Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTY318 | EUROPEAN UNION-TURKEY RELATIONS | 6 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilere 2. Dünya Savaşı’ndan bugüne kadarki Avrupa bütünleşme sürecini analiz edip, öğrencilere Türkiye AB ilişkilerinin tarihi ve güncel gelişmelerini aktarmak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu derste temel bütünleşme teorileri, AB genişlemelerinin ve derinleşen bütünleşme aşamaları üzerinde duracak ve Türkiye-AB ilişkileri tarihsel bir perspektifle ve geniş çaplı olarak ele alınacaktır. Bu çerçevede ders Türkiye-AB ilişkilerinin temel konuları olan koşulluk politikası, demokratik konsolidasyon, adalet ve içişleri, gümrük birliği, göç meseleleri, Türkiye’deki AB şüpheciliği gibi konular tartışılacaktır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
AB-Türkiye ilişkilerinin tarihsel arka planını inceler. |
İki taraf arasındaki ilişkileri şekillendiren temel konuları açıklar. |
Siyaset bilimi, ekonomi, sosyoloji ve antropolojiyi kapsayan disiplinlerarası bir perspektiften hareketle AB-Türkiye ilişkilerini analiz eder. |
Bütünleşme sürecinin değişik aşamaları ve genişleme sürecini değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | AB-Türkiye İlişkilerine Giriş ve Dersin Tanıtımı | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Neden Genişleme? AB Genişleme Teorileri ve Türkiye'nin Üyeliği | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | AB-Türkiye İlişkilerinin Tarihi | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Koşulluluk Politikası Demokratik Konsolidasyon | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Üyelik Sürecinde Asker-Sivil İlişkileri | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Üyelik Sürecinde Dış Politika | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Üyelik Sürecinde Dış Politika | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | AB-Türkiye İlişkilerinde Adalet ve İçişleri | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Türkiye'nin AB Üyeliğinin Siyasal Ekonomisi | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Gümrük Birliği ve Ticaret | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Ortak Tarım Politikası | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Avrupa'da Türk Göçü ve Türkiye'nin Üyelik Süreci | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | AB Kamuoyu ve Türkiye'nin Üyeliği | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Türkiye'de Avrupa Şüpheciliği | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Akçay, B. , Göçmen, İ. (2012), Avrupa Birliği, Seçkin Yayınları, İstanbul. |
Akşemsettionoğlu, G. (2011), 'Avrupa Bütünleşme Projesinin ve Genişleme Sürecinin Temel Dinamikleri', Avrupa Çalışmaları Dergisi, Cilt: 10, No: 1 ss. 1-18, Ankara. |
Eralp, A. , Şenyuva, Ö. (2011) 'Türkiye-Avrupa birliği İlişkilerinin Tarihsel Gelişimi ve Dönüşümü', Türkiye, Avrupa, Avrupa Birliği, Seta Yayınları, Ankara, ss. 23-53 |
Öniş, Z. (2001) ‘An Awkward Partnership: Turkey’s Relations with the EU in Comparative-Historical Perspective’. Journal of European Integration History, 7(1), pp. 105-119. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students interpret the basic concepts, theories and approaches of international trade and logistics.
|
1 | |||||
2 |
Students explain current information about the field with economics and business theories.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students analyze economic and financial data related to their field.
|
0 | |||||
2 |
Students relate the information and facts in the field with other social sciences such as sociology, political science and philosophy.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students prepare the technical infrastructure and content of international trade transactions.
|
0 | |||||
2 |
Students use the theoretical knowledge in his/her field to determine new strategies.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students carry out the import and export transactions by applying the customs legislation and foreign exchange legislation.
|
0 | |||||
2 |
Students use the theoretical and practical knowledge in the field for academic and professional career.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students develop strategies to reach the sales and marketing targets.
|
1 | |||||
2 |
Students carry out the correspondence on orders, transportation and payment with the foreign customers.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students organize participations in national and international fairs in the field.
|
2 | |||||
2 |
Students prepare the documentation used in import and export transactions.
|
0 | |||||
3 |
Students consider life-long learning as a principle and search on developments, changes and innovations in the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students manage all phases from finding the customers until delivery of orders.
|
1 | |||||
2 |
Students cooperate with stakeholders in order to generate new ideas.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students implement knowledge and skills related to his / her field by taking into account his / her legal, social and ethical responsibilities.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 7 | 70 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 6 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 209 |
Total Workload of the Course Unit | 209 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |