TR EN

INTERNATIONAL MARKETING RESEARCH PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UTY418 INTERNATIONAL MARKETING RESEARCH 8 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ONUR TÜRKER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin sonunda öğrencilerin uluslararası pazarlama araştırmalarında araştırılacak bir problemi belirlemesi, problemin içeriği ile alakalı veri ve bilgilerin toplaması, toplanan veri ve bilgileri en uygun yöntemlerle analiz etmesi ve yorumlaması hedeflenmiştir.
Contents of the Course Unit: Ders içeriği; Pazarlama araştırmasının tanımı ve özellikleri, pazarlama araştırması sürecindeki aşamalar, keşifsel araştırma ve kalitatif araştırma yöntemleri, ikincil veri ve anketle veri toplama teknikleri, araştırma tasarımı ve potansiyel hata kaynakları, gözlem, gözlem yönteminin özellikleri ve çeşitleri konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Temel pazarlama araştırmaları terimlerini tanımlar
Veri toplama tekniklerini, tasarımını ve potansiyel hata kaynaklarını analiz eder
Anketlerden elde edilen verileri karşılaştırır
Deney ve gözlem yöntemlerini kullanır

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Pazarlama araştırmasının tanımı ve özellikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Pazarlama araştırmasının tanımı ve özellikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Pazarlama araştırması sürecindeki aşamalar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Keşifsel araştırma ve kalitatif araştırma yöntemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İkincil veri ve anketle veri toplama teknikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Gözlem, gözlem yönteminin özellikleri, Araştırma tasarımı ve potansiyel hata kaynakları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Gözlem yönteminin çeşitleri, Deney kavramı ve çeşitleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Ölçme ve ölçekleme,Deneysel serimler,Örnekleme süreci ve aşamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma SPPS Programının Tanıtımı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma SPSS İle İlgili Temel Bilgiler (Veri Girişi Yapılması) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma SPSS’te Betimsel İstatistikler, İki Değişkenli Sıklık Analizi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Ölçeğin Toplam Puanını Bulma, Güvenirlik Analizi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Korelasyon ve SPSS Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Genel tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Gegez, A. E. (2015), Pazarlama Araştırmaları, BETA BASIM YAYIM, İstanbul.
Yükselen, C. (2013), Pazarlama Araştırmaları, DETAY YAYINCILIK, Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students interpret the basic concepts, theories and approaches of international trade and logistics.
2
2
Students explain current information about the field with economics and business theories.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students analyze economic and financial data related to their field.
2
2
Students relate the information and facts in the field with other social sciences such as sociology, political science and philosophy.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students prepare the technical infrastructure and content of international trade transactions.
2
2
Students use the theoretical knowledge in his/her field to determine new strategies.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students carry out the import and export transactions by applying the customs legislation and foreign exchange legislation.
2
2
Students use the theoretical and practical knowledge in the field for academic and professional career.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students develop strategies to reach the sales and marketing targets.
4
2
Students carry out the correspondence on orders, transportation and payment with the foreign customers.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students organize participations in national and international fairs in the field.
0
2
Students prepare the documentation used in import and export transactions.
1
3
Students consider life-long learning as a principle and search on developments, changes and innovations in the field.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students manage all phases from finding the customers until delivery of orders.
1
2
Students cooperate with stakeholders in order to generate new ideas.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students implement knowledge and skills related to his / her field by taking into account his / her legal, social and ethical responsibilities.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 7 70
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 204
Total Workload of the Course Unit 204
Workload (h) / 25.5 8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0