu ve Türkiye'nin Üyeliği Anlatım, Tartışma
15 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Türkiye'de Avrupa Şüpheciliği Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Akçay, B. , Göçmen, İ. (2012), Avrupa Birliği, Seçkin Yayınları, İstanbul.
Akşemsettionoğlu, G. (2011), 'Avrupa Bütünleşme Projesinin ve Genişleme Sürecinin Temel Dinamikleri', Avrupa Çalışmaları Dergisi, Cilt: 10, No: 1 ss. 1-18, Ankara.
Eralp, A. , Şenyuva, Ö. (2011) 'Türkiye-Avrupa birliği İlişkilerinin Tarihsel Gelişimi ve Dönüşümü', Türkiye, Avrupa, Avrupa Birliği, Seta Yayınları, Ankara, ss. 23-53
Öniş, Z. (2001) ‘An Awkward Partnership: Turkey’s Relations with the EU in Comparative-Historical Perspective’. Journal of European Integration History, 7(1), pp. 105-119.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students interpret the basic concepts, theories and approaches of international trade and logistics.
1
2
Students explain current information about the field with economics and business theories.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students analyze economic and financial data related to their field.
0
2
Students relate the information and facts in the field with other social sciences such as sociology, political science and philosophy.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students prepare the technical infrastructure and content of international trade transactions.
0
2
Students use the theoretical knowledge in his/her field to determine new strategies.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students carry out the import and export transactions by applying the customs legislation and foreign exchange legislation.
0
2
Students use the theoretical and practical knowledge in the field for academic and professional career.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students develop strategies to reach the sales and marketing targets.
1
2
Students carry out the correspondence on orders, transportation and payment with the foreign customers.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students organize participations in national and international fairs in the field.
2
2
Students prepare the documentation used in import and export transactions.
0
3
Students consider life-long learning as a principle and search on developments, changes and innovations in the field.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students manage all phases from finding the customers until delivery of orders.
1
2
Students cooperate with stakeholders in order to generate new ideas.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students implement knowledge and skills related to his / her field by taking into account his / her legal, social and ethical responsibilities.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 7 70
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 6 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 209
Total Workload of the Course Unit 209
Workload (h) / 25.5 8,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0